DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Education Service Quality Related to Physical Security of Security Department Students on College Life Satisfaction and Academic Continuation Decision

경호학과 학생들의 물리보안 관련 교육서비스품질이 대학생활만족과 학업지속결정에 미치는 영향

  • 장예진 (국제대학교 경호보안학과) ;
  • 최정일 (성결대학교 경영학부)
  • Received : 2023.06.22
  • Accepted : 2023.09.19
  • Published : 2023.09.30

Abstract

The purpose of this study is to verify how much the education service quality related to physical security of security department students affects college life satisfaction and academic continuation decision. To this end, a survey was conducted from April 10 to 28, 2023 targeting 200 university students receiving physical security education at the university. The survey contents were composed by dividing the variables into "first, educational service quality, second, college life satisfaction and third, academic continuation decision," and based on this, 3 research hypotheses were selected. We calculated regression analysis to examine the study model. Analysis result, among the 3 research hypotheses, "Educational service quality ⇨ College life satisfaction, College life satisfaction ⇨ Academic continuation decision" was significantly calculated and adopted, but "Education service quality ⇨ Academic continuation decision" was found to be insignificant and rejected. According to the results of a survey conducted among students, it seems that students will have the academic continuation decision only when they are college life satisfaction.

연구 목적은 경호학과 학생들의 물리보안 관련 교육서비스품질이 대학생활만족과 학업지속결정에 어느 정도영향을 미치고 있는지 검증하는데 있다. 이를 위해 대학에서 물리보안 교육을 받고 있는 200여 대학생들을 대상으로 2023년 4월 10부터 28일까지 설문조사를 실시하였다. 설문내용에서 변수를 "첫째 교육서비스품질, 둘째 대학생활만족, 셋째 학업지속결정"로 나누어 구성하였으며 이를 토대로 3개의 연구가설을 선정하였다. 분석결과, 연구모형을 살펴보기 위해 회귀분석을 산출하고 그 결과 3개의 연구가설 중에서 "교육서비스품질 ⇨ 대학생활만족, 대학생활만족 ⇨ 학업지속결정"은 통계적으로 유의하게 산출되어 채택되었으나, "교육서비스품질 ⇨ 학업지속결정"은 유의하지 않는 것으로 나타나 기각되었다. 학생들을 대상으로 실시한 설문조사 결과 학생들이 학업지속의향을 높이기 위해서는 대학생활만족이 우선되어야 한다.

