Concept Design of 1700kN class LRE System using UDMH-LOX(I)

1700kN급 UDMH-LOX 계열 액체로켓엔진 시스템 개념설계(I)

  • Gostev V.A. (Moscow State Technical Univ. n.a N.E. Bauman, Power Engineering Faculty, Dept. of Rocket engine) ;
  • Lim SeokHee
  • ;
  • 임석희 (한국항공우주연구원 추진기관그룹)
  • Published : 2004.10.01

Abstract

The colse type of engine system, in which the combustion gas after the gas-turbine with high temperature is supplied to the combustion chamber, was selected to increase the energy characteristics in making the rocket engine scheme which makes 1700kN thrust. The nozzle was designed with consideration of film cooling, nozzle efficiency, and the real state of cobmustion gas during the expansion in nozzle. The change of gas state and the composition of the gas through the nozzle was studied by the graphic, too.

추력 1700kN을 생성하기 위한 액체로켓엔진을 구성함에 있어, 에너지 특성을 높이기 위하여 터빈을 구동시킨 고온의 산화제 과잉 연소가스가 연소실로 공급되는 close type으로 선정되었으며, 막냉각에 의한 연소가스 특성의 변화, 노즐의 형상에 의한 효율, 연소효율 등을 고려한 연소실 및 노즐설계가 수행되었다. 또한 노즐을 팽창하는 동안의 연소가스의 상태 변화와 가스 구성을 그래프로 살펴보았다

Keywords