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An analysis of elementary school teachers' task design for ratio and rate: Focusing on problem-solving

초등 교사의 비와 비율 과제 설계 사례 분석: 문제해결을 중심으로

  • Received : 2024.09.22
  • Accepted : 2024.10.18
  • Published : 2024.10.31

Abstract

This study aims to examine how elementary school teachers design problem-solving tasks for ratio and rate based on given original tasks and to draw implications for textbook and teacher education. Tasks designed by 20 teachers were analyzed using an analytical framework derived from previous research. The results showed that teachers most frequently modified the questioning in the "carrying out the plan" step of the four-step problem-solving process. They expanded conditions to address extra-mathematical problems or focused on posing problems by altering conditions. Based on the teachers' task design cases, we proposed suggestions for textbook writing and teacher education on problem-solving in ratio and rate, including prompts that require additional instruction and guidance at each problem-solving stage and considerations when posing problems by altering conditions.

본 연구는 비와 비율의 문제해결에 초점을 맞추어, 현직 초등 교사들이 주어진 원본 과제를 기반으로 과제를 어떻게 설계하는지에 확인함으로써 교과서 집필과 교사교육에 시사점을 도출하고자 한다. 20명의 교사가 설계한 과제를 선행 연구를 기초로 도출한 분석틀에 따라 분석하였다. 연구 결과, 교사들은 원본 과제의 문제해결 4단계 중 계획 실행 단계의 발문을 가장 많이 변형하였고, 조건을 확장하여 수학 외적 문제를 해결하게 하거나 조건을 바꾸어 문제 만들기에 중점을 두었다. 교사의 과제 설계사례를 바탕으로, 비와 비율의 문제해결에 관한 교과서 집필과 교사 교육에서 문제해결의 각 단계마다 추가적인 교육과 안내가 필요한 발문들과 조건을 바꾸어 문제 만들기에서 고려해야 할 점 등을 제안하였다.

Keywords

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