DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of learning effects between hybrid flipped learning and flipped learning

하이브리드 플립드 러닝과 플립드 러닝의 학습 효과 비교

  • Bo-ram Choi (Dept. of Physical Therapy, College of health and welfare, Silla University)
  • 최보람 (신라대학교 보건복지대학 물리치료학과)
  • Received : 2023.12.20
  • Accepted : 2024.02.20
  • Published : 2024.06.30

Abstract

Background: Hybrid learning is an educational approach that combines the teaching methods of online and lecture-style classes to compensate for each method's strengths and weaknesses. Compared to lecture-style classes, flipped learning improves overall class satisfaction and self-directed learning but is associated with lower learning motivation. It is necessary to determine whether hybrid flipped learning can solve the learning motivation problem of flipped learning by incorporating flipped learning into hybrid learning. The purpose of this study is to compare the effects of hybrid flipped learning and flipped learning on students' learning ability. Design: Cross-sectional study Methods: For students in the Department of Physical Therapy, classes were conducted using both flipped learning and hybrid flipped learning. In both learning methods, students took online classes first and participated in them every week. Flipped learning classes was conducted offline at school every week, while hybrid flipped learning alternated between live classes on YouTube and offline classes at school every other week. Results: Hybrid flipped learning resulted in significantly lower learning satisfaction and course evaluation than flipped learning, with no significant difference in grades. Conclusion: Hybrid flipped learning was able to cope with the situation well with the non-face-to-face teaching method caused by COVID-19, but it was difficult to improve learning ability because there were restrictions on activities that could interact with students. Flipped learning is a smooth offline activity that enables two-way activities between professors and students to improve learning ability, but the effect of improving test scores is still unclear.

