Policy Plans for promoting the Construction Management in Korea

${\cdot}$${\cdot}$학 측면에서의 CM 활성화 정책과제

  • Published : 2002.11.01

Abstract

This paper proposes the methods to promote the Construction Management (CM) in Korea from the perspectives of government, academia, and industry. Recent seminar reports and research documents were referred to provide important sources for this work added by years of author's own experience in construction industry. First, the expected trend of various CM forms over time was identified by referencing the needs assessment results accomplished by the other researchers to provide a general sense of the way the CM is expected to evolve. Then, the 16 detailed ways of promoting the CM in Korea was proposed and explained.

본 논문은 앞으로 CM 활성화를 위한 기본적인 틀을 만들어 가는 현 시점에서 최근 정부 및 학계 중심으로 이루어 졌던 세미나 및 연구동향을 살펴보고 관${\cdot}$${\cdot}$학 분야에서 상호협력하에 추진해야할 정책방안을 제시하였다. 먼저 CM의 수요분석을 통해 활성화 방안의 큰 줄기를 파악한 후 협회연합체, 학회, 교육단체, 그리고 제도개선 이렇게 4개의 그룹으로 총 16개의 상세한 방안들을 제시하였다. 건설업의 특징은 확립된 제도 안에서 건설 주체간의 복잡한 이해관계를 기반으로 운영되기 때문에 어느 한 주체만의 노력으로는 CM의 활성화를 이룩할 수 없다. 따라서 국내 시장에 CM 정착 시기를 앞당기기 위해서는 제시된 CM 활성화 정책방안을 근간으로 관련 주체들간의 지속적이고 체계적 노력이 필요하다.

Keywords