DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Impact of the Fashion Customizing e-Service Quality on Customer Loyalty: Focusing on the Mediating Effect of Flow

패션 커스터마이징 e-서비스 품질이 고객충성도에 미치는 영향: 플로우의 매개효과를 중심으로

  • Kyung-Ha Shin (HanYang Women's University Textile Fashion Design)
  • 신경하 (한양여자대학교 섬유패션디자인학과)
  • Received : 2023.11.15
  • Accepted : 2024.01.31
  • Published : 2024.02.29

Abstract

The purpose of this study is to analyze the mediating effect of flow in the quality of customizing e-services and customer loyalty, with a view to providing a realistic strategy for the development of fashion customizing services. For this study, a total of 489 adult women in their 20s and older participated in a survey, and the responses were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 . The findings of the analysis were as follows. First, the ease of use, privacy, individual designs, order status, and accuracy of orders, which were the factors of fashion customizing e-service quality, had a significant and positive impact on flow. Second, the ease of use, order status, and order accuracy, which were the factors of fashion customizing e-service quality, had a significant and positive impact on customer loyalty. Third, the flow of the fashion customizing service had a significant and positive impact on customer loyalty. Fourth, in the relationship between fashion customizing e-service quality and customer loyalty, flow had a significant mediating effect. The findings of this study are expected to be useful data for the fashion industry providing a set of criteria for optimized customizing e-services for customers.

