Abstract
The purpose of this study is to derive a UX that can help the use of fintech applications by senior users in their 60s or older, which has naturally increased with the increase in the elderly population. The study extracted five factors commonly considered important in fintech applications and was conducted based on a survey of general users and in-depth interviews with senior users. The research factors were extracted through a literature review into three general user experience research factors and two senior user experience research factors. After a survey targeting general users, in-depth interviews were conducted with senior users. As a result, we found notable differences in concerns about responsiveness and perceived usefulness between general and senior users. Based on the characteristics derived from the results of this study, we designed UX to help senior users use fintech applications.
본 연구는 노령인구의 증가에 따라 자연스럽게 증가한 60대 이상의 시니어 사용자들의 핀테크 애플리케이션 사용에 도움을 줄 수 있는 UX를 도출하는데 목적이 있다. 연구는 핀테크 애플리케이션에서 공통으로 중요하다고 여겨지는 5가지 요인을 추출하여 일반 사용자를 대상으로 한 설문조사와 시니어 사용자를 대상으로 한 심층 인터뷰를 바탕으로 진행하였다. 조사 요인은 문헌 조사를 통하여 일반적인 사용자 경험 조사 요인 3가지와 시니어 사용자 경험 조사 요인 2가지를 나누어 추출하였다. 일반 사용자를 대상으로 한 설문조사 이후 시니어 사용자를 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였다. 그 결과 일반 사용자와 시니어 사용자들 사이에 반응성에 대한 우려와 유용성을 느끼는 부분에 있어 주목할 만한 차이를 발견하였다. 본 연구 결과를 통해 도출된 특징들을 바탕으로 UX를 설계하여 시니어 사용자들의 핀테크 애플리케이션 사용에 도움을 주고자 한다.