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A Study on Social Value Creation in Social Enterprise by Sector - Focusing on Social Enterpreise in Incheon

업종별 사회적기업의 사회적가치 창출에 관한 현황 연구 - 인천의 사회적기업을 중심으로

  • 김용구 (인천사회적경제지원센터) ;
  • 김재호 (청운대학교 글로무역물류학과)
  • Received : 2023.10.07
  • Accepted : 2023.11.10
  • Published : 2023.11.30

Abstract

This study measured the social value of social economy enterprises in Incheon Metropolitan City using the Social Value Index (SVI) developed by the Korea Social Enterprise Promotion Agency. The results showed that the social value orientation of the business activities of SSEs averaged 9.3 out of 15 points, and their innovation efforts were 8.0 out of 10 points. The average monetary and non-monetary social contribution efforts of SSEs was 5.1 out of 10. When comparing the average sales and social value scores by industry, the manufacturing sector shows that social enterprises have higher average sales and social value orientation of business activities, but lower social return efforts. Social work facility management and business support services have high average sales, but low social value orientation of business activities and efforts to make monetary or non-monetary social contributions. On the other hand, education services; arts, sports, and leisure-related services; and publishing, video, broadcasting, communication, and information services have lower average revenues but higher social value orientation of business activities. These SVI indicators are well utilized by local governments, but not yet by the central government. In the future, governments and public institutions should reflect the differences between sectors when formulating policies for social enterprises.

본 연구에서는 한국사회적기업진흥원이 개발한 사회적가치지표(SVI: Social Value Index)를 이용하여 인천광역시에 있는 사회적경제기업의 사회적 가치를 측정하였다. 그 결과 사회적경제기업의 사업 활동의 사회적 가치 지향성은 15점 만점에 평균 9.3점으로, 혁신 노력도는 10점 만점에 8.0점으로 나타났다. 사회적경제기업의 금전적 또는 비금전적 사회적 환원 노력도는 10점 만점에 평균 5.1점으로 나타났다. 업종별 평균 매출액 및 지표별 사회적 가치 점수를 비교해보면, 제조업 경우는 사회적기업의 평균 매출액 및 사업 활동의 사회적 가치 지향성은 높지만, 사회적 환원 노력은 낮다. 사회사업시설관리 및 사업지원서비스업의 평균 매출액은 높지만, 사업 활동의 사회적 가치 지향성과 금전적 또는 비금전적 사회적 환원 노력은 낮다. 한편, 교육서비스업, 예술, 스포츠 및 여가 관련 서비스업, 출판, 영상, 방송통신 및 정보서비스업은 평균 매출액은 낮지만 사업 활동의 사회적 가치 지향성은 사회적 가치 지향성은 높다. 이러한 SVI지표의 활용은 지자체에서는 잘 활용되지만 중앙부처는 아직 미진하다. 향후 정부나 공공기관에서는 사회적기업을 위한 정책을 수립할 때 업종에 따른 차이를 반영해야 한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2023년 청운대학교 학술지원비 지원을 받아 연구되었음

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