Proceedings of the ESK Conference (대한인간공학회:학술대회논문집)
- Semi Annual
Domain
- Environment > Industrial Environment
1996.04a
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인간이 마우스를 사용하면서 느끼는 감성은 불확실하고 모호하여 정량화하고 모형화하는데 많은 어려 움이 있었다. 본 연구에서는 퍼지로직을 이용하여 기존의 통계적 분석방법의 한계를 극복하고 좀 더 실제적인 감성예측을 위한 모형화의 방법론을 제시하고자 한다. 즉 퍼지회구식을 이용하여 인간이 마 우스를 사용할 때의 감성을 모형화 하였으며 이를 통하여 새로운 모델에 대한 감성의 예측의 방법을 제 시하였다. 본 연구에서 제시된 방법을 적용하기 위해 시판되고 있는 볼마우스 9종, 대학원생 6명을 대상으로 실험을 실시한 결과, 퍼지회귀식에 의한 감성의 예측을 예측값의 중심뿐만이 아니라 개략적인 산포도 함께 제시함으로써 보다 현실적인 예측이 가능하였다.
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In many fields, the human sensibility ergonomics has applied to the product development for user's satisfaction. Also, it may use to lots of products and environments related to human convenient life. If the measurement and the validation of human sensibility are accomplished subjectively and qualitatively, then a good result is expected. Under the very competitive products development, designers applying with human sensibility ergonomics has faced with lots of problems including lack of experience, time, cost, and knowledge. In this study, a method of design for human sensibility application system is presented. In this study, a method of design for human sensibility application system is presented. Information element database such as adjectives, sensitivities, functions, and design factors is conducted, and design of system development including product development mechanism is produced. Also, the requirements and the specifications of this development model are discussed to develop the qualified implementation system.
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제품과 사용자의 관계를 생각해 볼 때, 비록 하나의 제품을 두고 보더라도 매우 다양한 특성의 사용자집단이 존재 함을 알 수 있다. 이러한 사용자집단들은 각기 서로 다른 사용상의 특성과 니드(needs)를 가지고 있다. 이러한 제품 사용환경에서 디자이너들에게는 제품의 사용자들은 어떠한 분류가 있으며, 그들 각각은 어떠한 사용상의 특성을 가지고 있는지를 알아내 디자인에 반영하는 것이 중요환 디자인 활동이 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 사용자 를 사용의 관점에서 관찰하여 사용자행위의 근간을 이루는 규칙의 정확도, 행위의 속도, 문제해결의 속도를 기준 으로 사용자를 분류하고 이를 토대로 사용자의 사용상의 특징을 밝혀내었다. 그리고 각 사용자집단별로 디자인 가 이드라인을 추출해내므로서 사용자분류를 통한 사용자 인터페이스 디자인의 가능성을 제시하였다. 본 연구에서 제 시된 사용상황에 존재하는 다양한 사용자들을 고려할 수 있는 방법은 좀 더 체계적이고 효과적인 사용자 인터페이스 디자인을 수행하는데 도움이 될 것으로 예상된다.
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By integrating the eye head-position monitioring devices, the present authors developed an eye-controlled human/computer interface based on the line-of-sight and an intentional blink to invoke commands. Also modified was an existing calibration method to reduce the visual angle between the target center and the intersection point of the derived line-of-sight. This modified calibration method allowed 108 or more command blocks to be displayed on the 14 inch monitor with the target acquisition probability(hit rate) of 98% when viewed at the distance of 500 mm apart. An active triggering method using an intentional blink was proposed and was shown to be a feasible and efficient alternative to invoke commands with total triggering time of 0.8 sec or less. The system could be used by the normal people as well as the handicapped individuals as a new human/computer interface.
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원자력발전소의 발전정지사례로부터 얻는 정보는 발전정지를 줄이기 위한 노력에 중요하다. 그러나, 대부분의 사례자료는 문서 형태로 되어 있어 내용의 활용상 단점이 있다. 본 연구에서는, 국내 원자력발 전소의 발전정지사례를 분석하여 얻을 수 있는 인적오류의 개입여부, 인적오류 발생에 기여한 문제점, 발전정지 발생의 원인, 발전정지의 발생과정 등의 정보를 데이타베이스화하여 제공함으로써 발전정지 정보 의 활용성을 높이기 위한 국내 원전 발전정지사례 분석정보 시스템을 개발중에 있다. 이를 위하여, 사례 분석절차를 수립하고, 분석된 사례정보의 효과적인 제공을 위한 정보의 구성과 사례검색논리를 개발하였으며, 여기에 사용자 인터페이스를 결합한 prototype를 개발하였다.
