DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Germaine Tailleferre's Piano Chamber Music: Focusing on <Sonata pour deux pianos>

제르맨 타유페르의 피아노 실내악 작품 연구: <두 대의 피아노를 위한 소나타>를 중심으로

  • Hee Jung Kim (Dept. of Arts, Myongji University)
  • 김희정 (명지대학교 예술학부)
  • Received : 2024.03.05
  • Accepted : 2024.05.01
  • Published : 2024.05.31

Abstract

Germaine Tailleferre is the only woman composer among the French group of six composers known as "Les Six." In her 70-year career, she has left behind numerous chamber music pieces for the piano. Although her chamber music works constitute a significant portion of her overall compositions, research focusing on her piano chamber music pieces is lacking. Therefore, this study introduces a comprehensive list of Tailleferre's chamber music pieces and categorizes each piece according to its performing level of difficulty. Additionally, through a detailed analysis of her <Sonata for Two Pianos>, composed in 1974, this study aims to understand her musical style and artistic world, particularly regarding form, harmony, and melody. <Sonata for Two Pianos>, rooted in the unpretentious and light musical language characteristic of the salon style popular in Parisian cafes and music halls at the time, can be seen as a multi-layered work reflecting various musical languages such as Impressionism, and Neo-classicism. This study may contribute to a better understanding of Tailleferre's musical world and aid in discovering and expanding new literature on 20th-century piano chamber music.

제르맨 타유페르(Germaine Tailleferre)는 프랑스 6인조(Les Six)에 속한 유일한 여성 작곡가로서 약 70여 년의 작곡활동 기간 중 다수의 피아노 실내악 작품을 남겼다. 타유페르의 피아노 실내악 작품들은 전체 작품에서 큰 비중을 차지하고 있으나 그것에 대한 선행 연구는 미비하다고 할 수 있다. 이에 본 논문에서는 타유페르의 피아노 실내악 작품에 대한 전체 목록을 소개하고 각각의 작품을 연주 난이도에 따라 분류하였다. 이와 더불어 1974년에 작곡한 <두 대의 피아노를 위한 소나타>를 형식, 화성, 선율 등의 측면에서 자세히 분석함으로서 그녀의 음악 어법과 작품 세계에 대한 이해를 돕고자 하였다. <두 대의 피아노를 위한 소나타>는 당시 파리의 카페, 뮤직홀 등에서 유행하던 살롱 양식의 가벼운 음악적 언어를 바탕으로 인상주의, 신고전주의 음악 등의 다양한 어법들이 다층적으로 반영되어 있는 작품이라고 하겠다. 본 연구가 타유페르의 음악 어법에 대한 이해를 도모하며 새로운 20세기 피아노 실내악 문헌의 발굴, 확장에 기여하기를 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2024년 명지대학교의 연구지원에 의하여 연구되었음.

References

  1. D. Sunam, "Pedagogical Thoughts on Albumdes Six: a piano set by Les Six to Represent French Nationalism," D.M.A. diss., West Virginia University, pp. 13-14, 2019.
  2. Sung Sun Lee, "Musical Style of Neoclassicismin Stravinsky's Concerto for Piano and Wind Instruments(1924)," Music and Korea, Vol. 31, p. 151, 2006.
  3. M. R. Sitton, "The <Album des Six> and Pianism in The Works of Les Six, 1917-1925," D.M.A. diss., University of Illinois, Urbana-Champaign, 1991.
  4. J. L. Gargiulo, "Germaine Tailleferre's Solo Piano Works," D.M.A. diss., University of Maryland, College Park, 2001.
  5. B. E. Scheidker, "Cultural Influences on the Piano Music of Les Six,", D.M.A. diss., University of Texas, Austin, 1995.
  6. J. M. Gelfand, "Germaine Tailleferre (1892-1983): Piano and Chamber Works," D.M.A. diss., University of Cincinnati, 1999.
  7. M. Cummins, "Use of Parody Techniques in Jacques Offenbach's Operettes and Germaine Tailleferre's Du Style Galant au Style Mechant," D.M.A. diss., University of Kansas, p. 132, 2017.
  8. J. M. Gelfand, "Germaine Tailleferre (1892-1983): Piano and Chamber Works," D.M.A. diss., University of Cincinnati, p. 102 1999.
  9. In Sun Shin, "The Twentieth Century Music," Eumaksekye, p. 28, 2007
  10. R. B. Bobbit, " The Harmonic Idiom in The Works of 'Les Six'," Ph. D. diss., Boston University, p. 483, 1963.
  11. L. Gargiulo, "Germaine Tailleferre's Solo Piano Works," D.M.A. diss., University of Maryland, College Park, p. 10, 2001.
  12. J. M. Gelfand, "Germaine Tailleferre (1892-1983): Piano and Chamber Works," D.M.A. diss., University of Cincinnati, p. 18 1999.
  13. R. Shapiro, "Germaine Tailleferre: A Bio-Bibliography," Greenwood Press, pp. 10-11, 1994.
  14. J. M. Gelfand, "Germaine Tailleferre (1892-1983): Piano and Chamber Works," D.M.A. diss., University of Cincinnati, p. 95, 1999.
  15. N. Perloff, "Art and The Eveyday: Popular Entertainment and The Circle of Erik Satie," Clarendon Press, Oxford, pp. 5-6, 1991.
  16. R. B. Bobbit, " The Harmonic Idiom in The Works of 'Les Six'," Ph. D. diss., Boston University, p. 483, 1963.
  17. J. L. Gargiulo, "Germaine Tailleferre's Solo Piano Works," D.M.A. diss., University of Maryland, College Park, p. 26, 2001.
  18. J. M. Gelfand, "Germaine Tailleferre (1892-1983): Piano and Chamber Works," D.M.A. diss., University of Cincinnati, p. 169, 1999.