DOI QR코드

DOI QR Code

시각예술잡지 『스튜디오 인터내셔널』의 담론생산: '이론가로서의 예술가'의 등장을 중심으로

Discourse Practices of the Studio International: Focusing on the Emergence of the 'Artist as Theorist'

  • 임산 (동덕여자대학교 큐레이터학과)
  • Shan Lim (Dept. of Curatorial Studies, Dongduk Women's University)
  • 투고 : 2024.07.25
  • 심사 : 2024.09.05
  • 발행 : 2024.09.30

초록

본 논문은 영국의 월간 시각예술잡지 『스튜디오 인터내셔널(Studio International)』의 편집 프로젝트를 중심으로 당대 미술비평 실천의 주요한 양상인 '이론가로서의 예술가' 등장의 역사적 의의와 미학적 의미를 분석하고자 한다. 출판물을 통해 미술에 관한 글이 공유된다는 것은 당대 미술에 대한 비평적 관점의 렌즈를 확인하는 작업이고, 더 넓은 정치적이고 문화적인 조건의 성찰 계기가 될 것이다. 특히 본 논문은 잡지 플랫폼에서 이론가나 비평가가 아닌 예술가와 출판물 사이의 연결이 이룬 미술사적 지평을 가늠하는 자료가 될 수 있을 것이다. 본문에서는 1960년대 말에 『스튜디오 인터내셔널』을 통해 형성된 논쟁을 집중 탐구하여, 예술의 새로운 전개에 대한 잡지의 입장과 이에 동반된 비평용어를 규정하는 실천, 그리고 그에 대한 반응 등을 검토하였다. 『스튜디오 인터내셔널』에 실린 빅터 버긴과 조셉 코수스를 중심으로 한 '이론가로서의 예술가'의 텍스트는 형식적 측면에 의존하는 미술의 관습성을 극복하고, 예술가가 명명한 어떤 것으로서의 예술개념이 사물의 매개를 필요로 하지 않는 미술로서 가능함을 주장하였다. 이들의 담론 생산은 역사주의적 비평 패러다임의 권위를 무너트리는 중요한 동인이 됨으로써, 예술을 대하는 이론가로서의 위치를 택한 예술가의 미술사적 가치를 획득한다.

This paper analyzes the historical significance and aesthetic meaning of the emergence of 'artists as theoreticians,' a major aspect of contemporary art criticism practice, focusing on the editorial project of the British monthly visual arts magazine Studio International. The sharing of writings about art through publications confirms the lens of critical perspectives on contemporary art and serves as an opportunity to reflect on broader political and cultural conditions. In particular, this paper can function as a resource for assessing the art historical horizons created by the connection between artists and publications, rather than theorists or critics, on the magazine platform. This paper focuses on the debates formed through Studio International in the late 1960s, examining the magazine's stance on new developments in art, the practice of defining critical terms that accompanied it, and the responses to them. The texts of 'artists as theoreticians' such as Victor Burgin and Joseph Kosuth, published in Studio International, overcame the conventionality of art that relies on formal aspects, and argued that the concept of art as something named by the artist is possible as art that does not require the mediation of objects. The discourse practices of these artists became an important factor in destroying the authority of the historicist critical paradigm, thereby acquiring the art historical value of artists who took the position of theoreticians dealing with art.

키워드

과제정보

이 논문은 2023년도 동덕여자대학교 학술연구비 지원에 의하여 수행된 것임.

참고문헌

  1. Peter Townsend, 'Ave Atque...or, a Pot-Pourri of Random Reflections', Studio International, June 1975, pp.168-72.
  2. Charles Harrison, Since 1950: Art and Its Criticism, London: Yale University Press 2009.
  3. Barbara M. Reise, 'Greenberg and the Group: A Retrospective View, Part 1', Studio International, Vol.175, No.900, May 1968, pp.254-57.
  4. Peter Townsend, 'Editorial Statement', Studio International, Vol.171, No.873, January 1966, p.1.
  5. David Annesley, et. al., 'Anthony Caro's Work: A Symposium by Four Sculptors', Studio International, Vol.177, No.907, January 1969, pp.14-20.
  6. Michel Claura, 'Paris Commentary', Studio International, Vol.177, No.907, January 1969, pp.47-49.
  7. Anthony Hill, 'Climate of Biederman', Studio International, Vol.178, No.914, September 1969, pp.68-69.
  8. Charles Harrison, 'Against Precedents', Studio International, Vol.177, No.907, September 1969, pp.90-93.
  9. Victor Burgin, 'Situational Aesthetics', Studio International, Vol.178, No.915, October 1969, pp.118-21.
  10. Joseph Kosuth, 'Art after Philosophy', Studio International, Vol.178, No.915, October 1969, pp.134-37.
  11. Joseph Kosuth, 'Art after Philosophy Part II "Conceptual Art" and Recent Art', Studio International, Vol.178, No.916, November 1969, pp.160-61.