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The main control room (MCR) of a nuclear power plant plays an important role in the operation of the plant. Since the traditional man-machine interface of the current MCR is old-fashioned, a next-generation MCR, that provides a VDT-based human-computer interface is being designed. This paper aims to provide a systematic and efficient method for converting a traditional man-machine interface of the MCR into a VDT-based one. Procedures and analysis methods are presented for efficient and effective development.
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국내 원자력발전소의 발전정지사례에 대해 원전 종사원이 분석한 자료를 수록하여 발간하는 원자력발전소 발전정지사례집을 이용하여 인적오류가 개입된 것으로 판단된 총77건의 불시정지 사례를 추출하여, 인적오류 저감의 우선순위가 높은 원자력발전소 작업분야를 도출하기 위한 분 석을 수행하였다. 이를 이하여, 먼저 인적오류가 개입된 발전소 계통, 인적오유 발생시의 작업상 황 및 작업유형, 그리고인적오류의 유형에 대한 분류체계를 작성하였다. 발전소 근무 경험을 바 탕으로 사례별로 발전정지에 가장 직접적인 영향을 미친 작업행위를 구분하고, 이 행위에 대해 작성된 분류체계의 해당항목을 판정하였다. 이 사례별 분석결과를 이용하여 발전소 계통, 작업상 황, 작업유형, 오류유형 등, 4가지 항목에 대하여 오류발생의 추이를 분석하였으며, 또한 발전소 계통과 작업상황, 계통과 작업유형, 작업상황과 작업유형, 작업유형과 오류유형 등, 항목간 오류 발생 연관성을 조사하였다. 이 결과로 인적오류의 발생률이 높은 발전소 계통, 작업상황, 작업유형 및 오류유형이 구분되었다.
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CFMS(Critical Function Monitering System)는 원자력발전소에서 비상시 제어실 운전원에게 원전의 안전상태에 대한 정보를 제공하는 기능을 갖는데, 원전의 안전성을 위해 인간공학적 확인 및 검증(V&V)이 요구된다. 본 연구에서는 CFMS 화면설계의 인간공학적 평가를 위하여, 원전의 안전성에 대한 평가항목들의 상대적 중요도를 구하고 최종적으로 설계의 적합성을 평 가하는 방법론을 제시하고자 한다. 본 연구에서는 CFMS 화면설계의 평가항목 및 평가기준 확립, 원전에서 인적오류발생 가능성에 대한 평가항목의 상대적 중요도 결정, 분석하고자 하는 CFMS 화면에 대한 각 평가항목들의 인간공학적 설계의 적합성 평가로구성된다. CFMS의 인간공학적 평가를 위한 방법론으로 Fuzzy Set Theory와 AHP(Analytic Hierarchical Process) 기법을 적용 한 방법론을 제시하였다. 최종적으로는 전문가의 평가를 통하여 국내 건설되는 원전의 실제적인 문제에 적용하고자 한다.
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The purpose of an accident analysis is to obtain accurate, objective information about the causes of accidents in order to prevent the incident from reoccurring. This study is concerned with the analysis of characteristics and causes for industrial accidents in Korean industry. For the purpose, from 1972 to 1994, statistics of industrial accidents are surveyed from the 'Analysis of industrial accidents' published in Ministry of Labor. The results show that industrial accident rates have fallen considerably since the late 1970's. Also, there are some patterns in the records of industrial accidents.
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This study is to analyze trends of back injuries reported for medical expense compensation in a territorial jurisdiction of Pohang regional office of Ministry of Labor. Back unjuries claimed in the Plhang region accounted for approximately 15% of all industrial accident and 0.96 billion won were spent to compensate for medical expenses in 1994. A majority of back injuries occurred in manufacturing, construction, and transportation, and, 98% of all back injuries during 1992-1994 were strain/sprain, herniated inter-vertebral dise(HIVD), and fracture. To achieve and effective back injury prevention, supplenentary reporting form should be provided to include the information about job description (e.g., weight of an object, task duration and working posture), employee's medical and work history, and working conditions.
