DOI QR코드

DOI QR Code

석재·골재 자원정보관리의 해외 사례와 시사점

Information System for Architectural Rock & Aggregate in Major Countries and It's Implication

  • Deahyung Kim (Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources) ;
  • Yujeong Kim (Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources) ;
  • Yong-Kun Choi (GeoGeny Consultants Group Inc.)
  • 투고 : 2024.02.22
  • 심사 : 2024.03.21
  • 발행 : 2024.04.29

초록

호주, 캐나다 등에서는 우리나라와 달리 석재·골재를 광물자원 중의 하나로 취급한다. 이러한 이유로 지방의 주정부 단위에서 광물자원 및 지질정보를 취급하는 기관이 석재와 광물자원 관련 정보를 통합하여 제공하고 있다. 이들 국가에서 광물 및 석재·골재 자원과 관련하여 제공하는 정보는 인터랙티브 맵, 지질도, 탐사 데이터 셋, 3차원 지질모델, 광업권리, 광산 및 광산관련 보고서 또는 요약자료 등으로 지방정부 및 지질조사기관의 웹을 통해 이루어지고 있다. 반면 한국의 경우 국내 법률에 따라 석재·골재는 광물자원과 분리되어 별도로 관리되며, 이에 따라 관련 정보도 한국광해광업공단, 국토교통부, 산림청, 한국지질자원연구원 등 여러 기관으로 분산되어 관리되고 있으며, 통합된 정보를 제공하고 있지 못한 상황이다. 따라서 석재·골재 자원의 확보와 효과적 활용을 위한 종합정보관리체제의 구축을 위한 거버넌스 개편과 정보체계화 구축을 위한 정책 및 제도 개발이 필요한 상황이다.

In Australia & Canada, architectural rock and aggregate are one of the mineral resources, and related data and information provided integrated with them. In these countries, the provided data and information, through the information system of local government and national geological survey organizations, are interactive maps, geological and thematic maps, exploration data set, 3 dimension geological models, minning rights status, survey reports and related papers etc. However, in case of Korea, aggregate and architectural rock are not assigned as the kind of mineral resources in accordance to domestic mining law, and related geological data and information are not provided from comprehensive mineral information system established in public geoscience organizations. And the administrative and informative management are conducted separately through the different governmental organizations such as Ministry of construction, Korea forest service, geoscience institute & Korea Mine & Reclamation Corporation. For securing the supply of architectural rock and aggregate resources, and for the convenience of their development & utilization, the unified information system and governance reform for the related industry is needed.

키워드

과제정보

본 연구는 한국지질자원연구원"기본사업 GP2020-005" 과제와 임업진흥원 과제의 지원을 받아 수행하였습니다.

참고문헌

  1. Kim, D.H., Kim,Y.J. (2017) Strategies for Rational Geological Data & Information management of Korea, J. Korean Soc. Miner. Energy Resour. Eng., 54(4), 450p. https://doi.org/10.12972/ksmer.2017.54.4.447
  2. Korea Law Information Center (2020) Stone Industry Promotion Act
  3. Korea Law Information Center (2021) Aggregate Extraction Act
  4. Korea Law Information Center (2021) Mountain District Management Act
  5. Government of Canada, https://natural-resources.canada.ca/
  6. Government of Canada, https://atlas.gc.ca/mins/en/index.html
  7. Government of Quebec, https://sigeom.mines.gouv.qc.ca/signet/classes/I1108_afchCarteIntr?l=F
  8. British Colombia Geological Survey, https://cmscontent.nrs.gov.bc.ca/geoscience/PublicationCatalogue/OpenFile/BCGS_OF2024-01.pdf
  9. Geological Survey of Victoria, WEB(https://gsv.vic.gov.au/sd_weave/anonymous.html
  10. Government of South Australia, https://www.energymining.sa.gov.au/industry/minerals-and-mining/maps-data-and-online-tools
  11. Government of South Australia, https://map.sarig.sa.gov.au/
  12. Korea Mine Rehabilitation and Mineral Resources, https://komir.kmrgis.or.kr/kmrgis/100/system/#snbReportSearchPanel