DOI QR코드

DOI QR Code

초등학교 수학에서 덧셈과 뺄셈, 곱셈과 나눗셈의 관계의 활용

Applications of the addition and subtraction, multiplication and division relationships in elementary school mathematics

  • 투고 : 2024.02.14
  • 심사 : 2024.04.12
  • 발행 : 2024.04.30

초록

덧셈과 뺄셈, 곱셈과 나눗셈의 관계는 초등학교 2, 3학년 수학에서 명시적으로 제시된다. 그러나 이후 학습에서 이러한 관계는 더 이상 논의되지 않는다. 본 논문은 초등학교 수학 교과서에서 뺄셈과 나눗셈의 계산 방법을 살펴보고, 이를 바탕으로 아동들의 이해 수준에서 덧셈과 뺄셈, 곱셈과 나눗셈의 관계를 정당화하고 뺄셈과 나눗셈에 활용할 수 있는 문제 상황과 활동을 논의한다. 또한 아동들이 덧셈과 뺄셈, 곱셈과 나눗셈의 관계와 등식의 성질을 뺄셈과 나눗셈에 활용하여 얻을 수 있는 교육적 시사점을 도출한다.

The addition and subtraction relationship and the multiplication and division relationship are explicitly dealt with in second and third grade mathematics textbooks. However, these relationships are not discussed anymore in the problem situations and activities in the 4th, 5th, and 6th grade mathematics textbooks. In this study, we investigate the calculation principles of subtraction and division in the elementary school mathematics textbooks. Based on our investigation, we justify the addition and subtraction relationship and the multiplication and division relationship at the level of children's understanding so that we discuss some problem situations and activities where the relationships can be applied to subtraction and division. In addition, we suggest educational implications that can be obtained from children's applying the relationships and the properties of equations to subtraction and division.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2017a). 수학 1-1. (주)천재교육.
  2. 교육부(2017b). 수학 2-1. (주)천재교육.
  3. 교육부(2017c). 수학 2-1 교사용지도서. (주)천재교육.
  4. 권성룡(2003). 초등학생의 수학적 정당화에 관한 연구. 초등수학교육, 7(2), 85-99.
  5. 김성여, 강언진, 강요한, 고창수, 김보현 외 10인 (2022). 수학 3-1. (주)아이스크림미디어.
  6. 김정하(2010). 초등학생들의 수학적 정당화에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 박사학위논문.
  7. 김정하(2020). 이중수직선을 이용한 분수 나눗셈 지도에 대한 고찰. 학습자중심교과교육연구, 20(8), 1253-1277.
  8. 남승인, 강영란, 박인묵(2002). 연산능력을 기르기 위한 대안적 알고리즘 지도 방안-사칙연산을 중심으로-. 수학교육 논문집, 13, 19-38.
  9. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영 외 28인 (2022a). 수학 3-1. 동아출판(주).
  10. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영 외 28인 (2022b). 수학 3-2. 동아출판(주).
  11. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영 외 28인 (2022c). 수학 4-2. 동아출판(주).
  12. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영 외 28인 (2023a). 수학 5-1. 동아출판(주).
  13. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영 외 28인 (2023b). 수학 6-1. 동아출판(주).
  14. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영 외 28인 (2023c). 수학 6-2. 동아출판(주).
  15. 백대현(2017). 초등학교 수학에서 연산의 성질과 등호의 사용에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 21(4), 643-662.
  16. 서동엽(2021). 분수의 나눗셈 지도 방법에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 25(1), 81-102.
  17. 서지수, 류성림(2012). 수와 연산.도형 연역에서 초등 3학년 학생들의 수학적 정당화 유형에 관한 연구. 수학교육논문집, 28(1), 85-108.
  18. 장혜원(2014). 덧셈과 뺄셈의 대안적 계산방법 지도에 대한 연구. 수학교육학연구, 24(4), 623-644.
  19. Almedia, D. (1996). Justifying and proving in the mathematics classroom. Philosophy of Mathematics Education Journal, 9.
  20. Bay-Williams, J. M., SanGiovanni, J. J., Martinie, S., & Suh, J. (2022a). Figuring out fluency addition & subtraction with fractions and decimals. Corwin Press.
  21. Bay-Williams, J. M., SanGiovanni, J. J., Martinie, S., & Suh, J. (2022b). Figuring out fluency multiplication & division with fractions and decimals. Corwin Press.
  22. Baroody, A. J. (1999). Children's relational knowledge of addition and subtraction. Cognition and Instruction, 17(2), 137-175. https://doi.org/10.1207/S1532690XCI170201
  23. Carpenter, T. P., Franke, M. L. & Levi, S. (2003). Thinking mathematically: Integrating arithmetic and algebra in elementary school. Heinemann.
  24. Dixon, J. K., Larson, M. R., Burger, E. B., Sandoval-Martinez, M. E, & Leinwand, S. J. (2015a). Go math. first grade. Houghton Mifflin Harcourt.
  25. Dixon, J. K., Larson, M. R., Burger, E. B., Sandoval-Martinez, M. E, & Leinwand, S. J. (2015b). Go math. third grade. Houghton Mifflin Harcourt.
  26. Dixon, J. K., Larson, M. R., Burger, E. B., Sandoval-Martinez, M. E, & Leinwand, S. J. (2015c). Go math. fifth grade. Houghton Mifflin Harcourt.
  27. Falkner, K. P., Levi, L., & Carpenter, T. P. (1999). Children's understanding of equality: A foundation for algebra. Teaching Children Mathematics, 6(4), 232-232.
  28. Norwood, K. S., Roby, T., Mendoza Epperson, J. A. Dixon, J. K., Scheer, J. K., Wright, D. G. et al. (2009). HSP math grade 6. Harcourt School Publishers.
  29. Reys, R., Lindquist, M., Lambdin, D., & Smith, N. (2014). Helping children learn mathematics (11th ed.). Wiley.
  30. Torbeyns, J., De Smedt, B., Stassens, N., Ghesquiere, P. & Verschaffel, L. (2009). Solving subtraction problems by means of indirect addition. Mathematical Thinking and Learning, 11, 79-91.