Keywords

References

  1. 강은미, 김지현. (2019). 쇼핑가치가 커스터마이징 제품 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국디자인문화학회지, 25(2), 13-26.
  2. 강회일. (2002). e-Service 품질측정에 관한 연구. 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 권미선. (2018). SNS의 e-서비스품질이 플로우, 관계품질 및 충성도에 미치는 영향 : 뷰티의료서비스를 중심으로. 동양대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 김경아. (2018). 창의성 발현을 위한 개인 (소비자 맞춤형) 제조 프로세스 및 오픈 플랫폼 전략. 한국디자인문화학회지, 24(1), 49-59.
  5. 김경희. (2017). 해외박람회 전문여행사 웹사이트의 E-서비스품질이 신뢰와 만족 및 구매의도에 미치는 영향. 호텔리조트연구. 16(1), 119-136.
  6. 김국희, 김덕하. (2010). 20 대 여성의 추구이미지에 따른 유행태도와 의류구매행동. 한국디자인문화학회지, 16(4), 104-116.
  7. 김대진, 김진수. (2015). SNS(Social Network Service)의 사용자 만족과 지속적사용 향상을 위한 방안. Information systems review, 17, 171-197.
  8. 김예안, 이수범. (2021). TV 홈쇼핑 식품상품 방송 시청자의 플로우가 소비자태도, 구매의도, 재시청의도, 추천의도에 미치는 영향. 관광연구저널, 35(9), 181-195.
  9. 김지은. (2021). 온라인 패션 리테일링의 데이터융합을 이용한 사이즈 추천 테크놀로지 서비스 품질이 지각된 가치를 매개로 만족에 미치는 영향. 한국과학예술융합학회, 39(2), 95-111.
  10. 김하연. (2018). 패션제품 개인화 서비스가 소비자의 행복감에 미치는 영향-커스터마이제이션과 큐레이션을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 박강희. (2010). 온라인 쇼핑몰의 e-Service 품질이 고객만족과 사이트애호도 의도에 미치는 영향에 관한 연구: 오픈마켓과 개별쇼핑몰의 비교를 중심으로. 강원대학교 석사학위논문.
  12. 박기남, 김기운. (2001). 지각된 웹 서비스품질이 기업이미지 구축 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 소비자학연구, 12(3), 1-27.
  13. 박종원, 윤성준, 최동춘. (2003). 의료서비스품질과 이미지가 고객만족과 재이용의사에 미치는 영향에 관한 연구. 서비스경영학회지. 4(1), 57-81.
  14. 박연자. (2019). 고객만족과 고객감동이 고객충성도에 미치는 영향에 관한 실증연구; 재구매와 고객유지에 대한 중점 연구. 한국산업정보학회논문지, 24(1), 109-123. https://doi.org/10.9723/JKSIIS.2019.24.1.109
  15. 안지숙, 정재철, 박명자. (2018). 여성소비자의 라이프스타일과 레저활동에 따른 아웃도어웨어 구매행동. 한국의상디자인학회지, 20(3), 1-14. https://doi.org/10.30751/KFCDA.2018.20.3.1
  16. 원영. (2020). 사용자 참여 디자인 의류플랫폼 및 제공자를 위한 입력시스템 개발. 한양대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 유혜경, 고선영, 김찬주. (2013). 근거이론에 기초한 플러스 사이즈 여성 소비자의 의류를 중심으로 한 외모관리에 관한 탐색적 연구. 한국의류학회지, 37(3), 306-319.
  18. 이문규. (2002). e-SERVQUAL: 인터넷 서비스 품질의 소비자 평가 측정 도구. 마케팅연구, 17(1), 73-95.
  19. 이민경, 김현주. (2021). 온라인 패션 쇼핑몰의 판매촉진전략 분석. 상품문화디자인학연구, 64, 227-240.
  20. 이소영. (2020). 애슬레저 룩 소비자의 라이프스타일과 신체이미지 표현에 관한 질적 연구: 20~30대 직장여성소비자를 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 이지연, 김장현. (2019). 서울 패션 위크에 나타난 여성 셀러브리티 패션 스타일에 관한 연구. 한국산학기술학회 논문지, 20(10), 284-295.
  22. 이학식. (2017). 구조방정식 모형분석과 AMOS 24. 서울: 집현재.
  23. 장윤희, 유재원, 서진욱. (2012). 온라인 여행업의 e-서비스품질이 관계의 질과 충성도에 미치는 영향에 관한 연구. 관광경영연구. 53, 277-300.
  24. 장지연, 이윤정. (2010). 의류제품의 매스 커스터마이제이션을 위한 디자인 과정 참여시 소비자가 경험하는 플로우의 역할에 관한 연구. 한국의류학회지, 34(4), 606-616.
  25. 장희수, 남원석. (2020). 패션 커스터마이징 웹 GUI 디자인연구: 커스텀 니트웨어를 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 20(4), 124-137. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.04.124
  26. 전상택, 이원우. (2021). 인터넷쇼핑몰 환경에서 소비가치와 고객충성도 관계에서 명성도 조절효과 연구. 기업과혁신연구, 44(2), 57-76. https://doi.org/10.22778/JCI.2021.44.2.57
  27. 정성광, 최미리, 최영민. (2018). 온라인 쇼핑몰 이용가치와 플로우 및 고객충성도의 관계: 다양성 추구 성향을 중심으로. 한국산업정보학회논문지, 23(5), 89-102. https://doi.org/10.9723/JKSIIS.2018.23.5.089
  28. 정성하, 김하균. (2022). 정보품질이 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구: 모바일 쇼핑몰을 중심으로. 아시아태평양융합연구교류논문지, 8(12), 111-120.
  29. 정지찬, 박준영. (2009). 대량맞춤 환경에서 고객욕구기반 품질기능전개를 통한 플랫폼 재설계. 한국경영과학회 학술대회논문집, 1132-1136.
  30. 조하경, 정구, 팽혜선. (2013). 디지털 패션 시스템 적용 맞춤의류 제품기획을 위한 소비자 인식 연구. 한국 HCI 학회 학술대회, 738-740.
  31. 차수정, 안명숙, 허승연. (2021). 커스터마이징 시스템 개발을 위한 신한복 철릭 원피스 패턴 비교. 기초조형학연구, 22(2), 631-642.
  32. 최상미. (2017). 외식 배달 애플리케이션의 e-서비스 품질이 사용자 만족, 지속적 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구. 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  33. 최승은, 김영인. (2019). 한국 3 세대 여성 아이돌 스타의 패션 스타일에 따른 팬덤 유형별 선호도 및 관심도. 한국패션디자인학회지, 19(1), 19-35.
  34. 한창호. (2017). 온라인 패션 쇼핑몰의 경험요소 분석 및 유형화를 통한 커스터마이징 서비스 유저플로우 제안. 커뮤니케이션디자인학연구, 59, 129-142.
  35. 홍세희, 정송. (2014). 회귀분석과 구조방정식 모형에서의 상호작용효과 검증: 이론과 절차. 인간발달연구, 21(4), 1-24.
  36. Aaker, J. (1999). Brand personality: a path to differentiation. Brands Face the Future. 13-21.
  37. Balabanis, G., Reynolds, N., & Simintiras, A. (2006). Bases of e-store loyalty: Perceived switching barriers and satisfaction. Journal of Business Research, 59(2), 214-224.
