Characteristics of CEO Affecting R&D Investment and Corporate value of Special listed Companies: From a Behavioral Finance Theory Perspective

특례상장기업의 연구개발투자와 기업가치에 영향을 미치는 CEO 특성: 행동재무학 이론 관점에서

  • Received : 2024.07.02
  • Accepted : 2024.10.02
  • Published : 2024.10.31

Abstract

Since special listed companies are listed under relaxed conditions in management performance and market evaluation, if they do not continue to grow after listing, the damage to investors will inevitably increase. In addition, since special listed companies have a smaller company size than general listed companies, CEOs are inevitably more important in establishing corporate strategies. Therefore, this study empirically analyzed the characteristics of CEOs that affect R&D investment and corporate value of special listed companies from the perspective of behavioral finance theory. As a result of verifying the characteristics of CEOs who influence R&D investment through interactions with specially listed companies, it has a positive effect on R&D if the CEO is male, a natural science major, or a former investment company. In addition, the characteristics of CEOs who influence corporate value through interactions with variables of specially listed companies positively affected R&D if the CEO is male and has an academic background. The characteristics of CEOs who influence R&D investment and corporate value through interactions with specially listed companies are different from those of single variables in gender, education, major, and career variables excluding age, indicating that specially listed companies play a role as a control variable that affects R&D investment and corporate value through interaction with CEO characteristics. This study supplemented the limitations of the existing CEO theory and verified that age, gender, education, major, and career, which are CEO characteristics from a behavioral finance perspective, can be explanatory variables that reflect psychological differences in individual abilities. In addition, it is expected to contribute to research on corporate sustainability by providing implications for predicting the characteristics of CEOs who have high influence on R&D investment and corporate value of specially listed companies.

