초록
본고는 초기 르네상스 시대 미술가 첸니노 첸니니의 저서 『미술의 책』에 나타난 인문주의 미술이론의 주요 특성을 분석한다. 14세기 말에 집필된 그의 책은 르네상스의 문을 열면서 역사상 최초로 문학의 시적 함의와 수사학으로부터 미술을 독립시키려 했다. 첸니니는 미술, 특히 회화의 창의적 본질을 사회에서 인정받으려고 노력하였다. 첸니니의 이러한 의지는 이후 알베르티와 레오나르도에 의해 15~16세기에 발표되는 위대한 미술이론 전개의 출발점이되기 때문에, 첸니니에 대한 연구의 역사적 필요성은 충분히 인정된다. 그러므로 본고는 미술가의 사회적 위상은 물론이고 미술의 지성적 잠재력에 대해 학술적인 관심을 불러일으킨 첸니니가 미술이론가로서의 면모를 드러내며 역사에 그 이름을 남기게 된 근거를 찾아보았다. 본고의 제1장에서는 『미술의 책』의 탄생 배경을 우선 검토하였다. 이어지는 본문에서는 첸니니의 『미술의 책』이 최초의 인문주의 미술이론서로 평가받을 수 있게 하는 이론적 특성을 다음과 같이 세 영역으로 유형화 하였다: 1) 회화와 자유예술과의 관계, 2) 정신과 손의 연결로서의 디제뇨, 3) 회화예술의 교육. 이러한 과정을 거쳐 필자는 『미술의 책』이 특유의 비체계적 구조를 통해서 회화예술을 위한 실제적인 지침과 윤리적 권고를 조합하였다는 사실을 발견하였다. 이에 첸니니의 시도는 미술의 지성적 해방을 위한 역사적 실천이요, 르네상스 인문주의 미술이론 생산의 영감을 제공하는 역사적 토대로 규정된다.
This paper analyzes the main characteristics of proto-humanistic art theory in the book Il Libro dell'Arte by the artist of the early Renaissance, Cennino Cennini. His book, written in the late 14th century, opened the door to the Renaissance and attempted to make art independent from the poetic implications and rhetoric of literature for the first time in history. Cenini tried to have the creative nature of art, especially painting, recognized by society. Since Cennini's will became the starting point for the development of great art theories published by Alberti and Leonardo in the 15th and 16th centuries, the historical necessity of studying Cennini is fully acknowledged. Therefore, this paper examines the historical achievements of Cenini as an art theorist, who aroused academic interest in the social status of artists as well as the intellectual potential of art. Chapter 1 of this paper first examines the background of the birth of Libro. In the main body of this paper, the theoretical characteristics of Cennini's Libro as the first humanistic art theory are categorized into three areas: 1) the relationship between painting and liberal arts, 2) disegno as a bridge between mind and hand, and 3) pedagogy of painting. Through this process, this paper discovered that Libro combined practical guidelines and ethical recommendations for painting through its unique non-systematic structure. Cennini's attempt is defined as a historical practice for the intellectual emancipation of art and a historical foundation that provides inspiration for the production of Renaissance humanistic art theory.