DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Rate of Change and Direction of Passengers by Major Airlines

주요 항공사별 여객의 변동률 및 방향성 연구

  • Soo-Ho Choi (Department of Distribution & Logistics, Dongeui University) ;
  • Jeong-Il Choi (Division of Business, Sungkyul University)
  • 최수호 (동의대학교 유통물류학과) ;
  • 최정일 (성결대학교 경영학부)
  • Received : 2024.01.13
  • Accepted : 2024.04.15
  • Published : 2024.04.30

Abstract

The purpose of this study is to derive passenger trends and change rates for each airline and identify directionality and synchronization phenomenon. Data by each airlines was collected from the National Statistics Forum of Statistics Korea, and we used a total of 156 monthly data from January 2011 to December 2023. In this study, the rate of change was calculated for domestic Full Service Carriers (Korean Air, Asiana Airlines) and Low Cost Carriers (Jeju Air, Jin Air, T'way, foreign airlines). As a result of the analysis, the correlation was found to be high for KOREA in that order: Asiana, Korean Air, Jeju Air, T'way, Jin Air, foreign airlines. The rate of increase was highest in that order: T'way, Jin Air, Jeju Air, foreign airlines, Asiana, Korean Air. In the Scatter analysis, Asiana and Korean Air showed a very strong synchronization with KOREA. In addition, Jeju Air, T'way, Jin Air and foreign airlines also showed the same direction toward KOREA to a certain degree. In the Box-Box Plot analysis, it was determined that each airline experienced a number of unusual sudden fluctuations due to the outbreak of COVID-19. Passengers have a wider range of choices due to the emergence of Low Cost Carriers, and as a result, expectations for airline service are increasing. Airlines will need to make appropriate environmental improvements to satisfy these needs for corporate development.

