DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Stage Production using Holograms in Performing Arts

공연예술에서 홀로그램을 이용한 무대 연출에 관한 연구

  • Kim Seo Ryong (Dept. of Performing Arts Planning & Management, Chungwoon Univ)
  • 김서룡 (청운대학교 공연기획경영학과)
  • Received : 2024.01.03
  • Accepted : 2024.02.25
  • Published : 2024.03.31

Abstract

This study aims to organize the basic concepts for the technical development of holograms as a medium to go beyond the range of everyday and instrumental use to artistic and conceptual meanings, and to study various forms of expression that can be used as directing tools. As an example of the researcher's directing works and projects using the similar hologram expression form, which is called the Pepper's Ghost method or the floating hologram method as the current stage utilization technology, the technical limitations of the hologram depend on the goal of directing within the scope permitted under the theater of stage art. By analyzing the correlation between holography and stage elements and the timing and point of view to obtain emotional responses from the audience, and presenting stage alternatives, more active motivation is given to the stage expression of holograms leading to future technology development and a new field of future performing arts. I want to prepare the theoretical foundation of aesthetics.

본 연구는 미디어로서 홀로그램의 기술발전이 일상적, 도구적 활용 범위를 넘어 예술적, 관념적 의미로 다가가기 위한 기본적인 개념을 정리하고 연출적 도구로 활용 될 수 있는 다양한 표현 양식을 연구하고자 한다. 현재 무대 활용 기술로 페퍼스 고스트 방식 또는 플로팅 홀로그램 방식이라고 불려지고 있는 유사 홀로그램 표출 형식을 사용한 연구자의 연출 작품과 프로젝트를 사례로 홀로그램의 기술적 한계가 무대예술의 관극 상황하에 허용 되는 범위 안에서 연출의 목표에 따른 홀로그램과 무대 요소와의 상관관계 그리고 관객의 정서반응을 얻기 위한 타이밍과 시점을 분석하고 무대적 대안을 제시함으로써 향후 기술개발로 이어지는 홀로그램의 무대 표현에 보다 적극적인 동기를 부여하고 미래 공연예술 분야에 새로운 미학의 이론적 토대를 마련하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2023년도 청운대학교 학술연구조성비 연구과제로 수행되었음

References

  1. Jung-Hee Lim, Jean-Hun Chung "A Study on the Expressional Characteristics and Elements of Contents Using Hologram" Journal of Digital Convergence, Vol. 15, pp. 405-411, 2017. DOI:https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.4.405
  2. Hye-Won Han, A-Ram Jeong "Analysis on the Spectacles of K-POP Hologram Concerts-Focus on Contents of SM Entertainment-"The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 16, pp. 740-749,2016.DOI:https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.07.740
  3. seung-A jung,seung-kwon Lee "Experimentation of Pina Bausch's Drama Theater-from the vout-of-genre, out-of boundary viewpoint" International Journal of Advanced Culture Technology Vol.7 No.1 pp. 174-185, 2019. DOI:https://doi.org/10.17703/IJACT.2019.7.1.174
  4. Go, Hyeon-jeong "A study on intersubjective experience and emancipation of the audience in immersive theatre" The Korea Dance Education Society Journal Vol. 33, No 1 pp. 31-43, 2022
  5. Kim, Jung Kyu, Kim, Jong Kouk "Discourse on ICT Virtual Reality Media : Focusing on Immersible Space and Communication Theories" The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT) Vol. 7, No. 2 , pp.333-338, May 31, 2021.DOI:http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2021.7.2.333
  6. https://koreascience.kr/article/JAKO201012640780759.pdf
  7. Lee,Sangyoon "Mise-en-scene in Film and the Significance of Virtual Sound Effects- Focused on the Film 'Stoker'-" Journal of Music Education Science Vol.17, pp243~265, Aug 16, 2013
  8. https://www.donga.com/news/article/all/20200106/99101053/1