DOI QR코드

DOI QR Code

Digital typological analysis of AI courseware in mathematics education

수학교육에서 AI 코스웨어의 디지털 유형학적 분석

  • Son, Taekwon (Bongmyong Elementary School) ;
  • Kang, Dahye (Bongmyong Elementary School)
  • 손태권 (봉명초등학교) ;
  • 강다혜 (봉명초등학교)
  • Received : 2024.06.18
  • Accepted : 2024.07.12
  • Published : 2024.07.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the characteristics of AI courseware for mathematics learning based on Choppin et al.'s (2014) digital typology and to derive implications for directions for AI courseware development. For this purpose, 12 types of AI courseware actively used in domestic were selected for analysis, and the characteristics of these AI courseware in terms of program-student interaction, teacher' s lesson design, and evaluation system were analyzed. As a result, each AI courseware provided unique functional features for students, teachers, and evaluation, but the ability to modify and configure teaching and learning was limited. Based on these results, implications for the direction of development of AI courseware in mathematics education were presented.

본 연구는 Choppin 외(2014)의 디지털 유형학을 토대로 수학 학습을 위한 AI 코스웨어의 특징을 살펴보고 향후 수학 교수·학습을 위한 AI 코스웨어 개발 방향을 제안하는 데 목적이 있다. 이를 위해 국내에서 활발하게 사용되고 있는 12종의 AI 코스웨어를 분석 대상으로 선정하고, 이러한 AI 코스웨어들이 프로그램과 학생과의 상호작용, 교사의 수업 구성, 평가 시스템 측면에서 어떤 특징을 가지고 있는지 분석하였다. 그 결과, 각 AI 코스웨어들은 학생, 교사, 평가를 위한 고유한 기능적 특징을 제공하고 있었으나 교수·학습을 수정하고 구성할 수 있는 기능은 제한적이었다. 이러한 결과를 바탕으로 수학교육에서 AI 코스웨어의 개발 방향에 대한 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(2020. 09. 14). 인공지능, 학교 속으로!-인공지능(AI), 초등 수학 공부 도우미로, 고교 진로 선택과목으로 도입[보도자료]. Retrieved from https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=294&boardSeq=81918&lev=0&searchType=null&statusYN=W&page=5&s=moe&m=020402&opType=N
  2. 교육부(2023). 모두를 위한 맞춤 교육의 실현 디지털 기반 교육혁신 방안. 교육부
  3. 김세영, 조미경(2022). 개별화 맞춤형 수학 학습을 지원하는 AI 기반 플랫폼 분석. 수학교육논문집, 36(3), 417-438.
  4. 박만구(2020). 수학교육에서 인공지능 활용 가능성. 수학교육논문집, 34(4), 545-561.
  5. 박혜연, 손복은, 고호경(2022). 수학 교수.학습을 위한 인공지능 플랫폼 분석 연구. 수학교육논문집, 36(1), 1-21.
  6. 성지현(2023). 개인 맞춤형 수학 학습을 위한 인공지능 교육시스템의 기능과 적용 사례 분석. 수학교육, 62(3), 303-326.
  7. 손태권(2024). 수학교육에서의 인공지능: 지능형 교수 시스템에 대한 체계적 문헌 검토. 수학교육학연구, 34(2), 187-208.
  8. 신동조(2020). 초.중등교육에서 인공지능: 체계적 문헌 고찰. 수학교육학연구, 30(3), 531-552.
  9. 여승현, 임미인, 남지현, 박주경(2023). 인공지능 활용 초등수학수업 지원시스템의 교수․학습 모형 개발 (연구자료 RM 2023-25). 한국교육학술정보원.
  10. 이현숙, 김중훈, 이화영, 김혜미, 정평강, 신재현, 이대식, 장혜원, 남지현(2019). 인공지능 활용 초등수학 수업지원시스템 개발 방안 연구. 한국과학창의재단.
  11. 이화영(2023). 개별 맞춤형 학습을 위한 인공지능(AI) 기반 수학 디지털교과서의 학습자 데이터 구축 모델. 초등수학교육, 26(4), 333-348.
  12. 최서연, 임철일(2023). 인공지능 튜터링 시스템 기반 초등학교 수학 수업 설계원리 및 지침 개발. 교육공학연구, 39(4), 969-1009.
  13. 한국과학창의재단(2020). 2020년 수학교육 실태 조사 분석(BD21020002). 한국과학창의재단.
  14. 한국디지털교육협회(2024). 학교의 AI 코스웨어 활용 지원을 위한 AI 코스웨어 서비스 목록 안내. Retrieved from https://kefa.or.kr/bbs/board.php?tbl=bbs41&mode=VIEW&num=223&category=&findType=&findWord=AI&sort1=&sort2=&it_id=&shop_flag=&mobile_flag=&page=2
  15. 홍주연(2024. 2. 16). 1000곳으로 늘어나는 디지털 선도학교...AI 디지털교과서 본격 대비. IT 조선. https://it.chosun.com/news/articleView.html?idxno=2023092110280.
  16. 한종수(2024. 1. 26). 디지털 기반 교육혁신 디지털 선도학교가 이끈다. 전북투데이. http://www.jtnews.kr/news/articleView.html?idxno=64227
  17. Bonk, C. J., & Wiley, D. A. (2020). Preface: Reflections on the waves of emerging learning technologies. Educational Technology Research and Development, 68(4), 1595-1612. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09809-x
  18. Bray, A., & Tangney, B. (2017). Technology usage in mathematics education research-A systematic review of recent trends. Computers & Education, 114, 255-273.
  19. Buteau, C., & Muller, E. (2006). Evolving technologies integrated into undergraduate mathematics education. In L. H. Son, N. Sinclair, J.-B. Lagrange, & C. Hoyles (Eds.), Proceedings of the 17th ICMI study conference: Digital technologies in mathematics education-Rethinking the terrain (pp. 74-81). Hanoi, Vietnam: Hanoi Institute of Technology.
  20. Choppin, J., & Borys, Z. (2017). Trends in the design, development, and use of digital curriculum materials. ZDM, 49, 663-674.