본 연구 목적은 주요 항공사별 여객의 동향과 변동률을 도출하고 방향성과 동조화현상을 파악하는데 있다. 통계청 국가통계포럼에서 항공사별 자료를 수집하고 2011년 1월부터 2023년 11월까지 총 155개 월간자료를 활용하였다. 국내 대형항공사인 대한항공과 아시아나항공, 저비용항공사인 제주항공, 진에어, 티웨이 그리고 외국항공사를 대상으로 변동률을 산출하였다. 분석결과, 상관관계분석은 한국 총 여객에 대해 아시아나, 대한항공, 제주항공, 티웨이, 진에어, 외항사 순으로 높게 나타났다. 상승률은 티웨이, 진에어, 제주항공, 외항사, 아시아나, 대한항공 순으로 높게 나타났다. Scatter 분석에서 한국 총 여객에 대해 아시아나와 대한항공이 매우 강한 동조화현상을 보여주었고, 제주항공, 티웨이, 진에어, 외항사은 일정 수준 유사한 방향성을 보여주었다. Box-Box Plot 분석에서, 각 항공사는 코로나 19 발생으로 일시적인 급등락현상이 다수 발생하였던 것으로 보였다. 저비용항공사의 출현으로 승객 입장에서는 선택의 폭이 넓어지면서 서비스에 대한 기대감이 커질 것이고 그럴수록 항공사 간 경쟁이 높아질 것으로 보여 기업 발전을 위해 이를 만족시킬 수 있는 환경개선이 뒤따라야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 한국공항공사: www.airport.co.kr
  2. 이경재 (2019), "확률적 프론티어 모형을 이용한 비용 효율성 비교 분석" 「한국항공경영학회지」, 17(4), 3-14. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2019.17.4.001
  3. Tsekeris, T. (2009), "Dynamic analysis of air travel demand in competitive island markets", Journal of Air Transport Management, 15(6), 267-273. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2008.11.008
  4. Ahasan (2024), 규모, 점유율, 성장, 동향 및 예측별 저비용 항공사 시장 분석(2023-2030), Consumer Goods, 2024. 3. 26. https://ahasan990.tistory.com/148
  5. 이경재 (2018), "한국 대형항공사와 저비용항공사의 생산 효율성 분석", 「한국항공경영학회지」, 16(5), 3-14. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2018.16.5.001
  6. 한민아, 이경재 (2021), "로짓 모형을 활용한 국내 대형 항공사와 저비용항공사 선택 요인에 관한 연구", 「한국항공경영학회지」, 19(1), 21-32. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2021.19.1.002
  7. Fu, X. (2015), "Low cost carrier competition and route entry in an emerging but regulated aviation market", Transportation Research Part A, 79, 3-16. https://doi.org/10.1016/j.tra.2015.03.020
  8. 정승화 (2021), "대형항공사와 저비용항공사의 브랜드 자산 평가와 유형화", 「한국콘텐츠학회논문지」, 21(8), 442-454. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.08.442
  9. 김용철, 홍기석 (2023), "항공사 ESG 경영에 대한 평가가 소비자 반응에 미치는 영향", 「한국항공경영학회지」, 21(5), 79-93. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2023.21.5.005
  10. 서리, 박현정 (2022), "국내 대형항공사 MZ세대 고객의 고객가치, 고객태도 및 고객행동의도의 구조적 관계", 「관광진흥연구」, 10(3), 233-253.
  11. Luna-CortLs, G. (2019), "Self-congruity, Social Value, and the Use of Virtual Social Networks by Generation y Travelers", Journal of Travel Research, 58(3), 398-410. https://doi.org/10.1177/0047287518755502
  12. 김소용, 김홍범 (2022), "컨조인트 분석을 활용한 대형 항공사 선택속성 도출", 「한국항공경영학회지」, 20(4), 87-110. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2022.20.4.005
  13. 최수영, 남아현, 김인신 (2021), "Full service carrier(FSC)와 low cost carrier(LCC)의 사회적 책임 활동에 따른 탑승객 반응 분석", 「호텔경영학연구」, 30(7), 201-215.
  14. Dickinson, J. E. (2013), "Awareness of tourism impacts on climate change and the implications for travel practice", Journal of Travel Research, 52(4), 506-519. https://doi.org/10.1177/0047287513478691
  15. 김정은, 김준우, 신홍철 (2023), "저비용항공사 SNS 마케팅 활동특성이 지각된 가치, 고객만족, 행동의도에 미치는 영향", 「호텔경영학연구」, 32(2), 143-160.
  16. 황용식, 이용기 (2022), "국내 저비용 항공사(LCC)의 ESG경영이 기업의 이미지, 신뢰, 재이용 의도에 미치는 영향", 「전문경영인연구」, 25(4), 59-73.
  17. Aaker, J. L. (2010), "Nonprofits are seen as warm and for- profits as competent", Journal of Consumer Research, 37(2), 224-237. https://doi.org/10.1086/651566
  18. 박진아 (2023), "코로나19 엔데믹 상황에서의 항공여행 위험지각이 신뢰와 행동의도에 미치는 영향: 국내 저비용항공사를 중심으로", 「호텔경영학연구」, 32(2), 125-141.
  19. 김기석 (2023), "저비용 항공사(LCC)의 SNS 마케팅이 브랜드 이미지와 관계지속의도에 미치는 영향", 「관광진흥연구」, 11(1), 97-116.
  20. 서경민, 양위주 (2021), "저비용항공사 고객만족이 재이용의도에 미치는 영향" 「관광연구」, 36(8), 191-206.
  21. Walia S. (2021), "The impact of service quality on passenger satisfaction and loyalty in the Indian Aviation industry", International Journal of Hospitality & Tourism Systems, 14(2), 136-143.
  22. 이선민 (2022), "항공기 에어스케이프와 인적서비스가 관계품질과 관계지속의도에 미치는 영향", 「관광연구」, 37(5), 197-215.
  23. Roberts, K. (2003), Measuring the quality and relationship in customer service : An empirical study, European journal of Marketing, 37(2), 169-196. https://doi.org/10.1108/03090560310454037
  24. 통계청 : www.kostat.go.kr/ansk/
  25. 국토교통부 : www.molit.go.kr/portal.do
  26. 인터파크투어, 인터파크투어, 항공사 전체 랭킹, 2023.12.25. tour.interpark.com/customer/airrankinglist
  27. 최수호, 최정일 (2023), "국내외 여객수송수단의 동향과 변동률 분석", 「산업진흥연구」, 8(3), 9-17. https://doi.org/10.21186/IPR.2023.8.3.009
  28. 최수호 (2021), "주요 경제권 및 중국으로 수출액 동향과 변동성", 「유라시아연구」, 18(3), 163-178. https://doi.org/10.31203/AEPA.2021.18.3.007
  29. 최수호 (2121), "한국 대형마트의 주요 품목별 매출액의 상승률과 변동률", 「유라시아연구」, 18(1), 47-63. https://doi.org/10.31203/AEPA.2021.18.1.003