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Studying the Perception and Effectiveness of Elevator TV Advertising: An Experimental Approach and EEG Analysis

엘리베이터 TV 광고의 인지 및 효과에 관한 연구: 실험적 접근과 EEG 분석

  • So-Hyun Lee (Kyonggi Univ.) ;
  • Sang-Hyeak Yoon (KOREATECH)
  • 이소현 (경기대학교) ;
  • 윤상혁 (한국기술교육대학교)
  • Received : 2024.07.04
  • Accepted : 2024.08.27
  • Published : 2024.09.30

Abstract

The emergence of digital platforms and advancements in technology are driving changes in the advertising market. In particular, as the Digital Out of Home (DOOH) field establishes itself as a new media, the market for advertising through TV screens installed inside elevators is growing. However, there is a lack of relevant research and empirical studies on this topic. Therefore, this study aims to empirically verify consumer perceptions and advertising effectiveness of elevator TV advertising and identify the key factors influencing its effectiveness. To achieve this, the characteristics and effects of elevator TV advertising were analyzed from various angles through exploratory research, scenario-based surveys, and EEG analysis. The results show that elevator TV advertising enhances consumer awareness and enables effective delivery of advertising messages. Furthermore, this study derives the main factors influencing advertising effectiveness and provides a foundation for advertisers to establish more effective advertising strategies. This research contributes to expanding the literature in related fields by increasing the understanding of elevator TV advertising and empirically verifying its effectiveness. It is also expected to help creators and advertisers of elevator TV advertising develop more effective advertising strategies.

디지털 플랫폼의 등장과 기술의 발전은 광고 시장의 변화를 촉진하고 있다. 특히, 디지털 옥외광고(Digital Out of Home, DOOH) 분야가 뉴미디어로 자리 잡으면서, 엘리베이터 내 설치된 TV를 통한 광고 시장이 증가하고 있으나 관련 연구나 실증 조사는 부족한 상황이다. 이에 본 연구는 엘리베이터 TV 광고의 소비자 인식과 광고 효과를 실증적으로 검증하고, 그 효과에 영향을 미치는 주요 요인을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 탐색적 조사와 시나리오 기반 설문조사, 뇌파 분석을 통해 엘리베이터 TV 광고의 특성과 효과를 다각도로 분석하였다. 연구 결과, 엘리베이터 TV 광고가 소비자의 인지도를 높이고, 광고 메시지의 효과적 전달이 가능함을 보여준다. 또한, 본 연구는 광고 효과에 영향을 미치는 주요 요인들을 도출하고, 이를 통해 광고주들이 보다 효과적인 광고 전략을 수립할 수 있는 기반을 제공하였다. 본 연구는 엘리베이터 TV 광고에 대한 이해를 높이고, 그 효과를 실증적으로 검증함으로써 관련 분야의 문헌을 확장하는 데 기여한다. 또한, 엘리베이터 TV 광고 제작자 및 광고주들이 보다 효과적인 광고 전략을 수립하는 데 도움을 줄 것으로 기대된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 정보통신기획평가원-지역지능화혁신인재양성사업의 지원을 받아 수행된 연구임(IITP-2024-RS-2024-00436765)

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