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Study on the Effect of Industrial Safety Consultant Ability on Recontract Intention through Consulting Satisfaction and Utilization

산업안전 컨설턴트 역량이 컨설팅 만족도와 활용도를 매개로 하여 재계약의도에 미치는 영향

  • Park, Sung-jun (Department of Convergence Industry, Seoul Venture University) ;
  • Hwang, Chan-gyu (Convergence Industry Department, Seoul Venture University)
  • 박성준 (서울벤처대학원대학교 융합산업학과) ;
  • 황찬규 (서울벤처대학원대학교 융합산업학과 )
  • Received : 2024.05.30
  • Accepted : 2024.06.19
  • Published : 2024.06.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the sub-factors of consultant ability of an industrial safety consulting company and conduct an empirical study on how these factors influence the intention to recontract by mediating consulting satisfaction and utilization Research on consultant ability, satisfaction with and utilization of consulting has been actively conducted in fields such as small and medium-sized business consulting and management consulting, but research in the field of industrial safety consulting has been found to be insufficient. Accordingly, this study seeks to demonstrate the causal relationship between the ability of industrial safety consultants, satisfaction and utilization of consulting, and recontract intention. Using the random sampling method, the researcher collected 202 questionnaires from customers such as companies and public institutions receiving industrial safety consulting, and conducted statistical analysis with the SPSS 21.0 program. The results of the study were as follows. First, it was found that consultant ability, consultant knowledge, and consultant attitude, which are sub-factors of consultant ability, had a significant positive effect on recontract intention. Second, it was found that consultant ability, consultant knowledge, and consultant attitude, which are sub-factors of consultant ability, had a significant positive effect on consulting satisfaction and utilization. Third, consulting satisfaction and utilization were found to have a significant positive effect on recontract intention. Fourth, consulting satisfaction was shown to mediate the relationship between consultant ability and recontract intention. Fifth, consulting utilization was shown to mediate the relationship between consultant ability and recontract intention. The conclusions and implications of this study are as follows. First, it was demonstrated that consultant ability, consulting satisfaction and utilization are important in the recontract intention for industrial safety consulting. Second, as a result of analyzing the effect of consultant ability on recontract intention, consulting satisfaction and utilization, it was analyzed that the influence of consultant ability, consultant knowledge, and consultant attitude was significant in the order. Third, consulting satisfaction and utilization were found to mediate the relationship between consultant ability and recontract intention. In conclusion, It was demonstrated that consultant ability, consulting satisfaction, and consulting utilization had a significant impact on the recontract intention, and it was found that consulting satisfaction and utilization mediate the relationship between consultant ability and recontract intention. and it was discovered that the three sub-factors of consultant ability had a significant impact on consulting satisfaction, utilization, and contract renewal intentions in the order of ability, knowledge, and attitude. it was found that the consultant ability, consulting satisfaction, and the utilization of industrial safety consulting companies are all important factors that influence recontract intention. In addition, industrial safety consulting companies have laid the foundation that in order to greatly affect consulting satisfaction, utilization, and recontract intention by improving consultant ability, consultants' capability, knowledge, and attitude must be improved in order.

본 연구의 목적은 산업안전 컨설팅 기업의 컨설턴트 역량 하위요인들을 파악하고, 이 요인들이 컨설팅 만족도와 활용도를 매개하여 재계약의도에 어떠한 영향을 미치는지 실증연구를 하는 것이다. 컨설턴트 역량, 컨설팅 만족도와 활용도에 대한 연구는 중소기업 컨설팅, 경영 컨설팅 등의 분야에 대해서는 활발히 진행되었으나 산업안전 컨설팅 분야의 연구는 부족한 것으로 파악되었다. 이에 본 연구에서는 최근 지속되는 산업재해 발생과 중대재해처벌법 시행으로 중요시되는 산업안전 분야의 컨설턴트의 역량과 컨설팅 만족도와 활용도, 재계약의도 간의 인과적 관계를 실증하고자 한다. 측정도구는 산업안전 컨설턴트 역량, 컨설팅 만족도, 컨설팅 활용도, 재계약의도를 설문지로 구성하여 사용하였다. 총 235부의 설문지를 산업안전 컨설팅을 받은 경험이 있거나 컨설팅을 받고 있는 기업, 공공기관 등 컨설팅 고객에게 온라인, 오프라인으로 수집하였으며, 유효한 202부의 설문지를 SPSS 21.0 프로그램으로 분석하였다. 검증 결과, 산업안전 컨설팅의 재계약의도에 있어서 컨설턴트 역량과 컨설팅 만족도, 컨설팅 활용도가 유의한 영향을 미친다는 것을 실증하였으며, 컨설팅 만족도와 활용도가 컨설턴트 역량과 재계약의도 사이의 관계를 매개한다는 것을 알 수 있었다. 또한 컨설턴트 역량의 하위요인 3가지는 능력, 지식, 자세 순서대로 컨설팅 만족도와 활용도, 재계약의도에 영향이 큰 것으로 분석되었다. 이로서 산업안전 컨설팅 기업의 컨설턴트의 역량, 컨설팅 만족도와 활용도 모두 재계약의도에 영향을 주는 중요한 요인이라는 것을 알 수 있었으며, 컨설턴트 역량을 향상시켜 컨설팅 만족도와 활용도, 재계약의도에 큰 영향을 주기 위해서는 컨설턴트 능력, 지식, 자세 순서대로 향상시켜야 한다는 토대를 마련하였다.

Keywords

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