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The Impact of Prosocial Motivation on Silent Behavior: Focusing on the Mediating Effects of Job Burnout and Differences in Virtual Work Environments

친사회적 동기가 침묵행동에 미치는 영향: 직무소진의 매개효과와 비대면 근무환경의 차이를 중심으로

  • Bohm-Mei Kim (Kwangwoon University) ;
  • Gyu-Young Ha (Kwangwoon University)
  • 김봄메 (광운대학교 산업심리학과) ;
  • 하규영 (광운대학교 산업심리학과 )
  • Received : 2024.06.19
  • Accepted : 2024.08.13
  • Published : 2024.08.31

Abstract

This study examined the relationship between prosocial motivation and acquiescent, defensive, and relational silence behaviors, and identified the mediating effect of emotional job burnout. We also examined whether these relationships differed depending on whether the organization is currently working virtually or not. To this end, we collected 359 samples from Korean employees working in general office jobs below managerial positions using online survey methods. The data were analyzed using SPSS 21.0 and PROCESS Macro, and the results showed that the relationship between prosocial motivation and acquiescent, defensive, and relational silence behaviors was mediated by emotional job burnout, with a partial mediation effect for acquiescent silence and a full mediation effect for defensive and relational silence behaviors. Furthermore, these relationships were found to be the same regardless of whether employees worked virtually or not. Finally, we discuss the implications of our findings, limitations of this study, and suggestions for future research.

본 연구는 친사회적 동기와 체념적, 방어적, 관계적 침묵행동의 관계를 살펴보고 그 과정에서 정서적 직무소진의 매개효과를 확인하였다. 그리고 이러한 관계성이 현재 근무하는 조직의 비대면 근무여부에 따라 다르게 나타나는지 확인하였다. 이를 위해 온라인 조사를 활용하여 관리자 미만 직책으로서 일반 사무직에 근무하고 있는 국내 직장인 359명의 자료를 수집하였고 자료 분석은 SPSS 21.0과 Macro를 활용하여 이루어졌다. 그 결과 친사회적 동기와 체념적, 방어적, 관계적 침묵행동의 관계를 정서적 직무소진이 매개하였으며, 체념적 침묵행동에 있어서 부분 매개효과, 방어적, 관계적 침묵행동에 있어서는 완전 매개효과가 검증되었다. 또한 이러한 관계성은 비대면 근무여부와 관계없이 동일하게 나타남을 확인하였다. 마지막으로 연구 결과의 시사점과 본 연구의 한계점 및 추후 연구를 위한 제언을 제시하였다.

Keywords

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