DOI QR코드

DOI QR Code

The Non-suicidal Self-injury of Middle and High School Students Based on the School Counselor's Experience: Focusing on the Emotional Cascade Model

학교상담자의 경험에 기반한 중·고등학생의 비자살적 자해행동: 정서홍수모델을 중심으로

  • Received : 2023.12.08
  • Accepted : 2024.04.18
  • Published : 2024.05.31

Abstract

This study was conducted by applying Selby and Joiner (2009)'s Emotional Cascade Model to the phenomenon of non-suicidal self-injury of adolescents, focusing on the school counselor's counseling experience. To this end, a focus group interview(FGI) was conducted with 56 counselors who had experience in counseling self-injured adolescents, and this study applied Braun and Clake's thematic analysis(2012). As a result, 8 categories and 16 subtopics were derived: 'negative emotional experience', 'maladaptive cognitive emotional dysregulation strategy', 'experience of emotional cascade', 'temporary relief of psychological pain', 'aggravation of the emotional cascade state', 'emotional pain from nonsuicidal self-injury', 'vicious cycle of nonsuicidal self-injury' and 'difficulty in controlling behavior that co-occurs with nonsuicidal self-injury'. These results are significant in expanding the understanding regarding the non-suicidal self-injury of adolescents through the perspective of school counselors who are in a position to consider the various systems surrounding adolescents in an integrated manner. Based on the research results, implications, limitations and future research were discussed.

본 연구는 학교상담자의 경험을 중심으로 중·고등학생의 비자살적 자해 현상을 Selby와 Joiner (2009)의 정서홍수모델(Emotional Cascade Model)에 비추어 탐색하고자 수행되었다. 이를 위해 비자살적 자해 중·고등학생을 상담한 경험이 있는 학교상담자 56명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 진행하였고, Braun과 Clarke (2012)가 제안한 주제분석 절차를 적용하여 분석하였다. 학교상담자가 경험한 중·고등학생의 비자살적 자해경험은 정서홍수모델에 따라 '부정정서 경험', '부적응적 인지적 정서조절전략', '정서홍수상태 경험', '정서홍수상태의 심화', '일시적인 심리적 고통 해소', '자해행동에서 비롯된 정서적 고통', '자해의 악순환', '자해와 공발하는 조절곤란행동'으로 분류되어 8개 범주와 16개의 하위주제가 도출되었다. 이러한 결과는 중·고등학생의 여러 체계들을 통합적으로 고려해야 하는 위치에 있는 학교상담자의 관점을 통해 중·고등학생 자해에 대한 이해를 확장시켰다는데 의의가 있다. 연구결과를 토대로 본 연구의 시사점과 한계점, 향후 수행되어야 할 연구에 대해 논의하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2021S1A3A2A02089682).