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현재 우리나라 사람들은 소득 증가와 함께 각종 레크리에이션에 많은 여가 시간을 할애하고 있다. 이와 더불어 레크리에이션 장소에서 적지 않은 사고가 발생하고 있으며, 이로 인하여 수 많은 물적, 인적 피해를 초래하고 있다. 레크리에이션 사고는 대부분이 인 적피해를 동반하며 갈수록 그 심각성이 급증하고 있는 실정이다. 산업 안전의 경우에는 정부와 민간이 사고원인의 규명과 예방 대책의 수립에 그동안 많은 노력을 경주하여 왔다. 그러나 레크리에이션 사고에 대하여는 관심이 미미하여, 대책의 수립이나 연구 모색 등이 이루어 지지 않았다. 위험 요인의 추출과 예방 대책의 수립을 위한 첫단계는 각종 재해 데이터의 체계적 수집과 분석, 즉 역학적(epidemiological) 접근 방법이 필수적이다. 이에 본 연구에서는 레크리에이션 사고에 대한 관심을 높이며 이들을 예방하고자 하는 취 지에서 우리나라의 레크리에이션 사고 데이터의 수집에 대한 현황과 문제점을 조사하였다. 이를 토대로 보다 합리적인 사고 데이터 관리 체계를 위한 기본 방안을 제시하였따.
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This paper investigates the job-related low back pains (LBP) in Kuro industrial complex where the manufacturing industries are prevailing. The accident compensation claims during 1992 to 1994 were reviewed and total of 726 LBP claims were analyzed among 7920 compensation claims. A LBP database was constructed to analyze the LBP profiles of this area. The most frequent cause of LBPs was the manual materials handling related lifting, lowering, carrying, pushing or pulling(45.9%) and the second-most frequent cause was fall and slip (29.8%) and collision (7.9%) was the following cause of the LBP.
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In Human Reliability Analysis(HRA), the uncertainties involved in many factors that affect human reliability have to be represented as the quantitative forms. Conventional probability- based human reliability theory is used to evaluate the effect of those uncertainties but it is pointed out that the actual human reliability should be different from that of conventional one. Conventional HRA makes use of error rates, however, it is difficult to collect data enough to estimate these error rates, and the estimates of error rates are dependent only on engineering judgement. In this paper, the error possibility that is proposed by Onisawa is used to represent human reliability, and the error possibility is obtained by use of fuzzy reasoning that plays an important role to clarify the relation between human reliability and human error. Also, assuming these factors are connected to the top event through Fault Tree structure, the influence and correlation of these factors are measured by fuzzy operation. When a fuzzy operation is applied to Fault Tree Analysis, it is possible to simplify the operation applying the logic disjuction and logic conjuction to structure function, and the structure of human reliability can be represented as membership function of the top event. Also, on the basis of the the membership function, the characteristics of human reliability can be evaluated by use of the concept of pattern recognition.
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본 논문은 제품을 설계하는데 있어서 고객의 감성을 구체적인 디자인 요소로 변환하는 감성공학적 디자인 요소변환 지원 시스템을 설계하는데 목적이 있다. 감성공학적 디자인 요소변환 지원 시스템은 감성 데이터 처리 서브시스템, 디자인 요소변환 서브시스템, 형상 데이터 처리 서브시스템 등 크게 세 가지의 서브시스템으로구성된다. 감성 데이터 처리 서브시스템은 고객의 제품에 대한 정성적 감성을 분석하여 디지인 요소와 상관성을 나타내기 위한 시스템으로서, 제품을 표현하는 감성어휘를 추출하고 이를 분석하여 디자인 요소로 변환할 수 있게 해주는 데이터베이스를 구축하는 것이다. 디자인 요소변 환 서브시스템은 고객이 원하는 제품의 이미지를 구체적인 디자인 요소와 연결하는 추론 시스템으로서 감성 데이터베이스에 저장되어 있는 어휘 중에서 고객이 선택한 감성어휘에 대해 퍼지 추론을 이용하 여 디자인 요소와의 연결관계를 형성하게 된다. 형상 데이터 처리 서브시스템은 제품의 아이템/카테고 리에 대한 형상을 데이터베이스로 가지고 있으며, 디자인 요소변환 서브시스템에의해선정된 제품정보와 데이터베이스를 연결하여고객이 원하는 제품이 구체적으로 어떠한 형상을 가지게 되는가를 보여주게 된다.
