DOI QR코드

DOI QR Code

The Understanding of the Analytic Scoring Method on the Essay Type Item of Secondary School Mathematics

중등수학 교과에서의 서술형 문항에 대한 분석적 점수화 채점방법의 이해

  • Received : 2024.07.29
  • Accepted : 2024.08.28
  • Published : 2024.08.31

Abstract

This study was conducted under the necessity and importance of having to looking into how teachers understood and carried out the analytic scoring method on the essay type item. Namely, this study explored there would be difference in the analytic scoring method consequent on the nature of the essay type item between the preliminary mathematics teachers in the secondary school. For this purpose, in this study, pre-test was conducted for the subject on the 2nd 15 undergraduate students. The pre-test was conducted without (before) lecture on the analytic scoring method on the essay type item, and the post-test was conducted after lecture on the analytic scoring method on the essay type item and practice on the scoring the item with the analytic method. Then this study used a problem on the mathematical assessment(the analytic scoring method) which was one of the items in 2016 secondary school teacher selection exam. After the experiment, the subjects were enhanced not only to understand the importance of the scoring methods but to narrow the difference the results of score on the items between the subjects.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2024년도 조선대학교 연구지원금의 지원을 받아 연구되었음.

References

  1. 강옥기, 강윤수, 고상숙, 고호경, 권나영, 김구연, 김래영, 김민경, 김응환, 김익표, 노선숙, 서보억, 신재홍, 이수진, 이중권, 정인철, 한인기, 허혜자, 황우형(2012). 수학교육학 신서. 서울: (주)교우
  2. 경기도교육청(2013). 2013 중등 서술형․논술형 평가 예시 자료 수학.
  3. 고은성, 박민선, 이은정 (2016). 초등 예비교사들의 수학 교과에서의 평가에대한 인식, 학교수학, 18(1), 61-83.
  4. 교육부, 한국교육과정평가원(2017). 과정을 중시하는 수행평가 어떻게 할까요? 중등. 연구자료 ORM 2017-19-2. 세종: 교육부.
  5. 김남희 (2021). 수학교육과정 및 교재론. 서울: 경문사.
  6. 김성훈 (2008). 오답원인 자기평가의 효과. 한국학술진흥재단 2007년도 기초연구과제(인문사회분야) 연구보고서.
  7. 김성희 (2012). 단계 제시형 서술형 문항이 고등학생들의 문제해결능력에 미치는 영향 및 서술형 문항에 대한 인식조사-중․하위권 고등학생들을 중심으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  8. 노선숙, 김민경, 조성민, 백혜진 (2008). 중학교 1학년 수학과 서술형 평가문항 개발 연구. 한국수학교육학회, 47(4), 487-503.
  9. 서울시특별시교육청 (2011). 수학과 서술형 평가 문항 자료집.
  10. 이광상, 임해미, 최인선, 김성경 (2021). 수학교육평가의 이론과 실제. 서울: (주)교우.
  11. 이금선, 허난, 양성현, 손정화, 조현공, 이장주, 김해윤, 강옥기 (2013). 수학학습 평가에서의 관찰평가 현장 적용에 관한 연구, 한국학교수학회논문집, 16(2), 289-318.
  12. 진보람 (2013). 서술형 평가와 채점방법에 대한 중.고등학교 수학 교사들의 인식. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 황혜정, 조성민, 박지현 (2022). 수학교육학신론 2. 경기도, 용인: 문음사.
  14. National Council of Teachers of Mathematics. (1995). Assessment standards for teaching mathematics. Reston, VA: Author.