Abstract
The purpose of this study is to explore the experiences of Science Chief Teachers in schools, focusing on the specific activities in which they engage during the school year as a part of the science curriculum in the school. To do so, five research participants were selected who were in charge of the activities of the Science Chief Teacher in elementary schools. After the interviews, their activities and roles were categorized into "planning and implementation" and "management and supplementation." In addition, the research participants were asked to bring documents they had drafted and provide information about accomplishments related to science contests, lists of materials and equipment used in science labs, and other materials to be used as reference data for the research. As prompted by the research, the category of "planning and implementation," which represented the activities conducted by the Science Chief Teachers, was further classified into "operation of the intramural events for the Month of Science at the beginning of the school year," "participation in contests sponsored by the Office of Education in accordance with the results of the intramural events," " the operation of the science club in school," and "preparation for the end of the year evaluation of the science education performance." As for the category of "management and supplementation," it was further classified into "constant management and improvement of the science lab," "maintenance of the relationship with the public service officials present at science lab," and "management of other matters related to the science education." Through this study, it was possible to look into the activities of the Science Chief Teachers who supported the smooth progress of science education in schools. This study will provide implications for improving the work efficiency of the Chief Science Teachers and indicate the difficulties expected in the future.
본 연구는 학교 과학교과 교육과정을 운영하면서 과학부장들의 업무에 초점을 두고 1년 동안 구체적으로 어떠한 일을 하는지 경험을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 초등학교에서 과학부장 업무를 담당하고 있는 5명의 연구 참여자를 선정하였고 연구자와 면담을 통해 과학부장의 업무와 역할을 계획하고 실행하는 것과 관리하고 보충하는 것으로 범주화하였다. 또한 연구 참여자들에게 자신이 기안한 문서, 과학대회 관련 성과물, 과학실 기자재 목록 등을 가져오게 하여 연구를 진행하는 데 참고자료로 활용하였다. 연구 결과 과학부장들이 계획하고 실행하는 부분에서는 '학년 초 과학의 달 교내 행사 운영', '교내 행사 결과에 따른 교육청 대회 출전', '교내 과학동아리 운영', '연말 과학교육 실적 심사 준비'의 영역으로 구분할 수 있었다. 관리하고 보충하는 부분에서는 '수시로 이루어지는 과학실 관리 및 개선', '과학실 상주 교육공무직과의 관계 유지', '과학교육과 관련 있는 기타 사항 관리'로 구분할 수 있었다. 본 연구를 통해 학교에서 과학교육이 원활하게 이루어질 수 있도록 지원하는 과학부장의 업무를 살펴볼 수 있었고 추후 업무의 효율성과 어려움 개선을 위하여 여러 시사점을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.