공동주택의 하자보수 종료 절차에 관한 연구

A Study on the Completion procedure of Defect Repair for Apartment Housing

  • 발행 : 2002.11.01

초록

공동주택의 양적인 팽창에 주력하는 과정에서 품질관리 미비로 발생하는 하자문제는 입주자에게 정신적${\cdot}$ 경제적 피해를 끼치고 건설업에 대한 불신을 가중시켜, 주택공급자와 주택소비자간에 분쟁을 빈번하게 발생시키고 있다. 공통주택 관리령에 명시된 하자의 범위와 책임보증기간은 정량적 개념이 부족하고, 하자보증의 개념도 포괄적으로 구성되어 있어서 하자여부와 보수범위에 대한 견해차가 크다. 이로 인해 하자보수 종료처리가 원활하게 이루어지지 못하고 사회적 소모비용만 증가시키고 있다. 이에 대해 본 연구에서는 주택공급자 측면과 주택소비자 측면에서 하자보수 종료에 대한 합리적인 방안을 제시하고자 하였다. 아울러 원활한 하자보수 종료를 위하여 각 주체별 업무와 역할을 제시함으로써 하자보수 종결후의 유지관리를 향상시키는데 기여하고자 하였다.

Defect problems happening in the course of stressing quantity expansion of residence supply due to lark in maintenance are intensifying insincerity of construction business resulting from the psychological and economic damage, and there are many quarrel between residence suppliers and consumers. Because an apartment house's qualify is decided by various elements from design, to lotting-out, construction, and after-management, it is limited to express house capacity and standard to appraise defect objectively and quantifiably. The bound of defect and the period of guarantee expressed cleary in regulation of apartment house lack in quantifiable concept, and guarantee of defect is composed of a general concept. Therefore the big difference in opinion about defect and the bound of repair makes repair process slow and only to increase social costs. This research will give residence suppliers and consumers a resonable way to solve repair process during tile obliged period of guarantee since moving into from a process which are design, planing, construction, and after management. Furthermore it will present each business and role to conclude defect repair easily, so I planed to promote maintenance after conclusion of defect repair.

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