  38. Barnes, S. J., & Vidgen, R. (2001). An evaluation of cyber-bookshops: the WebQual method. International Journal of Electronic Commerce, 6(1), 11-30.
  39. Brady, M. K., Cronin Jr, J. J., & Brand, R. R. (2002). Performance-only measurement of service quality: a replication and extension. Journal of Business Research, 55(1), 17-31.
  40. Chang, K. C. (2015). How travel agency reputation creates recommendation behavior. Industrial Management and Data Systems. 115(2), 332-352.
  41. Chin, J. P., Diehl, V. A., & Norman, K. L. (1988, May). Development of an instrument measuring user satisfaction of the human-computer interface. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, 213-218.
  42. Clarke, S. G., & Haworth, J. T. (1994). Flow'experience in the daily lives of sixth-form college students. British Journal of Psychology. 85(4), 511-523.
  43. Collier, J. E., & Bienstock, C. C. (2006). Measuring service quality in e-retailing. Journal of Service Research, 8(3), 260-275.
  44. Cox, J., & Dale, B. G. (2001). Service quality and e-commerce: an exploratory analysis. Managing Service Quality: An International Journal, 11(2), 121-131.
  45. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of discovery and invention. New York: HarperPerennial.
  46. Csikszentmihalyi, M., & LeFevre, J. (1989). Optimal experience in work and leisure. Journal of Personality and Social Psychology, 56(5), 815-822.
  47. Dabholkar, P. A., Thorpe, D. I., & Rentz, J. O. (1996). A measure of service quality for retail stores: scale development and validation. Journal of the Academy of marketing Science, 24, 3-16.
  48. Driver, C., & Johnston, R. (2001). Understanding service customers: the value of hard and soft attributes. Journal of Service Research, 4(2), 130-139.
  49. Fiore, A. M., Lee, S. E., & Kunz, G. (2004). Individual differences, motivations, and willingness to use a mass customization option for fashion products. European Journal of Marketing, 38(7), 835-849.
  50. Foster, C., & Heeks, R. (2013) Innovation and scaling of ICT for the bottom-of-the-pyramid. Journal of Information Technology, 28(4), 296-315.
  51. Fuchs, C., Schreier, M., & Van Osselaer, S. M. (2015) The handmade effect: What's love got to do with it?. Journal of Marketing, 79(2), pp. 98-110.
  52. Gerrard, P., & Cunningham, B. (2001). Bank service quality: a comparison between a publicly quoted bank and a government bank in Singapore. Journal of Financial Services Marketing, 6, 50-66.
  53. Hoffman, D. L., & Novak, T. P. (1996). Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundations. Journal of Marketing, 60(3), 50-68.
  54. Huang, K. T., Lee, Y. W., & Wang, R. Y. (1998). Quality information and knowledge. Prentice Hall PTR.
  55. Kumamoto, J. (2002). An analysis of a mass customized product and its impact on consumers. Management Japan, 34, 1-16.
  56. Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing. 63(4), 33-44.
  57. Parasuraman, A. B. L. L., Zeithaml, V. A., & Berry, L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
  58. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Malhotra, A. (2005). ES-QUAL: A multiple-item scale for assessing electronic service quality. Journal of Service Research, 7(3), 213-233.
  59. Ramani, S. V., SadreGhazi, S., & Duysters, G. (2012). On the diffusion of toilets as bottom of the pyramid innovation: Lessons from sanitation entrepreneurs. Technological Forecasting and Social Change. 79(4), 676-687.
  60. Rust, R. T., & Lemon, K. N. (2001). E-service and the consumer. International Journal of Electronic Commerce, 5(3), 85-101.
  61. Trevino, L. K., & Webster, J. (1992) Flow in computer-mediated communication: Electronic mail and voice mail evaluation and impacts. Communication Research. 19(5), 539-573.
  62. Yang, H. E., & Tsai, F. S. (2007). General ES-QUAL scales applied to websites satisfaction and loyalty model. Communications of the IIMA, 7(2), 115-126.