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A Study of the DSSAD Data Elements Derivation through Autonomous Driving Data Analysis on Expressways

자동차 전용도로 자율주행 데이터 분석을 통한 DSSAD 기록항목 도출

  • Seunghwa Hyun (Platform Development Division, AutonomousA2Z) ;
  • Jinwoo Son (Platform Development Division, AutonomousA2Z) ;
  • Youngchul Oh (Platform Development Division, AutonomousA2Z) ;
  • Byungyong You (Platform Development Division, AutonomousA2Z)
  • 현승화 (오토노머스에이투지 플랫폼개발본부) ;
  • 손진우 (오토노머스에이투지 플랫폼개발본부 ) ;
  • 오영철 (오토노머스에이투지 ) ;
  • 유병용 (오토노머스에이투지 플랫폼개발본부)
  • Received : 2023.12.21
  • Accepted : 2024.05.31
  • Published : 2024.06.30

Abstract

The Data Storage System for Automated Driving(DSSAD) is a system that records driving information of Lv.4 or higher autonomous vehicles and is different from EDR that records car information in emergency situations. The study of DSSAD recordings is important for responding to various events that may occur in the future commercialization of Lv.4 autonomous vehicles. Therefore, in this study, we conducted a expressway automated driving demonstration and analyzed the collected data to derive the recording elements of DSSAD. During our two-year demonstration of autonomous driving on expressways, we collected and analyzed instances of disengagement. Our findings indicate that 51.6% of disengagement on expressways occurred during lane changes. From the study, we have identified DSSAD record elements for analyzing disengagement situations. Furthermore, implications of future research direction of disengagement analysis were presented.

Lv.4 이상의 자율주행차량의 주행 정보를 기록하는 자율주행 데이터기록장치(DSSAD)는 사고뿐만 아니라 차량의 상태에 대한 정보를 추가적으로 저장한다는 점에서 기존의 EDR과 차별점이 있으며, 이에 대한 기록항목을 도출하는 것은 추후 Lv.4 자율주행차량 상용화 시 발생할 수 있는 다양한 이벤트에 대응하기 위해 필수적이다. 이에 본 연구에서는 자율주행차량을 활용한 자동차전용도로 실증을 수행하고 수집된 위험상황 데이터를 분석하여 DSSAD의 기록 항목을 도출하였다. 본 연구에서는 약 2년간 자동차전용도로 자율주행 실증을 수행하였으며, 그 과정에서 발생한 제어권 전환 상황을 수집, 분석하였고 그 결과 자동차전용도로에서의 제어권 전환은 차선 변경 상황에서 51.6%가 발생함을 확인하였다. 이를 통해 제어권 전환 상황 분석에 필요한 DSSAD 기록항목으로 차선 변경 상태 정보를 도출하였으며, 향후 제어권 전환 상황 분석 연구에 대한 시사점을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 국토교통부/국토교통과학기술진흥원의 지원으로 수행되었음(RS-2021-KA162419, 자율주행기술개발혁신사업).

References

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