  21. Choppin, J., Carsons, C., Bory, Z., Cerosaletti, C., & Gillis, R. (2014). A typology for analyzing digital curricula in mathematics education. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(1), 11-25.
  22. Clark-Wilson, A., Robutti, O., & Sinclair, N. (Eds.). (2014). The mathematics teacher in the digital era: An international perspective on technology focused professional development. Springer.
  23. Drijvers, P., Ball, L., Barzel, B., Heid, M. K., Cao, Y., & Maschietto, M. (2016). Uses of technology in lower secondary mathematics education: A concise topical survey. Springer Nature.
  24. Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2020). Artificial intelligence in education. Center for Curriculum Redesign.
  25. Hoyles, C. (2018). Transforming the mathematical practices of learners and teachers through digital technology. Research in Mathematics Education, 20(3), 209-228.
  26. Hoyles, C., & Lagrange, J. B. (2010). Mathematics education and technology: Rethinking the terrain. Springer
  27. Hutchins, E. (1995). Navigation as a context for learning. In Hutchins (Ed.), Cognition in the wild (pp. 263-285). The MIT Press.
  28. Lee, D., & Yeo, S. (2022). Developing an AI-based chatbot for practicing responsive teaching in mathematics. Computers & Education, 191, 104646.
  29. Mueller, J., Wood, E., Willoughby, T., Ross, C., & Specht, J. (2008). Identifying discriminating variables between teachers who fully integrate computers and teachers with limited integration. Computers & Education, 51(4), 1523-1537
  30. Noss, R., Hoyles, C., Mavrikis, M., Geraniou, E., Gutierrez-Santos, S., & Pearce, D. (2009). Broadening the sense of 'dynamic': a microworld to support students' mathematical generalisation. ZDM, 41(4), 493-503.
  31. Olive, J., Makar, K., Hoyos, V., Kor, L. K., Kosheleva, O., & Strasser, R. (2010). Mathematical knowledge and practices resulting from access to digital technologies. In C. Hoyles & JB. Lagrange (Eds.), Mathematics education and technology-Rethinking the terrain: The 17th ICMI Study (Vol. 13, pp. 133-177). Springer.
  32. Ouyang, F., Zheng, L., & Jiao, P. (2022). Artificial intelligence in online higher education: A systematic review of empirical research from 2011 to 2020. Education and Information Technologies, 27(6), 7893-7925.
  33. Pepin, B., Choppin, J., Ruthven, K., & Sinclair, N. (2017). Digital curriculum resources in mathematics education: Foundations for change. ZDM, 49, 645-661.
  34. Pepin, B., & Gueudet, G. (2020). Curriculum resources and textbooks in mathematics education. In S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 172-176). Springer.
  35. Pepin, B., Xu, B., Trouche, L., & Wang, C. (2016). Developing a deeper understanding of mathematics teaching expertise: An examination of three Chinese mathematics teachers' resource systems as windows into their work and expertise. Educational Studies in Mathematics, 94(3), 257-274.
  36. Rizvi, S., Waite, J., & Sentance, S. (2023). Artificial Intelligence teaching and learning in K-12 from 2019 to 2022: A systematic literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100145.
  37. Ruthven, K., Deaney, R., & Hennessy, S. (2009). Using graphing software to teach about algebraic forms: A study of technology-supported practice in secondary-school mathematics. Educational Studies in Mathematics, 71(3), 279-297.
  38. Sinclair, N., Arzarello, F., Gaisman, M. T., & Lozano, M. D. (2009). Implementing digital technologies at a national scale. In C. Hoyles & J.-B. Lagrange (Eds.), Digital technologies and mathematics teaching and learning: Rethinking the terrain (Vol. 13, pp. 61-78). Springer.
  39. Son, T., Yeo, S., & Lee, D. (2024). Exploring elementary preservice teachers' responsive teaching in mathematics through an artificial intelligence-based Chatbot. Teaching and Teacher Education, 146, 104640.
  40. Zawacki-Richter, O., Marin, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education-where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27.