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인공지능 통제 가능성 고찰과 글로벌 규제 현황 연구

Study on Controllability of Artificial Intelligence and Status of Global Regulations

  • 장미경 (고려대학교 과학기술학협동과정 과학언론학)
  • 투고 : 2024.01.02
  • 심사 : 2024.02.01
  • 발행 : 2024.03.31

초록

생성형 인공지능 기술의 놀라운 성과가 점차 가시화됨에 따라, 기계의 인간 지배 가능성 등 잠재적인 실존 위협이 제기되는 현시점에서 인공지능에 대한 '통제 가능성'이 첨예한 글로벌 키워드로 주목받고 있다. 이에 따라 이 연구는 인공지능 기술을 중심으로 펼쳐질 미래 사회의 혁신적 변화에 대응하기 위하여 인공지능에 대한 통제 개념과 현주소, 글로벌 현황을 면밀하게 탐색함으로써 사회적 공론장 형성의 토대를 마련하고자 하는 데 목적이 있다. 이를 통해 인공지능 기술 진화에 따라 야기될 사회문제와 예측 불가능한 변수에 대해 대응책을 마련하기 위한 시사점을 모색하고, 정부 규제 수립에 대한 가이드라인과 전략적 통찰력을 제시하는 한편, 사회적 공개 담론 형성을 위한 함의를 찾아 보고자 한다.

As the remarkable achievements of generative artificial intelligence technology become increasingly visible, the issue of 'controllability' in artificial intelligence is emerging as a prominent global keyword. This comes at a time when existential threats, such as the possibility of machines dominating humans, are being raised. Accordingly, this study aims to establish the groundwork for shaping a social public sphere by closely examining the concept of control, the current status, and the global landscape of artificial intelligence. It seeks to address the innovative changes anticipated in future society, with artificial intelligence technology at its core. The study aims to derive implications for preparing countermeasures against social problems and unpredictable variables that may arise from the evolution of artificial intelligence technology. It also aims to present guidelines and strategic insights for the establishment of government regulations. Furthermore, the study seeks to uncover implications for the formation of social public discourse.

키워드

참고문헌

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