특례상장기업은 경영성과 및 시장평가에서 완화된 조건으로 상장했기 때문에, 상장이후 지속적인 성장을 하지 않는다면, 투자자들의 피해가 커질 수 밖에 없다. 또한 특례상장기업은 일반상장기업에 비해 기업 규모가 작기 때문에 CEO는 기업전략 수립에 더 중요할 수밖에 없다. 이에, 본 연구는 특례상장기업의 연구개발 투자와 기업가치에 영항을 미치는 CEO 특성을 행동재무학 이론 관점에서 실증 분석하였다. 특례상장기업과의 상호작용으로 연구개발투자에 영향을 미치는 CEO 특성을 검증한 결과, CEO가 남성인 경우, 자연과학 전공인 경우, 투자사 출신인 경우 연구개발에 긍정적인 영향을 미치고 있다. 아울러, 특례상장기업 변수와의 상호작용으로 기업가치에 영향을 미치는 CEO 특성은 CEO가 남성, 학사 학력인 경우 연구개발에 긍정적인 영향을 미쳤다. 특례상장기업과의 상호작용으로 연구개발투자와 기업가치에 영향을 미치는 CEO 특성은 나이를 제외한 성별, 학력, 전공, 경력 변수에서 단독변수와는 다른 결과로 나타나고 있어, 특례상장기업은 CEO 특성과의 상호작용으로 연구개발투자와 기업가치에 영향을 미치는 조절변수 역할을 하고 있음을 알 수 있다. 본 연구는 기존 최고경영층 이론의 한계점을 보완하여, 행동재무학 관점에서 CEO 특성인 나이, 성별, 학력, 전공, 경력은 개인 능력에 대한 심리적 차이를 반영하는 설명변수가 될 수 있음을 검증하였다. 아울러, 특례상장기업의 연구개발투자와 기업가치에 영향력이 높은 CEO 특성을 예측할 수 있는 시사점을 제공할 수 있으며, 기업의 지속가능성에 관한 연구에 기여할 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 강병서.조철호.김상한(2005). 병원의 서비스품질이 고객만족과 성과에 미치는 영향에 관한 연구. 중소기업연구, 27(1), 57-88.
  2. 권오섭.박선영(2022). 최고경영자의 개인적 특성이 경영자 능력과 기업가치의 관련성에 미치는 영향: 제약.바이오 기업을 대상으로. 회계정보연구, 40(2), 27-58.
  3. 김대엽(2020). 창업가의 인지편향이 지각된 위험과 조절된 창업효능감에 따라 창업기회평가에 미치는 영향. 벤처창업연구, 15(1), 95-112.
  4. 김윤선.이일한(2022). 여성창업 활성화를 위한 여성창업가의 특성 요인에 관한 연구. 한국벤처창업학회 추계학술대회, 71-76.
  5. 김이진.김정은.전성일(2019). 경영자 특성에 따른 R&D 투자와 기업가치 관련성: 벤처기업을 중심으로. 중소기업연구, 41(1), 75-96.
  6. 김주원(2024). 벤처기업 CEO 특성이 연구개발투자와 기업가치에 미치는 영향. 박사학위, 전북대학교.
  7. 김주원.김수연.유민화(2022). 특례상장기업의 지속가능성장이 기업가치에 미치는 영향. 아태경상저널, 14(1), 112-132.
  8. 김현숙.권택호(2019). 위험추구와 기업가치 관계에서 경영자 과신의 효과. 한국재무학회 학술대회, 1678-1724.
  9. 나혜림.조혜진.최현자(2014). 금융소비자의 펀드투자이해력에 있어서 자기과신과 과소평가의결정요인 및 펀드투자 행태에 미치는 영향에 관한 연구. 소비문화연구, 17(3), 203-232.
  10. 라영수(2021). 경영자의 특성이 벤처기업 성과에 미치는 영향. 산업경제연구, 34(2), 451-484.
  11. 박영규(2020). 코스닥시장 특례상장기업의 특성에 대한 연구, Journal of The Korean Data Analysis Society, 22(2), 675-684.
  12. 박종훈.성연달.김창수(2013). 최고경영자 자기과신과 기업성과: 이사회와 재벌의 조절효과. 경영학 연구, 42(3), 673-697.
  13. 반성식(2004). 한국 벤처캐피탈리스트의 투자결정정보의 본질과 과신에 관한 연구. 벤처경영연구, 7(2), 167-192.
  14. 서정일.장호원(2010). 최고 경영자(CEO), 최고 경영진(TMT), 기업 소유구조간의 상호작용이 R&D 투자에 미치는 영향. Journal of Strategic Management, 29-48.
  15. 신상희(2021). 2020년 우리나라의 금융역량: 영국의 사례를 벤치마킹한 우리나라 금융역량 체계와 측정결과. 한국금융소비자보호재단 연구보고서, 1-120.
  16. 정지영.문찬현(2021). 자기과신과 재무태도 및 재무행동의 연관성 분석: 소비자 재무역량 지수를 이용하여. 소비자문제연구, 52(2), 37-61.
  17. 오상희.황유정(2019). 경영자 자기과신과 기업가치. 국제회계연구, 87, 21-38.
  18. 이윤호(2018). 대학생의 금융이해력에서의 과신. 시민교육연구, 50(2), 137-157.
  19. 이윤호.문세영(2020). 금융이해력 자기과신의 추정과 판별. 소비자학연구, 31(3), 269-295.
  20. 이태준.김부열.손혜림(2017). 금융소비자 금융이해력 연구: 펀드투자자의 지식보정을 중심으로. 소비자문제연구, 48(2), 303-338.
  21. 조정호.정찬식(2019). 중소기업 CEO의 인적 특성이 기업의 위험 및 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구. 재무관리연구, 36(1), 95-118.
  22. 채희원.송재용(2009). 경영진의 인구통계학적 특성이 하이테크 기업의 기술적 혁신에 미치는 영향. 전략경영연구, 12(2), 83-104.
  23. 최정원.오세경(2017). 재벌총수의 자신감이 소속 기업의 재무의사결정에 미치는 영향 연구. 한국재무학회 학술대회, 1-26.
  24. 하영범.이성희(2014). CEO 특성이 R&D 투자정도에 미치는 영향. 국제회계연구, 58, 103-125.
  25. 한미영․김재휘(2007). 개인투자자의 자기고양적 지각과 투자확신이 위험투자행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 13(3), 89-109.
  26. 황수정․신진교(2009). 최고경영자특성, 조직구조, 시장경쟁, 기술혁신 및 재무성과 사이의 관계에 관한 실증연구. 대한경영학회 춘계학술발표대회, 437-460.
  27. Alutto, J. A., & Hrebiniak, L. G.(1972). Personal and role-related factors in the development of organizational commitment. Administrative Science Quarterly, 17(4), 555-573.
  28. Birley & Norburn(1987). Owners and managers: The venture 100 vs the fortune 500 Journal of Business Venturing. Journal of Business Venturing, 2(4), 351-363.
  29. Baker, M., Ruback, R., & Wurgler, J.(2007). Behavioral corporate finance: A survey. in the handbook of Corporate Finanac. Empirical Corporate Finance, 145-186.
  30. Barber, B. M., & Odean, T.(2001). Boys will be boys: Gender, overconfidence, and common stock investment. The Quarterly Journal of Economics, 116(1), 261-292.
  31. Barker, V. L., & Mueller, G. C.(2002). CEO characteristics and firm R&D spending. Management Science, 48(6), 782-801.
  32. Belliveau, M. A., O'Reilly, C. A. III., & Wade, J. B.(1996). Social capital at the top: Effects of social similarity and status on CEO compensation. Academy of Management Journal, 39(6), 1568-1593.
  33. Bhandari, G., & Deaves, R.(2006). The demographics of overconfidence. The Journal of Behavioral Finance, 7(1), 5-11.
  34. Busenitz, L. W., & Barney, J. B.(1997). Differences between entrepreneurs and managers in large organizations: Biases and heuristics in strategic decision-making. Journal of business venturing, 12(1), 9-30.
  35. Campbell, T. C., Gallmeyer, M., Johnson, S. A., Rutherford, J., & Stanley, B. W.(2011). CEO Optimism and Forced Turnover. Journal of Financial Economics, 101(3), 695-712.