Keywords

References

  1. 강성배. 대학 온라인 원격수업에 대한 운영 및 만족도 연구. 문화와융합. 2021;43(1):15-30. 
  2. 강영돈. 스마트 앱 기반의 플립드러닝을 확장한 소통교육 모델 설계 방안 연구. 인문사회 21. 2018;9(3):41-50. 
  3. 고은현, 박혜림, 김도현. 하이브리드 진로코칭 모형 개발 및 효과분석. 컴퓨터교육학회 논문지. 2015;18(6):43-51. 
  4. 김남일. 비대면 원격수업 만족도에 대한 조사 연구-k 대학을 중심으로. 인문사회 21. 2020;11(5):1145-1157. 
  5. 김도현. 플럽러닝을 활용한 교육이 물리치료학과 학생들의 학습동기와 수업만족도에 미치는 영향, 대한물리치료과학회지, 2023;30(3):84-99 
  6. 김정태, 김희진. 오프라인 대학교 영어교육에 최적화된 블렌디드 러닝 교수모형 연구. Multimedia-Assisted Language Learning. 2012;15(1):135-155. 
  7. 김지원, 박영신, 김경이, et al. Covid-19 에 따른 대학 온라인 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식 및 경험 분석. 교육연구. 2021;80:33-58. 
  8. 김진경. 플립드러닝 (flipped learning) 학습법이 치위생 실습수업 만족도에 미치는 영향. 한국임상보건과학회지. 2020;8(1):1355-1361. 
  9. 김해란, 김은정. 플립드 러닝 기반 건강사정 교육이 간호학생의 학업성취도에 미치는 효과. 한국산학기술학회논문지. 2018;19(8):201-210. 
  10. 문혜영, 이효진, 정하길, et al. 하이브리드 러닝을 이용한 수업 사례 연구. 문화와융합. 2021;43(11):219-243. 
  11. 박성익, 이상은, 송지은. 블렌디드 러닝에서 효과적 온/오프라인 학습에 영향을 미치는 요인: 대학 강좌를 중심으로. 열린교육연구. 2007;15(1):17-45. 
  12. 봉원영, 정구철. 하이브리드 교수 모델을 이용한 수업 효과 분석. 한국콘텐츠학회논문지. 2016;16(2):513-524. 
  13. 송재신, 정성무, 이재무, et al. 온라인 컨텐츠 및 화상회의를 활용한 하이브리드 모델을 통한 영어 능력 향상 효과 분석. The Journal of Korean Association of Computer Education. 2009:12-13. 
  14. 이동엽. 플립드 러닝 (flipped learning) 교수학습 설계모형 탐구. 디지털융복합연구. 2013;11(12):83-92. 
  15. 이상수. Blended learning 의 의미와 상호작용 설계원리에 대한 고찰. 교육정보미디어연구. 2007;13(2):225-250. 
  16. 이외선, 노윤구. 플립러닝 교수-학습법이 간호대학생의 학습동기, 학업적 자기효능감 및 비판적 사고성향에 미치는 효과. Journal of Digital Convergence. 2019;17(3). 
  17. 이태희, 천경희, 박영순. Covid-19 상황에서 의과대학 비대면 수업방식의 변화와 이에 따른 학생의 태도 및 실재감 인식 변화. 교육정보미디어연구. 2021;27(4):1353-1375. 
  18. 임정훈, 김상홍. 스마트교육 기반 플립러닝이 학업성취도, 협업능력 및 정보활용능력에 미치는 효과. 교육공학연구. 2016;32(4):809-836. 
  19. 장로우, 주수, 이지연. 대학 하이브리드 수업 운영현황 및 문제점 분석을 통한 지원방안 탐색. 홀리스틱융합교육연구. 2023;27(2):1-19. 
  20. 정은정. 플립 러닝 (flipped learning) 이 전문대학교 물리치료과 학생들의 자기주도 학습과 수업만족도에 미치는 영향. 대한통합의학회지. 2018;6(4):63-73. 
  21. 정은정. 전문대학교 물리치료과 학생의 대면수업과 비대면 수업의 수업태도, 수업 만족도 및 자기조절학습능력의 비교. 대한물리치료과학회지, 2023;30(4):63-70. 
  22. 차주애, 김진희. 플립러닝이 간호학생의 비판적 사고성향, 학업성취도 및 학업적 자기효능감에 미치는 효과: 혼합연구 설계 적용. 한국간호교육학회지. 2020;26(1):25-35. 
  23. 최문실. 치위생 전공 수업에서의 플립러닝 융합 사례 연구: 학습자의 인식과 학업성취도를 중심으로. 융합정보논문지. 2019;9(12):252-263. 
  24. 최미화. 하이브리드 러닝을 이용한 재무회계학 교육. 세무회계연구. 2021;70:163-185. 
  25. 한형종. 면대면과 실시간 온라인 환경이 통합된 하이브리드 수업의 효과적 운영을 위한 요소 탐색: 초등교사의 경험을 중심으로. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT). 2022;8(6):79-88. 
  26. 한혜민, 정회란, 안정민. 한국어교육에서의 하이브리드 수업 사례 연구. 이중언어학. 2022(89):337-365. 
  27. Affriyenni Y, Susanti NE, Swalaganata G. The effect of hybrid-learning on students' conceptual understanding of electricity in short-term fundamental physics course. 2020;2215(1). 
  28. Bearden WO, Netemeyer RG. Handbook of marketing scales: Multi-item measures for marketing and consumer behavior research. Sage publications, 1999. 
  29. Bergmann J, Sams A. Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International society for technology in education, 2012. 
  30. Brame C. Flipping the classroom. 2013. 
  31. Burston J. Mobile-assisted language learning: A selected annotated bibliography of implementation studies 1994-2012. 2013;17(3):157-225. 
  32. Cain W, Henriksen D. Pedagogy and situational creativity in synchronous hybrid learning: Descriptions of three models. 2013:291-297. 
  33. Cho B, Lee J. A meta analysis on effects of flipped learning in korea. Journal of Digital Convergence. 2018;16(3):59-73. 
  34. Enfield J. Looking at the impact of the flipped classroom model of instruction on undergraduate multimedia students at CSUN. TechTrends. 2013;57:14-27. 
  35. Garrison DR, Kanuka H. Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education. 2004;7(2):95-105. 
  36. Hamdan N, McKnight P, McKnight K, et al. A review of flipped learning. flipped learning network. George Mason University: Harper and Row Ltd. 2013. 
  37. Hastie M, Hung I, Chen N, et al. A blended synchronous learning model for educational international collaboration. Innovations in Education and teaching International. 2010;47(1):9-24. 
  38. Kuo F, Hwang G, Lee C. A hybrid approach to promoting students' web-based problem-solving competence and learning attitude. Comput Educ. 2012;58(1):351-364. 
  39. Ramsier RD. A hybrid approach to active learning. Physics Education. 2001;36(2):124.
  40. Sonntag D, Albuquerque G, Magnor M, et al. Hybrid learning environments by data-driven augmented reality. Procedia Manufacturing. 2019;31:32-37. 
  41. Syafril S, Latifah S, Engkizar E, et al. Hybrid learning on problem-solving abiities in physics learning: A literature review. 2021;1796(1):1-12. 
  42. Wang Q, Quek CL, Hu X. Designing and improving a blended synchronous learning environment: An educational design research. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2017;18(3). 
  43. Warter-Perez N, Dong J. Flipping the classroom: How to embed inquiry and design projects into a digital engineering lecture. 2012;39.