A Study on Performance Characteristics of Drag Improvement Device(1-D Trajectory Correction Device)

항력증가장치 (1-D Trajectory Correction Device)의 성능 특성에 관한 연구

  • 정수인 (부산대학교 항공우주공학과 추진기관실험실) ;
  • 김귀순 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 홍경명 ((주)한화 창원공장 품질기술부) ;
  • 백기봉 ((주)한화 창원공장 품질기술부) ;
  • 윤원근 (부산대학교 항공우주공학과 추진기관실험실)
  • Published : 2004.10.01

Abstract

In this study, numerical analysis has been performed to investigate the flow characteristics of a drag improvement device which is designed to achieve accurate impact point. The drag increase due to drag improvement device has been analyzed. And the effect of spread angle and location of drag improvement device has also been investigated. The drag improvement device with 20 degree spread angle increased the drag 3.5 times. The corresponding weight of the device is found out to be 26g.

본 연구에서는 탄의 정밀타격을 위한 항력증가장치의 항력특성에 관한 전산해석을 실시하였다. 전산해석에서는 항력증가장치의 부착에 따른 항력증가 특성을 분석하였으며, 항력증가장치의 펼침 각도와 위치가 미치는 효과를 살펴보았다. 항력증가장치 펼침각이 $20^{\circ}$일 때 항력은 항력증가장치가 없는 경우에 비해 약 3.5배 증가하였다. 그리고 이때 필요한 항력증가장치의 무게는 약 26g인 것으로 나타났다.

Keywords