References

  1. 구훈정, 우성범, 이종선 (2015). 외상적 사건과 자해의 관계에서 부적응적 인지조절의 매개효과와 적응적 인지조절의 조절효과: 성차를 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 34(1), 173-199.
  2. 권호인, 김선진 (2023). 일상생활에서의 비자살적 자해에 영향을 미치는 요인: 생태순간 평가 일기법 연구. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 29(3), 321-340.
  3. 김민향, 김동민 (2015). 학교상담자 역할에 대한 Wee 클래스 상담자의 인식 분석. 상담학연구, 16(6), 447-463.
  4. 김성연, 조영희, 김지윤, 이동훈 (2020). 비자살적 자해 공개경험에 대한 현상학적 연구. 상담학연구, 21(6), 87-119.
  5. 김소연, 라영선, 현명호 (2020). 스트레스, 부정정서 그리고 자기자비가 비자살적 자해에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 25(5), 891-909.
  6. 김수진, 김봉환 (2017). 존재의 여정에서 경험한 비자살적 자해에 대한 내러티브 탐구. 상담학연구, 18(4), 125-148.
  7. 김영자, 라수현, 김나진, 김영희 (2021). 비자살적 자해 청소년 상담의 개입방안에 대한 수퍼바이저의 인식연구. Crisisonomy, 17(1), 117-140.
  8. 김지윤, 김성연, 황희훈, 허소정, 이동훈 (2020). 심리적 디스트레스와 비자살적 자해 심각도의 관계에서 반추의 매개효과: 정서홍수모델을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 32(4), 2065-2089.
  9. 김화정, 송현주 (2019). 청소년의 비자살적 자해와 수치심경향성, 죄책감경청소년의 비자살적 자해와 수치심경향성, 죄책감경향성의 관계향성의 관계. 한국심리치료학회지, 11(1), 1-20.
  10. 박경은, 이동훈 (2023). 청소년 자해, 자살 사고, 자살 시도 경험에 대한 질적 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 35(2), 727-755.
  11. 박세란 (2016). 기질적 특성이 자살사고 및 자해에 미치는 영향: 대학생을 중심으로. 청소년학연구, 23(2), 125-150.
  12. 백연우, 유지영, 전화연 (2022). 청소년의 비자살적 자해경험에 대한 질적 메타연구. 청소년학연구, 29(12), 23-57.
  13. 서미, 김지혜, 이태영, 김은하 (2019). 비자살적 자해와 극복과정 경험에 대한 질적 연구: 상담경험이 있는 청소년을 대상으로. 상담학연구, 20(4), 179-207.
  14. 서울특별시교육청 (2018). 2019년도 위(Wee) 센터 운영 계획. 서울특별시교육청.
  15. 성경주, 조영매 (2021). 청소년기 자해 행동을 경험한 대학생의 내러티브 탐구. 한국범죄심리연구, 17(2), 63-84.
  16. 성나경, 강이영 (2016). 청소년의 일상적 스트레스와 자해행동: 인지적 정서조절전략의 조절효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 28(3), 855-873.
  17. 신수정, 한재희 (2021). 비자살적 자해청소년의 자해중단 경험연구. 상담학연구, 22(5), 185-221.
  18. 이수정, 김종남 (2020). 청소년의 정서적 학대 경험이 비자살적 자해에 미치는 영향: 초기부적응도식과 정서조절곤란의 이중매개 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 32(4), 1715-1741.
  19. 이유리, 권호인 (2023). 텍스트 마이닝기법을 활용한 '자해' 및 '자살' 관련 트위터 게시물 분석. 한국심리학회지: 문화 및 사회 문제, 29(1), 147-170.
  20. 이인숙, 박재연 (2021). 청소년기 자해 경험에 대한 합의적 질적 연구. 청소년학연구, 28(7), 185-206.
  21. 이진규, 조성희 (2020). 중학생의 비자살적 자해 경험 연구. 청소년상담연구, 28(2), 233-255.
  22. 정수연, 이지연 (2023). 청소년 비자살적 자해 관련 질적연구 동향. 학습자중심교과교육연구, 23(17), 77-91.
  23. 질병관리청 (2023). 2022 손상 유형 및 원인 통계. 국가손상정보포털. https://www.kdca.go.kr/injury/biz/injury/recsroom/statsSmMain.do
  24. American Psychiatric Association (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). American Psychiatric Press.
  25. Anderson, G. (1990). Fundamentals of educational research. London: The Falmer Press.
  26. Bennett, D., Barrett, A., & Helmich, E. (2019). How to... analyse qualitative data in different ways. The Clinical Teacher, 16(1), 7-12.
  27. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology , 3(2), 77-101.
  28. Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In Cooper, H. M., Camic P. M, .Long, D. L., Panter, A. T., Rindskopf, D., & Sher, K. J. (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (pp. 57-71). American Psychological Association. CA: Sage.
  29. Brausch, A. M., & Gutierrez, P. M. (2010). Differences in non-suicidal self-injury and suicide attempts in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 39(3), 233-242.
  30. Burke, T. A., McArthur, B. A., Daryanani, I., Abramson, L. Y., & Alloy, L. B. (2018). Latent classes of trait affect and cognitive affective regulation strategies are associated with depression, non-suicidal self-injury, and well-being. Journal of Affective Disorders, 225, 180-187.
  31. Chen, X., Zhou, Y., Li, L., Hou, Y., Liu, D., & Yang, X., & Zhang, X. (2021). Influential factors of non-suicidal self-injury in an eastern cultural context: a qualitative study from the perspective of school mental health professionals. Frontiers in psychiatry, 12, 681985.
  32. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327.
  33. Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
  34. Hatzopoulos, K., Boyes, M., & Hasking, P. (2022). Relationships between dimensions of emotional experience, rumination, and nonsuicidal self-injury: An application of the Emotional Cascade Model. Journal of Clinical Psychology, 78(4), 692-709.
  35. Heath, N. L., Joly, M., & Carsley, D. (2016). Coping self-efficacy and mindfulness in non-suicidal self-injury. Mindfulness, 7(5), 1132-1141.
  36. Joiner, T. E. (2005). Why people die by suicide. Harvard University Press.
