DOI QR코드

DOI QR Code

수학적 모델링 활동에 대한 인지적, 정의적 및 사회적 측면의 분석

Analysis of Changes in Cognitive, Affect and Social Aspects of Elementary School Students through Mathematical Modeling Activities

  • 투고 : 2023.09.20
  • 심사 : 2023.10.26
  • 발행 : 2023.10.31

초록

수학적 모델링 활동은 실생활에서 마주할 수 있는 상황을 수학적 모델로 변환하여 문제를 해결하는 과정으로 다양한 측면의 활용이 기대되고 있다. 수학적 모델링 활동에 대한 학생들의 인지적, 정의적 및 사회적 측면을 분석하기 위하여 초등학교 5학년 학생 10개 모둠을 대상으로 수학적 모델링 활동을 진행하고 과정 및 결과를 분석하였다. 활동 결과, 각 모둠은 실생활과 관련된 과제를 해결하기 위해 수학적인 모델을 만들고 필요한 정보를 수집하는 과정에서 수학적 개념과 원리를 적용하였다. 흥미, 수학적인 성취감 및 수학에 대한 태도에 대한 변화가 관찰되었으며 모둠원 간 협업, 의사소통을 경험하였다. 분석 결과를 바탕으로 효과적인 수학적 모델링 활동을 위한 교수학적 시사점 및 지도시 유의점을 제시하였다.

Mathematical modeling activities hold the potential for diverse applications, involving the transformation of real-life situations into mathematical models to facilitate problem-solving. In order to assess the cognitive, affective, and social dimensions of students' engagement in mathematical modeling activities, this study conducted sessions with ten groups of fifth-grade elementary school students. The ensuing processes and outcomes were thoroughly analyzed. As a result, each group effectively applied mathematical concepts and principles in creating mathematical models and gathering essential information to address real-world tasks. This led to notable shifts in interest, enhanced mathematical proficiency, and altered attitudes towards mathematics, all while promoting increased collaboration and communication among group members. Based on these analytical findings, the study offers valuable pedagogical insights and practical guidance for effectively implementing mathematical modeling activities.

키워드

참고문헌

  1. 고창수, 오영열(2015). 수학적 모델링 활동이 수학적 문제해결력 및 수학적 성향에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 347-370.
  2. 교육부(2022). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2022-33[별책 8].
  3. 김인경(2012). 수학적 모델링과 수학화 및 문제해결 비교 분석. 한국수학사학회지, 25(2), 71-95.
  4. 장혜원, 김은혜, 강윤지, 최혜령(2018). '우유의 양'과제를 이용한 초등학교 6 학년 수업에서 수학적 모델링 교수.학습 분석. 학교수학, 20(4), 547-572.
  5. 장혜원, 최혜령, 강윤지, 김은혜(2019). 초등학교 저학년을 위한 수학적 모델링 과제 개발 및 적용 가능성 탐색. 한국초등수학교육학회지, 23(1), 93-117.
  6. 정혜윤, 이경화(2021). 수학적 모델링 과제의 실행과 수정을 통한 현직 교사의 수학적 모델링 교수 역량 신장 사례 분석. 수학교육학연구, 31(1), 35-62.
  7. Asempapa, R. S. (2015). Mathematical modeling: Essential for elementary and middle school students. Journal of Mathematics Education, 8(1), 16-29.
  8. Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H. W., & Niss, M. (Eds.). (2007). Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI study. Springer US.
  9. Blum, W., & Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1, 45-58.
  10. Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do?. In Cho, S. (eds), The proceedings of the 12th international congress on mathematical education: Intellectual and attitudinal challenges (pp. 73-96). Springer International Publishing.
  11. Borromeo Ferri, R. (2007). Modelling from a cognitive perspective: Individual modelling routes of pupils. In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical modelling. Education, engineering and economics (pp. 260-270). Horwood Publishing.
  12. Borromeo Ferri, R. (2017). Learning how to teach mathematical modeling in school and teacher education. Springer. 장혜원, 김은혜, 최혜령, 강윤지 공역 (2020). 수학적 모델링, 어떻게 가르칠까? 경문사.
  13. Carpenter, T. P., & Romberg, T. A. (2004). Powerful practices in mathematics & science: Research-based practices for teaching and learning. University of Wisconsin.
  14. Common Core State Standards Initiative (2010). Common core state standards for mathematics(CCSSM). Retrieved from http://www.corestandards.org/Math/
  15. Chan, E. C. M. (2008). Using model-eliciting activities for primary mathematics classrooms. The Mathematics Educator, 11(1), 47-66.
  16. Doerr, H. M., & English, L. D. (2003). A modelling perspective on students' mathematical reasoning about data. Journal for Research in Mathematics Education, 34, 110-136.
  17. English, L. D. (2007). Interdisciplinary modelling in the primary mathematics curriculum. In J. Watson & K. Beswick (Eds.), Mathematics: Essential research, essential practice (pp.275-284). MERGA.
  18. English, L. D., Fox, J. L., & Watters, J. J. (2005). Problem posing and solving with mathematical modeling. Teaching Children Mathematics, 12(3), 156-163. https://doi.org/10.5951/TCM.12.3.0156
  19. English, L. D., & Watters, J. J. (2004). Mathematical modelling with young children. In M. Johnsen Hoines & A. Berit Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th International PME Conference (pp. 335-342). Bergen University College.
  20. English, L. D., & Watters, J. J. (2005). Mathematical modelling in the early school years. Mathematics Education Research Journal, 16(3), 58-79. https://doi.org/10.1007/BF03217401
  21. Langrall, C., Mooney, E., Nisbet, S., & Jones, G. (2008). Elementary students' access to powerful mathematical ideas. In L. English (Ed.), Handbook of international research in mathematics education (pp. 109-135). Routledge.
  22. Lesh, R., & Doerr, H. M. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In Beyond constructivism (pp. 3-33). Routledge.
  23. Organisation for Economic Co-operation and Development. (2003). The PISA 2003 assessment framework -mathematics, reading, science and problem solving, knowledge and skills. OECD Press.
  24. Stigler, J. W., & Hiebert, J. (2004). Improving mathematics teaching. Educational Leadership, 61(5), 12-16.
  25. Watters, J. J., English, L., & Mahoney, S. (2004). Mathematical modeling in the elementary school. In American Educational Research Association Annual meeting.
  26. Yackel, E., Cobb, P., & Wood, T. (1991). Small-group interactions as a source of learning opportunities in second-grade mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 22(5), 390-408. https://doi.org/10.2307/749187
  27. Zawojewski, J. S., Lesh, R., & English, L. (2003). A models and modeling perspective on the role of small group learning activities. In Lesh, R & Doerr, H (Eds.), Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 337-358). Routledge.