DOI QR코드

DOI QR Code

퍼포먼스 이론의 관점으로 바라본 대학생들의 찾아가는 교육연극 공연 경험에 관한 사례연구

A case Study on the Experiences of College Students Participating in the Career Exploration credit System

  • 투고 : 2024.03.15
  • 심사 : 2024.04.15
  • 발행 : 2024.04.30

초록

본 연구는 4명의 연극전공 대학생들이 초등학교 입학을 앞둔 7살의 유치원생들에게 '훈이와 초록이'라는 제목으로 진행한 찾아가는 관객 참여형 교육연극 경험에 관한 질적 사례연구이다. 연극의 핵심 주제는 초등학교 입학 전 학교생활에 대한 불안감 해소를 돕고 또래 친구들과 원만한 의사소통을 할 수 있도록 돕기 위한 내용이며 이를 위하여 참여자인 대학생들이 시나리오 기획부터 유치원 섭외 그리고 세 곳의 유치원에서 40분간에 걸친 연극공연까지 직접 진행하였다. 연구 결과 '내 인생의 또 다른 성장'과 '유아들과의 만남을 통한 행복감 향상', '꿈을 향한 새로운 도전'이라는 핵심 구성요소가 도출되었다. 본 연구의 가장 큰 의의는 대학생들에게 관객 참여형 교육연극 경험이 그동안 자신들이 쌓아왔던 배움의 결과물을 누군가에게 나눔으로 실천하게 하였다는 점과 이러한 배움의 나눔 실천을 통해 조금은 막연했던 자신들의 진로나 꿈의 방향성을 설정할 수 있도록 '자신감 향상'과 '마음의 울림'을 경험하게 해 준 계기가 되었다는 점이다. 추후 찾아가는 관객참여형 교육연극이 다양한 측면에서 폭넓게 시행되기를 기대한다.

This study is a qualitative case study on the experience of an on-site, audience-participatory educational play conducted by four college students majoring in theater under the title 'Hooni and Choroki' for 7-year-old kindergarten students about to enter elementary school. The core theme of the play is to help relieve anxiety about school life before entering elementary school and to communicate smoothly with peers. To this end, college students participate in scenario planning, kindergarten recruitment, and 40-minute training at three kindergartens. He even conducted theatrical performances. As a result of the study, the key components of 'another growth in my life', 'improvement of happiness through meeting children', and 'new challenge toward dreams' were derived. The greatest significance of this study is that the audience-participatory educational theater experience allowed college students to practice sharing the results of their learning with someone else, and through this practice of sharing learning, they were able to realize their somewhat vague career paths and dreams. It was an opportunity that allowed me to experience 'improved confidence' and 'a resonance in my heart' so that I could set a direction. We hope that future educational theater with audience participation will be widely implemented in various aspects.

키워드

참고문헌

  1. 김병주(2008). 연극을 통한 교육, 문화, 그리고 사회적 변화-참여와 소통의 교육연극방법론 T.I.E. (Theatre in Education)를 중심으로. 영미문화, 8(1), 65-92.
  2. 김지성, 이성은(2004). 교육연극을 활용한 말하기 학습이 초등학생의 자기 표현력에 미치는 효과. 교육과학연구, 35(2), 43-61.
  3. 석유진(2014). 퍼포먼스의 미술이 유아의 창의성에 미치는 영향. 국내석사학위논문. 동아대학교 대학원. 부산.
  4. 이대균, 임자영(2007). 연극놀이가 유아의 언어 표현력, 그림 표현력, 신체 표현력에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 12(6), 99-122.
  5. Hughes-Freeland, F,,& Mary Crain (Eds)(1998), Recasting Ritual:Performance, Media, Identity. London and New York: Routiedge.
  6. Kempe, A., & Winkelmann, U. (2007). 무대가 된 교실[Das klassenzimmer als buhne: Dramapadagogische unterrichtseinheiten fur die sekundarstufe]. (이경미 역). 서울: 연극과 인간. (원전 1998년 출판)
  7. Landy, R. J. (1982). Handbook of educational drama and theatre. Westport, CT: Greenwood Press.
  8. Lowenfeld, V. (1972). Your child and his art: A guide for parents. NY: Macmillan.
  9. Schechner, Richard(1985) Between Theater and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  10. Schechner, Richard(1993) The Future of Ritual: Writings on Culture and Performance. London: Routledge.
  11. Schechner, Richard(1998) Performance Theory. London: Routledge.
  12. Schechner, Richard(2002) Performance Studies: An Introduction. London and NewYork: Routledge.
  13. Schechner, R. and W. Apel(1990) By Means of Performance: Intercultural Studies of Theatre and Ritual. Cambridge: Cambridge University Press.
  14. Schieffelin, E.(1998) Problematizing performance. in Felicia Hughes-Freeland(Ed). Ritual, Performance, Media(194-207). London and New York: Routledge
  15. Turner, Victor(1969) The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Chicago: Aldine Publishing Company.
  16. Turner, Victor(1974) Dramas, Fields, and Metaphors. Ithaca: Cornell University Press.
  17. Turner, Victor(1982) From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New York: Performing Arts Journal Publications.
  18. Turner, Victor(1985) On the Edge of the Bush: Anthropology As Experience. Tucson: University of Arizona Press.
  19. Turner, Victor(1987) The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publications