DOI QR코드

DOI QR Code

의지력에 관한 암묵적 신념이 수학 학습에 미치는 영향

The Impact of Implicit Beliefs of Willpower on Mathematics Learning

  • 투고 : 2024.07.31
  • 심사 : 2024.08.22
  • 발행 : 2024.08.31

초록

This study investigated the impact of implicit beliefs of willpower on the mathematics learning of middle school students. For this investigation, 392 middle school students completed questionnaires that included self-regulation, implicit beliefs of willpower, and academic procrastination in math learning. The results were as follows: First, self-regulation and implicit beliefs of willpower had significant correlations with academic procrastination. Second, the hierarchical regression analysis results showed that self-regulation moderated the mediating effect between implicit beliefs of willpower and academic procrastination behavior. Therefore, to decrease academic procrastination, it is necessary to improve implicit beliefs of willpower and to promote academic self-regulation strategies. The implications and limitations based on these results were discussed, along with some suggestions.

키워드

참고문헌

  1. 강옥기, 허난, 조현공, 박경은, 이환철. 수학교육학정론. 서울: 경문사. (2011).
  2. 김명섭, 황혜영, 장유진. 학업 상황에서의 의지력에 대한 암묵적 신념 척도개발 및 타당화. 교육심리연구, 34(3), 581-601. (2020).
  3. 김부미. 우리나라 중.고등학생의 수학적 신념 측정 및 특성 분석. 수학교육학연구, 22(2), 229-259. (2012).
  4. 김은지, 김지영, 김정섭. 대학생의 학업적 의지전략과 학업 지연 행동의 관계에서 미래지향시간관의 매개효과. 학습자중심교과교육연구, 18(3), 319-338. (2018).
  5. 김종운, 양민정. 자기통제력, 자기효능감, 우울이 대학생의 학업 지연 행동에 미치는 영향. 청소년상담연구, 21(2), 247-265. (2013).
  6. 서은희, 박승호. 의지통제와 학업적 지연행동의 관계. 한국교육심리연구, 21(2), 423-436. (2007).
  7. 성지영, 임은미. 완벽주의와 학업 지연 행동의 관계에서 의지통제의 매개효과. 교육연구문제, 18(1), 51-69. (2012).
  8. 신명희, 박승호, 서은희, 자기조절학습과 지연행동과의 관계, 교육학연구, 43(4), 277-292 (2005).
  9. 위고운, 온라인을 이용한 초등학생 학업적 꾸물거림 개선프록램의 개발과 효과성, 단국대학교 석사학위논문 (2021)
  10. 이선영, 봉미미, 김성일. 교실목표구조와 학업 지연 행동의 관계: 학업적 자기효능감과 성취목표의 매개 효과. 한국교육학연구, 22(3), 31-66. (2016).
  11. 전보라, 김정섭, 대학생용 학업 지연 행동 척도 개발 및 타당화, 한국교육학연구, 21(3), 53-83 (2015).
  12. 최윤정, 초등학생을 위한 학업적 꾸물거림 극복 프로그램, 상담과 지도, 44, 389-403 (2009).
  13. 하아영, 조한익. 사범계열 대학생들의 의지력에 관한 암묵적 신념, 학업적 꾸물거림, 학업성취도 및 주관적 안녕감의 구조적 관계. 한국교육문제연구, 37(2), 1-17. (2019).
  14. 하창순, 김지현, 최희철, 유현실. 청소년의 자기통제력, 학교수업 참여도, 개인 학습 시간과 학업성적 간의 관계. 한국청소년연구, 17(1), 181-200. (2006).
  15. 허난. 중학생의 수학 학업 상황에서의 학업적 자기조절 및 자기효능감이 학업 지연 행동에 미치는 영향. East Asian Math J ournal, 38(4), 533-547, (2022)
  16. Bandura, A., Social foundations of thought and action, Englewood Cliffs, NJ , 1986, 23-28 (1986).
  17. Baumeister, R. F., Vohs, K. D., & Tice, D. M.. The strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science, 16(6), 351-355. (2007).
  18. Baumeister, R. F., & Tierney, J.. Willpower: Rediscovering the greatest human strength. New York: Penguin Press. (2011).
  19. Bernecker, K., & Job, V.. Beliefs about willpower are related to therapy adherence and psychological adjustment in patients with type two diabetes. Basic and Applied Social Psychology, 37(3), 188-195. (2015).
  20. Beswick, K.. Teachers' beliefs about school mathematics and mathematicians' mathematics and their relationship to practice. Educ Stud Math, 79, 127-147. (2011).
  21. Francis, Z., & Job, V.. Lay theories of willpower. Social and Personality Psychology Compass, 12(4), 1-13. (2018).
  22. Hannula, M.. Attitude towards mathematics: Emotions, expectations and values. Educational Studies in Mathematics 49, 25-46. (2002).
  23. Howell, A. J., & Buro, K.. Implicit beliefs, achievement goals, and procrastination: A mediational analysis. Learning and Individual Differences, 19(1), 151-154. (2009).
  24. Hong, Y. Y., Chan, G., Chiu, C. Y., Wong, R. Y., Hansen, I. G., Lee, S. L., & Fu, H. Y.. How are social identities linked to self-conception and intergroup orientation? The moderating effect of implicit theories. Journal of Personality and Social Psychology, 85(6), 1147-1160. (2003).
  25. Inzlicht, M., & Schmeichel, B. J.. Beyond limited resources: Self-control failure as the product of shifting priorities. In K. D. Vohs, & R. F. Baumeister (Eds). Handbook of self-regulation (pp. 165-181), New York, NY: Guilford. (2016).
  26. Job, V., Dweck, C. S., & Walton, G. M.. Ego Depletion-Is It All in Your Head? Psychological Science, 21(11), 1686-1693. (2010).
  27. Miller, E. M., Walton, G. M., Dweck, C. S., Job, V., Trzesniewski, K. H., & McClure, S. M.. Theories of willpower affect sustained learning. PloSONE, 7(6), 1-3. (2012).
  28. Wolters, C. A., Understanding procrastination from selr-regulated learning perspective, Journal of Educational Psychologist, 25(1), 3-17 (2003).
  29. Zimmerman, B. J., Becoming a self-regulated learner: Which are the key sub-processes?, Contemporary Educational Psychology, 11(4), 307-313 (1986).