Keywords

References

  1. 위키백과 : https://ko.wikipedia.org/wiki/
  2. Genetec, 2022년 전 세계 물리 보안 동향, industry https://www.genetec.com/ko/blog/industry/physical-security-trends-for-2022.
  3. 노정숙, 장형유, "IT교육서비스품질 측정도구 개발과평가", 마케팅논집, Vol. 27, No. 2, pp.1-23, 2019. https://doi.org/10.22736/JMS.27.2.01
  4. 강세령, 이영조, "뷰티전공 대학의 교육서비스품질 구성개념 분석", 한국응용과학기술학회지, Vol. 39, No. 2, pp.271-280, 2022.
  5. 이명희, 김진숙, "미용 교육서비스품질의 연구동향에 대한 계량서지학적 분석", 융합과 통섭, Vol. 5, No. 1, pp.110-120, 2022.
  6. 조윤서, "대학생의 긍정심리자본이 대학생활적응과 대학생활만족에 미치는 영향", 학습자중심교과교육연구, Vol. 19, No. 21, pp.79-104, 2019.
  7. 기희경, 강승희, 윤채영, 이은화, "대학생의 대학생활만족도 변화 추이와 영향 요인", 대학 교수-학습 연구, Vol. 14, No. 1, pp.1-26, 2021. https://doi.org/10.23122/KACTL.2021.14.1.001
  8. 이국권, 채수인, 김재호, "대학생의 유형별 학습효과가-대학생활만족도에 미치는 영향 요인", 문화기술의 융합, Vol. 8, No. 5, pp.359-367, 2022, https://doi.org/10.17703/JCCT.2022.8.5.359
  9. 권정희, 정미예, "대학생의 행복추구경향과 학업지속의향의 관계에서 그릿의 매개효과", 청소년학연구, Vol. 26, No. 9, pp.345-369, 2019.
  10. 정미예, 권정희, "대학생의 긍정심리자본과 학업지속의향의 관계에서 학업참여의 매개효과", 청소년학연구, Vol. 28, No. 12, pp.109-132, 2021.
  11. 임수연, 문성미, 이수정, "전문대 여학생의 직업목표불일치와 학업지속의향의 관계: 진로통제소재의 조절효과", 학습자중심교과교육연구, Vol. 21, No. 3, pp.813-832, 2021.
  12. 허은주, 김은정, 백명화, 이해랑, "간호대학생의 교육 서비스품질이 학생만족과 행동의지에 미치는 영향", 융합정보논문지, Vol. 11, No. 10, pp.74-83, 2021.
  13. 김은주, 정명진, "대학생들의 대학 만족여부를 결정하는 대학교육 서비스 품질 분석", 경영교육연구, Vol. 32, No. 1, pp.1-24, 2017.
  14. 류인평, 강동원, 이재곤, "대학생의 교육서비스품질 이 전공만족, 전공몰입, 진로결정자기효능감에 미치는 영향", Tourism Research, Vol. 44, No. 3, pp.81-106, 2019. https://doi.org/10.32780/ktidoi.2019.44.3.81
  15. 이단비, 김진영, 송보희, 박정희, "보건계열 대학생의 전공만족도, 학업적 자기효능감이 학업지속의향에 미치는 영향", 한국응급구조학회지, Vol. 26, No. 3, pp.93-104, 2022. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2022.26.3.093
  16. 이하연, 고주은, 주민호, "COVID-19로 인한 비대면 학습 환경에서 대학생의 학교소속감과 대학생활만족도가 학업지속의향에 미치는 영향", 進路敎育硏究, Vol. 34, No. 1, pp.231-251, 2021.
  17. 심정미, 김정섭, "대학생이 지각한 대학 강의(대면,비대면) 질과 학습참여, 학습만족도가 학업지속의향에 미치는 영향", 교육문화연구, Vol. 29, No. 2, pp.279-299, 2023. https://doi.org/10.24159/JOEC.2023.29.2.279
  18. 최용원, "평생교육원 실용무용 교육서비스품질과 진로교육이 전공자의 학업지속의향, 지속적 대회참여 미치는 영향", 한국체육학회지, Vol. 59, No. 6, pp.433-448, 2020.
  19. 김영민, 강효원, "e-Learning 물류교육의 서비스품질, 학습참여, 학업성취도 및 학업지속의향의 관계", 전자무역연구, Vol. 16, No. 3, pp.69-90, 2018. https://doi.org/10.17255/ETR.16.3.201808.69
  20. 박지영, 이희수, "선취업 후진학 대학생의 학업지속의향에 영향을 미치는 사회적 지지, 긍정심리자본, 학습몰입, 대학생활적응 간의 구조적 관계", 직업교육연구, Vol. 38, No. 1, pp.1-20, 2019.
  21. 정충영, 최이규, SPSS WIN을 이용한 통계분석, 무역경영사, 2001.
  22. Rojas-Mendez, J. I., "Determinants of Student Loyalty in Higher Education : A Tested Relationship Approach in Latin America", Latin American Business Review, Vol. 10, No. 1, pp.21-39, 2009.
  23. Abdullah. F., "The development of HEdPERF : A new measuring instrucment of service quality for the higher education sector", International Journal of Consumer Studies, Vol. 30, No. 6, pp.569-581, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00480.x
  24. Nesset, E., "Modelling and Managing Student Loyalty : A Study of a Norwegian University College", Scandinavian, Journal of Educational Research, Vol. 53, No. 4, pp.327-345, 2009. https://doi.org/10.1080/00313830903043117
  25. Kristjansson, K., "Positive psychology and positive education: Old wine in new bottles?", Educational Psychologist, Vol. 47, No. 2, pp. 86-105, 2012.
  26. Magnano, P., "The role of non-intellective competences and performance in college satisfaction", Interchange, Vol. 51, No. 3, pp.253-276, 2020. https://doi.org/10.1007/s10780-019-09385-x
  27. Sumaedi, S., "The effects of students, perceived service quality and perceived price on student satisfaction", Management Science and Engineering, Vol. 5, No. 1, pp.88-97, 2011.
  28. Rimfeld, K., "True grit and genetics : predicting academic achievement from personality", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 111, No. 5, pp.780-789, 2016. https://doi.org/10.1037/pspp0000089
  29. Martinez, I. M., "Antecedents of academic performance of university students: academic engagement and psychological capital resources", An International Journal of Experimental Educational Psychology, Vol. 39, No. 8, pp.1047-1067, 2019.
  30. Rump, M., "Individual differences in the effects of academic motivation on higher education students' intention to drop out", European Journal of Higher Education, Vol. 7, No. 4, pp.341-355, 2017.
  31. Strayhorn, T. L., "What role does grit play in the academic success of Black male collegians at predominantly White institutions", Journal of African American Studies, Vol. 18, No. 1, pp.1-10, 2014. https://doi.org/10.1007/s12111-012-9243-0
  32. M. M. Raza, "Analysis of Education Service Quality in Universities of Pakistan : Postgraduate Students' Perspective", Journal of Research & Reflections in Education, Vol. 14, No. 1, pp.93-112, 2020.
  33. Gruber, T., "Examining student satisfaction with higher education service: Using a new measurement tool", International Journal of Public Sector Management, Vol. 23, No. 2, pp.105-123, 2010.
  34. Trivellas, P., "Organizational culture, job satisfaction and higher education service quality", The TQM Journal, Vol. 21, No. 4, pp.382-399, 2009.
  35. Vansteenkiste. M., "Motivating learning, performance, and persistence : the synergistic effects of intrinsic goal contents and autonomy-supportive contexts", Journal of personality and social psychology, Vol. 87, No. 2, pp.246-260, 2004. https://doi.org/10.1037/0022-3514.87.2.246
  36. Sumaedi, S., "The effects of students' perceived service quality and perceived price on student satisfaction", Management Science and Engineering, Vol. 5, No. 1, pp.88-97, 2011.
  37. Luthans, B. C., "The impact of business school students' psychological capital on academic performance", Journal of Education for Business, Vol. 87, No. 5, pp.253-259, 2012. https://doi.org/10.1080/08832323.2011.609844
  38. Nunnally, J. C., Psychometric Theory, McGraw-Hill, New York, 1978.