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제품개발의 개념이 기능이나 성능중심에서 인간의 감성중심으로전환되고 있다. 그러나 인간의 감 성은 정성적 언어로 표현되며 이것을 물리적 디자인요소로 전환하는 것이 필요하다. 이를 위하여는 우선적으로 인간의 감성을 정량화하는 것이 선결되어야한다. 따라서 본 연구의 목적은 다변량해석기법 을 활용하여 고객의 제품에 대한 정성적 이미지를 정량적 데이터로 변환하여 이를 감성 데이터베이스로 구축하는데 있다. 감성 데이터베이스는 감성어휘와 이의 제품에 대한 정량적 수치 데이터로 구성되고, 이를 위해서는 감성어휘 선정, 디자인 요소에 의한 제품의 분류, 감성어휘와 디자인요소간의 상관도 도출 등이 필요하다. 감성어휘는 요인분석에 의해 선정하고, 제품은 아이템/카테고리에 의해 분류하며, 감성어휘와 디자인요소간의 상관성에 대해서는 다변량해석기법 특히, 수량화이론 1류를 사용해서 정량화 한다. 이렇게 구축된 감성 데이터베이스는 감성공학적 디자인 요소변환 지원시스템의 감성데이터 처리 서브시스템의 핵심 역활을 한다.
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본 논문은 고객의 감성과 디자인 요소 간의 관련성을 퍼지논리을 통해 추론하는 시스템을 구현하고자 한다. 퍼지기반 추론기관은 감성 데이터베이스를 활용하여 고객의 감성정보를 설계자에게 제품개발에 필요한 유용한 디자인 정보로 변환시켜주는 시스템이다. 감성공학적 디자인 요소변환 지원 시스템의 일 부인 추론기관은 고객의 감성과 제품형상의 연관성을 퍼지논리를 이용하여 전향추론하도록 하였다. 출 력은 추론기관을 통해 선정된 부품 카테고리들에 대한 형상 데이터베이스의 그래픽화일을 화면에 디스플 레이하게 한다. 고객 자신의 감성에 대한 불명확함과 제품개발에 대한 효과적인 고객감성 반영의 어려움 등을 고려해 볼 때 이러한 추론기관의 개발은 보다 다양한 분야에서 고객의 감성을 적용하는데 활용되리라 본다.
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본 논문은 감성제품 및 부품의 형상데이터 처리시스템 구축을 목적으로한다. 감성공학적 디자인요 소변환 지원시스템의 전체구조는 다변량해석형기법을 활용하여 인간의 감성과 디자인과의 관련성을 분 석하고 이 결과들을 데이터베이스로구축하는 부분과 퍼지논리을 이용하여인간의 감성과 제품형상을 연결하는 추론기관 그리고 감성제품 및 부품의 구조를 지원하는 형상데이터 처리시스템으로 구성되어 있다. 본 논문에서는 형상데이터베이스를 이용한 형상데이터 처리시스템 구축에 관한 연구를 실시하여 보았다. 최근에 와서 데이터베이스 설계시 실세계의 데이터를 더욱 충실히 표현하기 위해 이를 객체 (object)를 사용하여나타낸 후, 이 객체들 사이에 존재하는 관련성에 관한 정보를 이용하여 데이터베 이스를 설계하는 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 제품 세분화 과정에 객체지향 모델링기법을 고객의 감성이 잘 반영되는 가전제품 중 전화기에 적용하여 감성제품 및 부품의 형상데이터베이스를 구축하였다. 이러한 형상데이터 처리시스템은 제품설계 및 디자인 분야에 다양하고 폭넓게 적용 및 응용될 수 있을 것이며감성을 중시하는 미래의 제품설계분야에 적지않은 영향을 미칠 것으로기대된다ㅣ.
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컴퓨터 기술의 급격한 발전은 현실세계의 각종 현장을 컴퓨터 가상공간 내에서 시험할 수 있도록 하고 있다. 최근들어급격한 발전이 이루어지고 있는 가상현실(Virtual Reality) 기술과 인간의 감성을 중시한 감성공학적 접근방법 론의 활용은 그 적용범위가 점차 확대되어 가고 있는 상황으로, 제조기업에서 사용되고 있는 통합생산 정보시스템 (Computer Integrated Manufacturing)과의 접목으로 가상공장(Virtual Factory) 시스템을 구현할 수가 있다. 가상공장시스 템은 제조기업의 Businiss를 Design & Engineering, Production Planning & Control, Manufacturing의 3가지 프로세스로 분류한다. 그리고 각 프로세스별로 현재의 CIM시스템에 대한 하부시스템을 검토하고, 인간 중심의 가상기업시스템을 구현 하는데 보완이 되어야 할 사항과 이에 대한 해결 대안으로 Design & Engineering Process에서는 Virtual Engineering(VE) Sub-system, Manufacturing Process에서는 Virtual Manufacturing(VM) Sub-system으로 분류하여 각 Sub-system별 구성모듈을 설계하고 상호간의 Interface 사항을 설계하므로서 가상공장시스템 구현을 위한 기본 요구사항과 조건을 제시하고자 한다.
