초록
최근 인공지능 기술의 발달로 인해 교육 분야에서도 디지털 역량과 디지털 미디어 리터러시 교육과 같은 교육에 관한 근본적인 변화가 필요한 시점이다. 그러나 여전히 한 명의 교사가 다양한 학생들을 한 교실에서 가르칠 수밖에 없는 상황이다. 이러한 문제를 해결하고자 교육부는 'AI 디지털교과서' 도입을 위주로 하는 '디지털 기반 교육혁신 방안'을 발표하였다. 이 연구의 목적은 정부의 디지털 기반 교육혁신의 현황을 살펴보고 디지털 기반 교육혁신을 위한 구체적인 방안을 제시하는 데 있다. 정부의 디지털 기반 교육혁신 현황은 첫째, 2022 개정 교육과정 개정 중점 사항 중 하나가 디지털·AI 교육환경에 맞는 교수·학습 및 평가체제 구축에 있다. 둘째, 2023 교육부 디지털 기반교육혁신 방안의 내용을 살펴보면 다음과 같다. 추진 방향은 모두를 위한 맞춤 교육이라는 비전의 실현과 디지털 선도학교 및 선도 교사단을 통한 단계적 자발적 확산, 정부 내와 민간의 다양한 주체들과 협력적 동반관계 구축이 있다. 디지털 기반 교육혁신을 위한 세부 실현 방안은 다음과 같다. 첫째, 디지털 인프라 개선이다. 둘째, 디지털 대 전환 교사 교육과 역량 강화이다. 셋째, 디지털의 개인화된 학습 경험이다. 넷째, 디지털 콘텐츠 및 플랫폼 개발이다. 다섯째, 디지털의 안전성과 개인 정보 보호가 필요하다. 여섯째, 디지털의 사회적 불평등 극복을 해소해야 한다.
Due to the recent development of artificial intelligence technology, the field of education also needs fundamental changes, such as digital competency and digital media literacy education. However, it is still a situation where one teacher has no choice but to teach diverse students in one classroom. To solve these problems, the Ministry of Education announced a 'digital-based education innovation plan' focusing on the introduction of 'AI digital textbooks'. The purpose of this study is to examine the current status of the government's digital-based education innovation and suggest specific measures for digital-based education innovation. First, one of the key points of the 2022 revised curriculum is the establishment of a teaching, learning, and evaluation system suitable for the digital and AI educational environment. Second, the contents of the 2023 Ministry of Education's digital-based education innovation plan are as follows. The direction of implementation is the realization of the vision of customized education for all, gradual voluntary expansion through digital leading schools and leading teachers, and establishment of cooperative partnerships with various entities within the government and the private sector. The detailed implementation plan for digital-based education innovation is as follows. First, improving digital infrastructure. Second, digital conversion teacher education and capacity building. Third, providing a digital, personalized learning experience. Fourth, developing digital content and platforms. Fifth, ensuring digital safety and personal information protection. Sixth, overcoming digital social inequality.