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Study on Satisfaction with School Life Among Adult College Graduates

성인 대학 졸업생 학교생활 만족도에 관한 연구

  • Bog Im Jeong (Dept. of Smart Lifelong Education, Sungwoon Univ)
  • 정복임 (성운대학교 라이프융합학부)
  • Received : 2024.06.10
  • Accepted : 2024.09.05
  • Published : 2024.09.30

Abstract

The purpose of this study is to determine how satisfied adult learners are with school life when transitioning back to social life after obtaining a college degree, and to seek ways to improve education through analysis of future educational needs. Suggestions for the results are as follows. First, programs to improve adult learners' basic learning abilities must be continuously supported. As a result of the survey on satisfaction with the basic learning ability improvement program, 92% of respondents responded above average, so continued support for basic learning programs is required to help adult learners make up for their academic gap. Second, in the case of club activities and major certificate acquisition programs, the response rate was above average at 92%, indicating that students were overall satisfied with their school life. Third, there is a continued need for expanded application of classes that combine field practice in the subject area. Fourth, the development of liberal arts education subjects that reflect social needs is continuously required. Fifth, substantial operation of field experience programs is necessary. Junior colleges are higher education institutions that train experts. In order to cultivate practical talents who are closely related to the field after graduation, future field experience programs are required to be operated to help with major jobs.

본 연구는 성인학습자들이 대학 학위 취득 후, 다시 사회생활로의 전환에 있어 학교생활에 어느 정도 만족하는지, 그리고 앞으로 교육 요구 분석을 통해 교육의 개선 방향을 모색하는데 목적이 있다. 그 결과에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 성인학습자들의 기초학습능력 향상 프로그램이 지속적으로 지원되어야 한다. 기초학습능력 향상 프로그램 만족도 조사 결과 보통이상으로 응답한 비율이 92%로 나타나 성인학습자들의 학업공백기를 보완할 수 있도록 기초학습 프로그램에 대한 지원이 계속적으로 요구된다. 둘째, 동아리 활동, 전공자격증 취득 프로그램의 경우, 보통 이상 응답 비율이 92%로 학생들의 학교생활에 있어 전반적으로 만족하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교과 부분에 있어 현장실무와 접목한 수업의 확대 적용이 계속적으로 요구된다. 넷째, 사회적 요구를 반영한 교양교육 교과목 개발이 계속적으로 요구된다. 다섯째, 현장체험 프로그램의 내실있는 운영이 필요하다. 전문대학은 전문가를 양성하는 고등교육기관으로 졸업 후 현장과 밀접한 관련이 있는 실무형 인재 양성을 위해 앞으로 현장체험 프로그램 기획시 전공직무에 도움이 될 수 있는 운영이 요구된다.

Keywords

References

  1. Heung-Kwon Yang, "Lifelong Education Theory", Shinjeong, Seoul, 2017.
  2. Bog-im Jeong, "A Study on the Construction of a New Paradigm for the Management of University-affiliated Lifelong Education Centers", Daegu Haany University, 2020.
  3. Heung-Kwon Yang, "Lifelong Education Theory", Shinjeong, Seoul, 2017.
  4. Statistics Korea, lifelong learning participation rate by learningarea, 2024, https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=334&tblId=DT_33409N_001&checkFlag=N
  5. Statistics Korea, lifelong learning participation rate by learningarea, 2024, https://kosis.kr/statHt ml/statHtml.do?orgId=334&tblId=DT_33409N_001&checkFlag=N