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신경감각적 작업의 대표적인 작업중의 하나인 트랙킹작업을 대상으로 작업전후에 취 하는 휴식방법이 작업시간과 작업자의 각성 레벨에 미치는 영향을 명백히 하기 위하여 피실험자로서 8명의 남자대학생을 선발하여 휴식시간에 bio-feedback법을 5분간 이용, 10분간 이용, 이용하지 않았을 경우의 3종류의 휴식방법을 취하게 한후 작업자의 심신 반응과 작업수행도를 측정하였다. 결과로서 뇌파, 심박수 및 CFF값의 변동에서는 휴식 방법에 따라 작업수행시에 유의한 차를 나타내었고 작업수행도에서도 심신반응 패턴과 상관관계를 보여 주었다. 이러한 결과로부터 본 연구의 대상으로 선정한 Tracking작업 과 같은 신경감각적 작업을 수행할 때의 휴식을 취하는 방법 그중에서도 특히 Bio- feedback법을 이용한 심신의 리럭스제이션에 의한 효과가 작업수행시의 각성 레벨의 저하 방지에 유효하게 작용하며 작업후의 회복효과를 한 층 더 높이는 작용을 한다는 것을 확인할 수 있었다.
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The early diagnosis has an very important role in curing dementia. But there was not an effective method to diagnose it until now. In this paper we analyzed the EEG in Alzheimer's disease and normal control groups to compare by nonlinear parameter such as the largest Lyapunov exponent
$L_{1}$ . We found that patients with Alzheimer's disease have significantly lower$L_{1}$ than normal groups. And we propose the nonlinear analysis of EEG as a useful tool for the early diagnosis of Alzheimer's disease. -
In this research, an investigation of the eye movement was performed when the objects perceived by the eye are three-dimensional objects, two dimensional images, and three dimensional image. This investigation was done by observing the EOG(Electro-oculogram) waves which were achived from experiments. The observed waves were categorized into several groups. Differences among the waves were analyzed for each object and image perceived by the eye. In order to obtain waves to be analyzed, two kinds of experiments were performed. In each experiments, the saccadic eye movement and the smooth pusuit eye movement was considered as an independent variable individually. Waves obtained from the experiments were categorized into 4 types(Wave1, Wave2, Wave3, Wave4) depending on their characteristics. Unlike from the other images, three dimensional image was revealed as a key factor for the active movement of the eye. Futhermore, a unique eye movement was observed in the case of three dimensional image where the focus of the eye was achived in three steps.
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This study investigated the effect of character form on Readability of Hangul characters and words in horizonatal printing. The results were as follows. In canceling tests, (1) the speeds of charcter canceling were faster in the order of elongated from, condensed form and original form conditions, and (2) the speeds of word canceling were in the order of elongated, original and condensed form conditions. But in a reading task, The above indicates that Elongated from the best combination for horzontal Hangul printing.
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단순 VDT 작업에 의한 인간의 시각정보처리에의 영향을 살펴보기 위하여 특히 서로 다른 model에 대한 정보처리에의 영향을 조사하였다. 피험자는 시각감시 작업과 데이타입력작업을 각각 50분씩 2회 수행하였고 서로 다른 model에 대한 영향을 살펴보기 위해 적업 전, 중 ,후에 걸쳐 MD 및 PD 방법에 의한 과제가 실 시되었다. 실험결과, 단순 VDT 작업이라고 하더라도 작업 수행 내용의 차이에 따라 서로 다른 model에 대한 정보처리에의 영향이 다르게 나타날 수도 있다는 점이 시사되었다.