  37. Joormann, J., & Siemer, M. (2011). Affective processing and emotion regulation in dysphoria and depression: Cognitive biases and deficits in cognitive control. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 13-28.
  38. Kelada, L., Hasking, P., & Melvin, G. (2018). Adolescent NSSI and recovery: The role of family functioning and emotion regulation. Youth & Society, 50(8), 1056-1077.
  39. Krueger, R. A., & Casey, M. A. (2014). Focus groups: A practical guide for applied research (5th ed.). Sage publications.
  40. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturakistic inquiry. Beverly Hill, CA: Sage Publications.
  41. Mooney-Somers, J., Perz, J., & Ussher, J. M. (2008). A complex negotiation: Women's experiences of naming and not naming premenstrual distress in couple relationships. Women & health, 47(3), 57-77.
  42. Morgan, D. I. (1997). The focus group guidebook: Focus group kit 1. Thousand Oaks,
  43. Nock, M. K., & Favazza, A. R. (2009). Nonsuicidal self-injury: Definition and classification. In M. K. Nock (Ed.), Understanding nonsuicidal self-injury: Origins, assessment, and treatment (pp. 9-18). American Psychological Association.
  44. Reeves, S., Albert, M., Kuper, A., & Hodges, B. D. (2008). Why use theories in qualitative research?. Bmj, 337, 631-634.
  45. Selby, E. A., Anestis, M. D., & Joiner, T. E. (2008). Understanding the relationship between emotional and behavioral dysregulation: Emotional cascades. Behaviour Research and Therapy, 46(5), 593-611.
  46. Selby, E. A., Franklin, J., Carson-Wong, A., & Rizvi, S. L. (2013). Emotional cascades and self-injury: Investigating instability of rumination and negative emotion. Journal of Clinical Psychology, 69(12), 1213-1227.
  47. Selby, E. A., & Joiner Jr, T. E. (2009). Cascades of emotion: The emergence of borderline personality disorder from emotional and behavioral dysregulation. Review of General Psychology, 13(3), 219-229.
  48. Selby, E. A., Kranzler, A., Panza, E., & Fehling, K. B. (2016). Bidirectional-compounding effects of rumination and negative emotion in predicting impulsive behavior: Implications for emotional cascades. Journal of Personality, 84(2), 139-153.
  49. Sheehy, K., Noureen, A., Khaliq, A., Dhingra, K., Husain, N., Pontin, E. E., Cawley, R., & Taylor, P. J. (2019). An examination of the relationship between shame, guilt and self-harm: A systematic review and meta-analysis. Clinical psychology review, 73, 101779.
  50. Shingleton, R. M., Eddy, K. T., Keshaviah, A., Franko, D. L., Swanson, S. A., Yu, J. S., Krishna, M., Nock, M. K., & Herzog, D. B. (2013). Binge/purge thoughts in nonsuicidal self-injurious adolescents: An ecological momentary analysis. International Journal of Eating Disorders, 46(7), 684-689.
  51. Slabbert, A., Hasking, P., & Boyes, M. (2018). Riding the emotional roller coaster: The role of distress tolerance in non-suicidal self-injury. Psychiatry Research, 269, 309-315.
  52. Tongco, M. D. C. (2007). Purposive sampling as a tool for informant selection. Ethnobotany Research & Applications, 5, 147-158.
  53. Tonta, K. E., Boyes, M., Howell, J., McEvoy, P., Johnson, A., & Hasking, P. (2022). Modeling pathways to non-suicidal self-injury: The roles of perfectionism, negative affect, rumination, and attention control. Journal of Clinical Psychology, 78(7), 1463-1477.
  54. Victor, S. E., & Klonsky, E. D. (2014). Daily emotion in non-suicidal self-injury. Journal of Clinical Psychology, 70(4), 364-375.
  55. Wakelin, K. E., Perman, G., & Simonds, L. M. (2022). Effectiveness of self-compassion-related interventions for reducing self-criticism: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology & Psychotherapy, 29(1), 1-25.
  56. Weiner, R. E. (2016). Clinical perspective on non-suicidal self injury in adolescents: a qualitative study. [Masters thesis, smith college].
  57. Whitlock, J., & Selekman, M. D. (2014). Nonsuicidal self-injury across the life span. In M. K. Nock (Ed.), The Oxford handbook of suicide and self-injury (pp. 133-151). Oxford University Press.
  58. Wilkinson, P., & Goodyer, I. (2011). Non-suicidal self-injury. European Child & Adolescent Psychiatry, 20, 103-108.
  59. Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (2006). Mass Media Research: An Introduction (8th ed.). Belmont, CA: Thomson Wadsworth Publishing.