DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Educational Content Based on Virtual Reality

가상 현실 기반의 교육 목적 콘텐츠에 대한 연구 - VR 키오스크 시뮬레이션

  • Junseop Lee (Tech University of Korea) ;
  • Byeongil Lim (Tech University of Korea) ;
  • Jiyoung Han (Tech University of Korea) ;
  • Taekhee Lee (Tech University of Korea)
  • 이준섭 (한국공학대학교) ;
  • 임병일 (한국공학대학교) ;
  • 한지영 (한국공학대학교) ;
  • 이택희 (한국공학대학교)
  • Received : 2024.06.15
  • Accepted : 2024.07.05
  • Published : 2024.07.25

Abstract

Recently, unmanned terminals (kiosks) have greatly increased their scope of use by allowing orders or payments to be made efficiently while replacing existing manpower. With the acceleration of digital transformation, the rate of kiosk installations has soared, making it an important task to help all age groups easily use kiosks. In this study, based on the function of the game engine and Hand Tracking technology, we developed content that can conduct kiosk education in a virtual world. The goal of this content is to help users unfamiliar with kiosks confidently cope with real-world situations by experiencing visual and auditory stress caused by waiting guests in virtual reality. To this end, two VR contents were developed. One is a simple kiosk experience content, and the other is specialized content that causes visual and auditory stress. The experiment was divided into two groups: one group experienced general VR content, while the other group experienced specialized VR content. After the experience, both groups proceeded to place orders in an actual store. Survey results showed that 85% of the experimental group and 95% of the control group were satisfied with the training. This confirms that the specialized experience described in this paper is effective for kiosk education.

최근 무인 단말기(키오스크)는 기존의 인력을 대체하면서도 효율적으로 주문이나 결제가 이루어질 수 있도록 해주어 그 활용 범위가 크게 증가하고 있다. 결과로 디지털 전환이 가속화되면서 키오스크 설치 비율이 급증하여 모든 연령층이 손쉽게 키오스크를 사용할 수 있도록 돕는 것이 중요한 과제가 되고 있다. 본 연구에서는 게임엔진의 기능과 Hand Tracking 기술을 기반으로 가상의 세계에서 키오스크 교육이 진행될 수 있는 콘텐츠를 개발하였다. 키오스크에 익숙하지 않은 사용자가 가상 현실에서 대기 손님으로 인한 시각적, 청각적 스트레스를 미리 체험함으로써 실제 상황에서 자신감 있게 대처할 수 있도록 돕는 것이다. 이를 위해 두 가지 VR 콘텐츠를 개발하였다. 하나는 단순 키오스크 체험 콘텐츠이고, 다른 하나는 시각적, 청각적 스트레스를 유발하는 특화 콘텐츠이다. 실험은 두 그룹으로 나뉘어 진행되었으며, 한 그룹은 일반 VR 콘텐츠를, 다른 그룹은 특화 VR 콘텐츠를 체험하였다. 체험 후, 두 그룹 모두 실제 매장에서 주문을 진행하였고, 설문조사 결과 실험군의 85%, 대조군의 95%가 교육에 만족한다고 응답하였다. 이를 통해 본 논문의 특화된 체험이 키오스크 교육에 효과적임을 확인할 수 있었다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 한국공학대학교 지원을 받아 작성되었습니다.

References

  1. J. Kim, N, Christodoulidou, and Y. Choo, "Factors influencing customer acceptance of kiosks at quick service restaurants," Journal of Hospitality and Tourism Technology, Vol.4, No.1, pp.40-63, 2013. 
  2. 정성욱, "The effect of perceived reliability of self-service Kiosk on the intention to use", 건국대학교 대학원, 2018 
  3. Lee, Soo-Bin, Jeong, Hye-Wook, "How social exclusion affects kiosk usage intentions", Asia-Pacific Journal of Business & Commerce, Vol.15, No.3, pp.3-27, Nov. 2023 
  4. 안세련, "키오스크(무인정보단말기) 이용 실태조사", Korean Consumer Agency, pp.1-59, Sep. 2022 
  5. J. W. Kim, "Virtual Reality (VR) based Sustainable Food Education Contents for Elementary School Students", Journal of Korean practical arts education, Vol.32, No.4, pp.45-63, Dec. 2019. 
  6. M. Y. Ham, S. H. Lim, "Factors influencing learning satisfaction for real-time online classes in adult nursing", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.22, No.3, pp.80-87, Mar. 2021 
  7. Soo-Jin Hyun, & Yu-Jin Lee, "Clinical competence, confidence, presence, and learning immersion: analyzing nursing students' learning experiences in virtual reality simulation transfusion education", 한국의료시뮬레이션학회지, Vol.4, No.2, pp.42-51, Dec. 2020 
  8. A. Lathrop, B. Winningham, L. VandeVusse, "Simulation-Based Learning for Midwives: Background and Pilot Implementation", Journal of Midwifery and Women's Health, Vol.52, No.5, pp.492-498, Mar. 2007 
  9. Yejin Chae, Eunji Kim, Seungwan Jin, & Sohyun Park, "Design and Development of a VR-based Tool for Social Anxiety Support", 한국HCI학회 학술대회, 강원, pp.1,224-1,227, Feb. 2023 
  10. Ae-Ri Jung, EunJin Kwon, & Jiyoung Seo, "Effects of Nursing Skills Simulation Program Using Virtual Reality(VR) on Learning flow, Nursing Skills Confidence, Nursing Skills Performance and Usability Verification", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.23, No.11, pp.127-135, Nov. 2022 
  11. 김승근 & Han Jung Yeob, "A study on the Classification of Presence Types and Experiential Elements of VR Contents - Focusing on representative cases of VR contents-", 한국공간디자인학회 논문집, Vol.17, No.8, pp.159-166, Dec. 2022 
  12. 정교래, & 장세경, "A Study on the Improvement of CSI Training Systembased on the Virtual Reality Techniques", Criminal Investigation Studies, Vol.4, No.1, pp.103-118, Jun. 2018 
  13. Lee Yongsun, Lee Taekhee. Applying the Metaverse Platform and Contents in Practical Engineering Education. J Korea Comput Graph Soc 2022;28(3):31-43.