Abstract
This study conducted a quantitative research on the artistic perception and acceptance of value among buyers of commodified digital art known as NFT artworks. NFTs, digital assets, have shown rapid growth as investment products, but recently there has been a trend of declining value. However, NFT art, characterized by uniqueness and scarcity, continues to undergo continuous development to create new opportunities and values. Nonetheless, there are also negative opinions regarding NFT art itself as a form of technological art, as well as concerns about copyright disputes and fears of a bubble due to the conversion of physical artworks into NFTs. Predicting the value of artworks targeting specific demographics is difficult, and the value of innovative art such as NFT art, which changes along with the fluctuation of cryptocurrency values, is even more challenging to predict. Therefore, through research on the buyers who play a crucial role in the growth and development of this new form of art, the study aims to contribute to the expansion of NFT art.
본 연구는 상품화된 디지털 예술인 NFT 미술품 구매자의 예술적 인식과 가치 수용에 대한 양적 연구를 수행하였다. 블록체인과 융합된 디지털 자산인 NFT는 투자 상품으로 급속한 성장을 보여왔지만, 최근 가치가 하락하는 추세이다. 그러나 혁신 위험이 있음에도 불구하고, 고유성과 희소성을 지닌 NFT 미술은 새로운 기회와 가치를 창출하기 위해 지속적인 발전을 거듭하고 있다. 새로운 기술인 NFT는 전 세계의 화가와 예술가, 미적 취향을 지닌 창작자. 미술관, 문화단체, 기업 등에서 적극적으로 예술로 활용하고 있다. 그러나 한편으로는 기술적 예술인 NFT 미술자체에 대한 비판과 실물 작품의 NFT 전환으로 인한 저작권 논란 및 거품 우려 등에 대한 부정적인 의견도 있다. 특정한 계층을 대상으로 하는 미술품의 가치는 예측하기 어렵고, 가상 통화의 가치 변동과 함께 경제적 가치가 변하는 혁신적 예술인 NFT 미술의 가치는 더욱 예측하기 어렵다. 이에 새로운 예술인 NFT 미술의 성장과 발전에 중요한 역할을 하는 구매자에 관한 연구를 통해 NFT 미술의 확장에 도움이 되고자 한다.