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This study was carried out on 132 obese women who satisfied both of the conditions for obesity : over 1.6 in Roher index and over 90cm in bust girth. The purpose of the study was to classify body shape of obese women and find out their respective characteristics. 1. The characteristics on shape of body measurements are the front of waist height was higer than the back of waist height due to the obesity in abdominal region and the front of the abodominal depthe was high indicating the protruding of the abdominal region. 2. Characteristics of different obese body types 1) In the study of total body type, 5 factors were found as a result of factor analsis and body types were classified 4 types (type 1: short upper torso and obese arms and legs, type 2: Long and thick torso, type 3: the most obese torso, arms and legs, type 4: less obese torso according to the cluster analysis. 2) The torso body types were coassified 2 groups (type 1: less obese than average body type, type 2: large in all girth, depth and breadth according) to the different body parts such as back lengh, bust girth, hip girth and acromion to acromion breadth. 3) The lower body types were classified 2 groups (type 1: short legs, less the depth and breadth, type 2: large in all lower body measurenents) according to back of waist height, waist girth and hip girth.
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This study investigated whether consumer's characteristics affect their preference of size labeling systems. The survey included 443 women 20 to 64 years of age. The results show that the consumers' preferences of five size labeling systems were different significantly. Subjects strongly prefered the size label in use for many years at the marker. The consumers' preference for various systems was different by resident area, educational level, and body types of the subjects. The system with information on body measrements was prefered by the resident in the metro city area than the resident in the small city. The simplest system was strongly prefered by the subjects having no difficulties on purchasing ready-to-wear garments that reasonably fit their bodies. The subjects belonged to the low educational level strongly prefered the simplest system.
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The foot shape from the right and left feet was taken with 78 male and 213 female Korean subjects. The results are as follows. 1) Mean values and standard deviations of 25items concering the foot : Measurements performed on Korean adults(male and female) show that male left foot length is in average somewhat longer than the corresponding right foot length(25.35Cm against 25.32Cm) and on the contrary that the circumference of the left foot is slightly smaller than for the right foot. For the same tendency is verified in female feet. 2) Correlations between measurement items : Finding a correlation of more than 0.08 only between the foot length to suggest that the present system of ready-made "shoe" size system, based only on foot length, is not a quite appropriate system. 3) Distribution between foot width, foot girth, instep height and foot length : Foot length showed from 21.52Cm to 24.0Cm in the female subjects and from 24.0Cm to 26.5Cm in the male subjects for the standard type. Foot width showed from 7.5Cm to 10.0Cm in female and from 8.5Cm to 10.5Cm in male for the standard type.dard type.
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현재 우리사회에서는 자동차가 부의 상징처럼 여겨지던 때가 있었다. 그러나, 오늘 날 우리에게 자동차는 날이 갈수록 그 어떤 친구보다도 가깝게 느껴질 정도로 우리 일상생활에 밀접하게 관계하고 있고, 그 이용 역시 날로 증가하고 있다는 사실은 어 느 누구도 부인하지 못할 것이다. 여기서의 주요연구 방향의 설정을 운전자의 안락성, 편의성, 안전성을 고려한 자동차의 인간공학적. 감성공학적 설계(자동차시트, 안전벨트, 트렁크)에 맞추었고, 토의와 의견 부분에서의 기타 여러가지는 지나간 이 분야의 연구 자료를 살펴본 결과, 더 이상의 개괄적인 사항에 대한 언급보다는 개략적인 설계지침과 연구방향에 중점을 인간공학적이고, 감성공학적인 고려를 통한 차량에 대해 연구방향을 알아보기로 한다. 본 연구의 방향은 기술적인 측면보다는 인간의 안락함과 편의성을 위한 하나의 인간공학적. 감성공학적인 방법에 더욱 치중하여 연구하였다.
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본 연구의 목적은 높은 직업적 작업부하(Work stress)에 노출되어 있는 경찰들이 사 용하는 개인보호장비를 대상으로 사용자 중심의 설계기준에 기초한 인간공학적인 분석과 개선을 통하여 경찰의 임무수행도의 향상은 물론 직업에 따른 신체적인 안전과 건강의 향상을 도모하는데 있다. 주요 연구대상 장비는 방석복, 헬멧, 방패였으며, 개선의 주요 사항으로는 장비별 무게의 경감, 열압박의 감소와 통풍성의 향상, 사용성과 안전성을 향 상시킨 재질과 구조적인 개선을 가져왔으며 개선안에 대한 시제품을 제작하였다.