  36. Carlsson, G., & Karlsson, K.(1970). Age, cohorts and the generation of generations. American Sociological Review, 35(4), 710-718.
  37. Carpenter, M. A.(2002). The implications of strategy and social context for the relationship between top management team heterogeneity and firm performance. Strategic. Strategic Management Journal, 23(3), 275-284.
  38. Chen, C. S., Cheng, J. C., Lin, F. C., & Peng, C.(2017). The role of house money effect and availability heuristic in investor behaviour. Management Decision, 55(8), 1598-1612.
  39. Deshmukh, S., Goel, A., & Howe, K.(2010). CEO Overconfidence and Dividend Policy. Working paper, DePaul University.
  40. Fahlenbrach, R., & Stulz, R. M.(2009). Managerial ownership dynamics and firm value. Journal of Financial Economics, 92, 342-361.
  41. Gupta, A. K.(1984). Contingency linkages between strategy and general manager characteristics: A conceptual examination. Academy of Management Review, 9(3), 399-412.
  42. Hambrick, D. C., & Fukutomi, G. D.(1991). The seasons of a CEO's tenure. Academy of Management Review, 16, 719-742.
  43. Hambrick, D. C., & Mason, P. A.(1984). Upper Echelon: The organization as a reflection of its top managers. Academy of Management Review, 9(2), 193-206.
  44. Heaton(2002). Managerial Optimism and Corporate Finance. Financial Management, 33-45.
  45. Hilary & Hsu(2011). Endogenous overconfidence in managerial forecasts. Journal of Accounting and Economics, 51(2), 300-313.
  46. Hribar, P., & Yang, H.(2016). CEO Overconfidence and Management Forecasting. Contemporary Accounting Research, 33(1), 204-227.
  47. Kahneman, D., & Lovallo, D.(1993). Timid choices and bold forecasts: A cognitive perspective on risk taking. Management science, 39(1), 17-31.
  48. Kahneman, D., Knetsch, J. L., & Thaler, R. H.(1991). Anomalies: The endowment effect, loss aversion, and status quo bias. The journal of economic perspectives, 5(1), 193-206.
  49. Keh, H. T., Foo, M. D., & Lim, B. C.(2002). Opportunity evaluation under risky conditions: The cognitive processes of entrepreneurs. Entrepreneurship theory and practice, 27(2), 125-148.
  50. Li, J. T., & Tang, Y.(2010). CEO Hubris and Firm Risk Taking in China: The Moderating Role of Managerial Discretion. Academy of Management Journal, 53, 45-68.
  51. Malmendier, U., & Tate, G.(2008). Who makes acquisitions? CEO overconfidence and the market's reaction. Journal of Financial Economics, 89(1), 20-43.
  52. Malmendier, U., Tate, G., & Yan, J.(2011). Overconfidence and Early-Life Experiences: The Effect of Managerial Traits on Corporate Financial Policies. The Journal of Finance, 66, 1687-1733.
  53. Pan, C. H., & Statman, M.(2010). Beyond risk tolerance: regret, overconfidence, personality and other investor characteristics. Leavey School of Business, 1-28.
  54. Libby, R., & Rennekamp, M.(2012). Self--Serving Attribution Bias, Overconfidence, and the Isissueance of Management Forecasts. Journal of Accounting Research, 50(1), 197-231.
  55. Roll, R.(1986). The Hubris Hypothesis of Corporate Takeovers. Journal of Business, 59, 197-216.
  56. Samuelson, W., & Zeckhauser, R.(1988). Status quo bias in decision making. Journal of risk and uncertainty, 1(1), 7-59.
  57. Shaver, K. G., & Scott, L. R.(1991). Person, process, choice: The psychology of new venture creation. Entrepreneurship theory and practice, 16(2), 23-45.
  58. Simon, M., Houghton, S. M., & Aquino, K.(2000). Cognitive biases, risk perception, and venture formation: How individuals decide to start companies. Journal of business venturing, 15(2), 113-134.
  59. Sundaram, R. K. & Yermack, D.(2007). Pay me later: Inside debt and its role in managerial compensation. The Journal of Finance, 62(4), 1551-1587.
  60. Thaler, R.(1980). Toward a positive theory of consumer choice. Journal of Economic Behavior & Organization, 1(1), 39-60.
  61. Thomas, A. N., & Ramaswamy, K.(1996). Matching managers to strategy: Further tests of the Miles and Snow typology. British Journal of Management, 7, 247-261.
  62. Tversky, A., & Kahneman, D.(1991). Loss aversion in riskless choice: A reference-dependent model. The quarterly journal of economics, 1039-1061.
  63. Wiersema, M. F., & Bantel, K. A.(1992). Top management team demography and corporate strategic change. Academy of Management Journal, 35(1), 91-121.
  64. Zhang, S. X., & Cueto, J.(2015). The Study of Bias in Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice. 41(3), 419-454.