DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Functional Differences between Strait Bills of Lading and Sea Waybills -Focused on a Comparison of English, U.S. and Korean Laws-

기명식 선하증권과 해상화물운송장의 기능적 차이에 관한 연구 -영미법 및 우리나라법과의 비교를 중심으로-

  • 서백현 (한라대학교 무역물류학과)
  • Received : 2023.07.29
  • Accepted : 2023.08.26
  • Published : 2023.08.31

Abstract

Through an examination and analysis of straight bills of lading and sea waybills in the context of English, U.S.A and Korean law, and relevant international conventions on maritime transport, the following results were obtained: Prior to the enactment of U.K.'s the Carriage of Goods by Sea Act in 1992, straight bills of lading had functional differences between countries. However, after the enactment of this law, negotiable bills of lading obtained the same legal status and functionality in both Korea and the United States, as well as in the UK. As for sea waybills, all three countries treated them with the same contractual and legal status. In other words, they serve as receipts for the transported goods and act as evidence of the maritime transportation contract. Nevertheless, they are non-negotiable, and the delivery of goods can be made to the consignee or their agent based on their identity. However, the transfer of ownership rights over the goods or acquisition of legal rights against the carrier cannot be achieved through the transfer or endorsement of Sea Waybills.

기명식 선하증권과 해상화물운송장을 영미법과 우리나라법 그리고 해상운송관련 국제협약을 고찰하여 분석한 결과 기명식 선하증권은 영국이 1992년 해상화물운송법을 제정하기 전에는 기능에서 국가 간 차이가 있었으나 동법 제정 후 우리나라와 미국, 영국 모두에서 동일한 법적 지위와 기능을 가지게 되었다. 기명식 선하증권은 세 국가 모두에서 화물수취의 영수증, 운송계약의 증거기능 뿐만아니라 지시식 선하증권과 같은 권리증권성을 가지고 있다. 해상화물운송장은 세 국가 모두에서 계약적·법적 지위가 같았다. 즉 위탁화물을 운송인이 수취했다는 영수증이며, 운송계약의 증거이다. 다만 비유통성이고, 수하인의 신분확인만으로 운송인이 화물을 수하인이나 그 대리인에게 인도할 수 있으며, 해상화물운송장 양도·양수를 통해 화물에 대한 소유권을 취득하거나 해상운송인에 대한 법적 권리를 취득할 수는 없다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 한라대학교 연구비 지원에 의해 수행된 연구임

References

  1. 권창영(2016), "서렌더 선하증권(Surrendered B/L)에서 이면약관의 효력 -대법원 2016. 9. 28. 선고 2016다213237 판결-," 「한국해법학회지」 제38권 제2호, 한국해법학회, pp.115~152.
  2. 박영준(2021), "서렌더 선하증권의 법적 문제점에 관한 연구," 한국상사법학회, 「상사법연구」, 39권 4호, pp. 33-64
  3. 서규석, 임철수(1988), "국제물품매매계약에 관한 1980년 비엔나 협약의 내용 및 전망," 「해법회지」, 제10권」, pp.77~101
  4. 송계의(1989), "무역매매에 있어서 소유권이전의 시기에 관한 연구," 「무역학회지」 제14권」, pp.321~347
  5. 심재두(1994), "해상법가이드 / 영국해상물건운송법 ( 13 ) - 선하증권의 기능 ( 1 ) - 영수증으로서의 선하증권," 「해양한국」 1994권 1호, 한국해사문제연구소, pp.202-212
  6. 윤석희(2010), "미국해상화물운송법의 주요내용과 복합운송에 관한 판례검토," 「한국해법학회지」, 32권 2호, pp. 39-64
  7. 이기수(1988), "선하증권에 의한 운송-영국법을 중심으로," 「해법회지」 10권, pp.35~76
  8. 이성웅(2008), "라파엘라' 사건과 기명식 선하증권의 유통성," 「한국해법학회지」30(2), 한국해법학회, pp. 153-192
  9. 임석민(2004), "기명식 선하증권의 양도에 관한 판례분석," 「해운물류연구」, 41권, pp.75-94
  10. 정영석, 차진찬(2008), "해상화물운송장에 대한 개정상법 규정의 재검토," 「해사법연구」 20권 1호, 한국해사법학회, pp. 333~358
  11. 최두수(2011), "선적 선하증권에 관한 연구," 「해운물류연구」 27(2), 한국해운물류학회, pp.309-330 https://doi.org/10.37059/TJOSAL.2011.27.2.309
  12. 최종현(2003), "판례평석 : 외국판례평석 ; 선하증권 상의 부지약관의 효력 (대상판례: Queen's Bench Division(Commercial Court) 22 May 1998 [1998] 2 Lloyd's Rep. 614, Mata K호 사건)," 「한국해법학회지」 25권 2호, pp.181-195
  13. Benjamin J.P. & Guest, A. Gordon(1992), Benjamin's Sale of Goods (4th ed.), Sweet & Maxwell
  14. D'Arcy, L, Muarray, C & Cleave, B(2000), Schmitthoff's export trade: The law and practice of international trade(10th ed.), Sweet & Maxwell
  15. Gilmore G, Black, C(1975), The law of Admiralty(2nd ed.), The foundation Press.
  16. Grime, R.,(1991) Shipping Law(2nd ed.), Sweet & Maxwell
  17. Schmitz, Torsten(2011), "The bill of lading as a document of title" Journal of International Trade Law & Policy; Bingley Vol. 10, Iss. 3, pp.255-280. https://doi.org/10.1108/14770021111165526
  18. Hicks, Andrew(1992), "Retention of Title-Latest Developments," The Journal of Business Law; London, pp.398~416
  19. Humphreys, G and Higgs. A(1992), "Waybills: A case of common law laissez faire in European commerce" The Journal of Business Law; London, pp.453 ~ 481
  20. Kozolchyk, Boris(1992) "Evolution and Present State of the Ocean Bill of Lading from a Banking Law Perspective," Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 23, No. 2, pp. 161-245.
  21. Mitchelhill, Alan(1990), Bills of Lading Law and Practice(2nd ed.), London: Champmand and Hall,
  22. Oana, Adascalitei(2013), "Implications of the Bill of Lading in the Process of Goods Transportation by Sea," Constanta, Vol. 14, Iss. 20, Universitatii Maritime Constanta. Analele; 183-186.
  23. Sasson, David M. & H.Orren Merren(1984), C.I.F. and F.O.B.Contracts(3rd ed), London; Stevens & Sons,
  24. Schmitthoff, Clive M.(1990), Export Trade (9th ed.), London: Stevens & Sons
  25. Todd, Paul(1988), Contracts for the Carriage of Goods by Sea, Blackwell Science Ltd
  26. Todd, Paul(1990), Modem Bills of Lading (2th ed.), Blackwell Scientific Publications
  27. Zekos, Georgios(1997), "Implications of the bill of lading usasge in the process of goods transportion by sea," Managerial Law; Patrington Vol. 39, Iss. 2, pp. 5-19.
  28. Zekos, Georgios(1999), "The contractual role of straight (non-negotiable) bills of lading under US, English and Greek law," Managerial Law; Patrington Vol. 41, Iss. 1, pp. 1-23 https://doi.org/10.1108/03090559910770113