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인간의 온열환경에 대한 적응은 인간-의복-환경 System사이의 산열과 방열의 열교 환을 통해 보유량을 일정하게 유지하는 항체온 조절에 의해 이루어진다. 이러한 인체와 의 관계와의 열교환은 주로 피부표면을 통해 이루어지므로 피부온은 외계로의 방열을 예측 하여 인간의 체온조절반응을 나타내며, 온열감각을 좌우하는 인자로 의복의 온열생리, 의 복의 보온력, 쾌적성을 평가하는 중요한 생리적인 지표가 되어 착의의 적부를 검토하는 데 의미를 지니면서 의복설게의 기초가 된다. 이에 본 연구는 국내의 기후 및 변화된 온열환경에 적응된 인체의 각 환경기온하에서의 피부온을 기존의 연구와는 달리 장시간의 노출에 의한 변동을 파악하여 쾌적 착의의 관점에서 인체와 환경사이에 존재하는 의복에 있어서 설계의 기초가 되는 피부온의 의의를 재검토함을 목적으로 한다.
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Virtual reality environment system is expected to be used as a new user interface tool oweing to its high immersiveness and high interactivity. To use VR interface effectively, we should identify the characteristics of the three-dimensional control tasks as if we did in two-dimensional graphic user interface environments. As a first step, we validated Fitts'law for the three-dimensional pointing tasks with the two input devices, Spaceball and Spacemouse. Different from the two-dimensional control tasks, VR pointing tasks needed inclusion of a new variable, size of the moving object, to Fitts'law. The modified
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Psychological action is physiological response of outernal stimulus. Physiological response is accompanied b physiological signals which are EEG, EMG, GSR, ECG, BP, and tec. Physiological signals are recently studied for determination of human phychological state. Psychological activity causes electric potential of brain. Physiological signal is considered as measurement of human psychological state. Aditory sensibility which is one of the sense of human may determine differences between positive and negative feeling. EEG and GSR variation with auditory quality of stimulus can be define human negative and positive mental state. This study is to characterize parameters which can determine negative and positive psycholigical state of human.
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Facial expression is innate communication skill of human. Human can recognize theri psychological state by facial parameters which contain surface movement, color, humidity and etc. This study is to quantify or qualify human emotion by measurement of facial electromyography (EMG) and facial movement. The measurement is taken at the facial area of frontalis and zygomaticus The results is indicative to discriminate the positive and negative respond of emotion and to extract the parameter sensitive to positive and negative facial-expression. The facial movement according to EMG shows the possibility of non-invasive technique of human emotion.
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본 연구에서는 인공현실감 기술을 이용하여 일종의 시뮬레이터라고 할 수 있는 자동차 주행환경을 개발하였다. 이 시스템은 Pentium PC에서 구현되었고 운전을 위하여 스티어링 휠, 클러치, 브레이크, 액 셀을 사용하였으며 속도출력을 위하여 스피드메타를 사용하였다. 이러한 입출력 장치를 하나의 통합된 모듈로 만들어서 8255 인터페이스 카드를 통하여 컴퓨터와 접속시켰다. 음향효과를 위하여 MIDI 인터페 이스, 샘플러, 스피커를 사용하였고 효과음은 샘플링하여 사용하였다. 이 밖에도 3차원 그래픽 디스플레 이를 위하여 CrystalEyes가 사용되었다. 가상세게 모델링을 위한 소프트웨어로는 Superscape VRT4.0이 사용되었다. 그래픽으로는 도심 시내 주행환경을 구현하였고, 모든 객체들은 실물 크기 비율로 그렸다. 자동차의 운전 메카니즘은 자동차 동역학을 모델링하여 계산하였다. 이러한 시스템은 주행시 운전자의 자세 및 생리신호를 측정하기 위한 환경으로 사용될 수 있으며 또한 교통안전표지나 신호등과 같은 도로 환경의 인간공학적 평가를 위해서도 사용될 수 있다.
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What kind of the mini-component the X-generation wanted\ulcorner It is not easy to find a mini-component which everbody can satisfy with a design and functions. By pre-test of the survey the most wanted things in the mini-component was extracted. By the post-test of the survey the newly design with a price of 500, 000 won. In this paper we try to suggest a mini-component whic X-generation can satisfy with a design and functions. Therefore, this new designed mini-component can give a visual happiness and enjoyment of the sound.
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This study is to determine the biomechanical characteristics of Korean. Male 58 and Female 54 were participated for the measurement which was performed by immersion method and reaction board method. Body parts were head with neck, trunk, upper arm, forearm, hand, thigh, leg, and foot. Their volumes were measures by immersion method. Their weight were determined by using Dempster(1995), Drills and Contini(1969) density data. Each center of body part weight were determined by specific posture on the reaction board. The postures were asked to the subject forearm- lifted posture, total let- lifted posture, foot-lifted posture. According to each posture, the center of each part were calculated.
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Different patterns of dynamic trunk performance between normal subjects and low-back pain (LBP) patients have been investigated. Ten healthy subjects and ten LBP patients were recruited for this study. An experiment was designed to quantify the dynamic motion of the back and hip during repetitive flexion/extension of the trunk. The angular velocity, angular acceleration and the phase angle difference between the hip and back were recorded as dependent measures via electro- mechanical devices. Results showed the significant differences in the velocity and acceleration of the hip and back and the phase angle between normal subjects and LBP patients. The consistency of kinematic variables during motion cycles was also examined in terms of variance ratio (Hershler and Milner, 1978). Based on the results of the study, these quantifiable variables such as trunk kinematics and hip-spine coordination can be developed as a medical tool to identify LBP patients in addition to current imaging techniques.
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최대허용하중을 결정에는 여러가지 방법이 있지만, 그 중 특히 심리육체적 방법은 빈도수가 적고 반복적인 들기 작업을 평가하기 위해서 널리 사용되어 왔다. 하지만 이 방법은 작업방법의 조합이 많아질수록 최대허용하중을 결정하는데 걸리는 시간은 커지게 된다. 이를 단축시키 위한 한가지 대안인 직접추정법은 일종의 비율 척도 (ratio scale)를 사용하여 자극과 주관적 평가를 연결시키는 방법으로서 넓은 범위의 자극에 대한 인간의 반응을 자극에 짧게 노출되더라도 정확 하게 예측할 수 있는 정확한 수단인 것으로 보여진 바 있다. 이에 본 연구에서는 네 가지의 들기 빈도 (분당 1, 2, 4, 6 회)와 두 가지의 수직 이동거리 (Floor to Knuckle, Knuclke to Shoulder)로 구성되는 8가지의 대칭적인 (symmetrical)들기 작업에 대하여 심리육체적 방법과 기준작업을 달리한 직접추정법을 사용하여 최대허용하중을 결정하고 그 값들을 비교, 분석하였으며 이를 근거로 직접 추정법의 기준변화에 따른 추정능력 정도에 대하여 검토하였다.
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Human posture prediction and motion simulaiton methods try to solve inverse kinematic problems based on the optimization concept. It is of great concern to develop an optimization method which soloves complicated optimization models in an efficient way in order for the models to be biomechanically sound. In this study, a new optimization method for posture prediction, which is named the Complex Method, is presented. The Complex Method demonstrates more flexibility in a way that it can deal with various forms of objective functions with constraints. This is because the method is a function-value-based approach. A two-eimensional whole-body lifting task was selected as an example of posture prediction, and a comparison study with te incrementation method was conducted in order to evaluate the accuracy of the Complex Method.
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컴퓨터를 애용한 편집엽무가 더욱 보편화되면서 워드프로세서의 역할은 한층 강조되어지고 있다. 최근 국내에서 개발된 워드프로세서와 외국에서 개발된 워드프로세서들이 국내 소프트웨어 시장에 우후죽순 처럼 출현하여 경쟁을 벌이고 있는 시점에서, 워드프로세서의 기능성 관점에서의 평가가 한층 더 중요 해 진다고 볼 수 있다. 이에 본 연구에서는 여러가지 워드프로세서의 주요 기능 및 세부 기능들을 정리 하고, 사용자가 중요하다고 느끼는 기능을 가장 적절히 제공해주는 워드프로세서가 어떤 것인지를 계층 적 분석 기법을 이용하여 평가하였다. 연구 결과로서, 사용자들은 주기능에서는 '파일 기능'과 '편집 기능'이 중요하다고 느끼고 있었으며, '파일 기능'의 하부 기능에서는 '저장 기능'과 '미리 보기 기능' 의 중요도가 높게 나타나, 앞으로 연구해야 할 워드 프로세서의 중요 기능으로 나타났다. 또한, 비교 대상이 된 세개의 워드프로세서 중에서는 사용자가 요구하는 기능(파일찾기, 미리보기, 그림편집, 보기배율, 그림, 기호 등의 기능)을 많이 보유하고 있는 제품이 가장 우수한 워드프로세서로 평가되었다.