DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Affective Commitment on Life Satisfaction Among Child Care Teachers: Moderating Role of Social Support

보육교사의 정서적 몰입이 삶의 만족도에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절효과

  • 여종일 (덕성여자대학교 아동가족학전공)
  • Received : 2023.06.20
  • Accepted : 2023.09.24
  • Published : 2023.10.31

Abstract

Objective: The purpose of the present study was to examine the associations between affective commitment, social support, and life satisfaction among child care teachers. Methods: One hundred fifty-four child care teachers in the metropolitan area of Seoul completed a questionnaire on affective commitment, social support, and life satisfaction. Descriptive statistics, correlation analyses, hierarchical multiple regression analyses using the bootstrapping method were conducted. Results: The results showed that affective commitment predicted increased life satisfaction. The results also revealed significant moderation effects of social support on the relationship between affective commitment and life satisfaction. Further analyses revealed significant moderation effects of support from directors and colleagues on the relationship. Conclusion/Implications: The findings highlight the importance of affective commitment in enhancing life satisfaction among child care teachers. The positive association is more pronounced among child care teachers who perceive social support, highlighting the supportive roles of directors and colleagues in enhancing life satisfaction among child care teachers.

Keywords

References

  1. 구동모 (2017). 연구방법론. 창명.
  2. 김나경, 이동귀 (2019). 특수교사의 감정노동이 소진과 행복에 미치는 영향: 긍정심리자본과 사회적 지지의 조절효과. 특수교육, 18(4), 5-30. https://doi.org/10.18541/ser.2019.11.18.4.5
  3. 김성희 (2014). 특수교사의 직무스트레스가 심리적 안녕감에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절효과. 단국대학교 석사학위논문.
  4. 김주엽, 김명수 (2011). 긍정심리자본이 조직구성원의 직무만족과 정서적 몰입에 미치는 영향. 경영교육연구, 26(3), 117-148.
  5. 김학재, 이연실 (2020). 민간.가정어린이집 보육교사의 직무스트레스가 소진에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절효과. 공공정책연구, 37(2), 247-271. https://doi.org/10.33471/ILA.37.2.10
  6. 김화선 (2018). 보육교사의 직무스트레스와 직무소진 간 사회적 지지의 조절효과. 인문사회 21, 9(3), 215-227. doi: http://dx.doi.org/10.22143/HSS21.9.3.17
  7. 문명화, 김남희 (2020). 동료 교사의 사회적 지지와 교사-유아 상호작용 관계에서 교사 자아탄력성의매개효과. 한국보육지원학회지, 16(6), 185-202. https://doi.org/10.14698/jkcce.2020.16.06.185
  8. 박봉환, 남미경 (2018). 보육교사의 사회적 지지와 회복탄력성이 삶의 만족도에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 14(1), 129-148. https://doi.org/10.14698/jkcce.2018.14.01.129
  9. 박성혜, 박은주 (2014). 유아교사의 교직적성과 행복감과의 관계. 유아교육학논집, 18(6), 165-190.
  10. 박수경, 하승민 (2017). 보육교사의 직무스트레스가 직무소진에 미치는 영향-이직의도의 매개효과와 사회적 지지의 조절효과 검증. 아동복지연구, 15(2), 25-49.
  11. 박지원 (1985). 사회적 지지 척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 박사학위논문.
  12. 보건복지부 (2021. 12). 2021년 전국보육실태조사 -어린이집 조사 보고-. http://www.mohw.go.kr/react/jb/sjb030301vw.jsp?PAR_MENU_ID=03&MENU_ID=032901&CONT_SEQ=371669에서2023년 6월 7일 인출
  13. 백정원, 최정숙 (2013). 유자녀 보육교사의 일-가족 양립 경험에 관한 연구. 한국가족복지학, 41, 167-198.
  14. 서경현, 김정호, 유제민 (2009). 성격과 주관적 웰빙 간의 관계: Big 5 성격요인과 BAS/BIS 를 중심으로. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 15(1), 169-186.
  15. 석말숙, 구용근 (2015). 가족요인이 청소년 삶의 만족도에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과를중심으로. 청소년복지연구, 17(1), 55-74.
  16. 심순애 (2007). 보육교사의 자아탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진의 관계. 숙명여자대학교석사학위논문.
  17. 오승현, 권연희 (2017). 원장의 서번트 리더십, 유아교사의 자아탄력성 및 조직몰입 간의 구조적관계. 한국보육지원학회지, 13(1), 1-17. https://doi.org/10.14698/jkcce.2017.13.01.001
  18. 오옥선 (2014). 유아 교사의 완벽주의 성향이 교사 효능감, 직무 스트레스, 삶의 만족감에 미치는영향. 열린유아교육연구, 19(5), 291-310.
  19. 유현정 (2009). 보육교사의 조직몰입이 조직시민행동에 미치는 영향. 한국보육학회지, 9(2), 71-83.
  20. 여종일 (2016). 어린이집 교사의 교사효능감, 공동체 의식 및 사회적 인식에 대한 만족도와 삶의만족도와의 관계. 한국영유아보육학, 96, 153-173.
  21. 여종일 (2022). 사회적 지지가 보육교사의 삶의 만족도에 미치는 영향: 정서지능의 매개효과. 한국영유아보육학, 132, 105-126. https://doi.org/10.37918/kce.2022.1.132.105
  22. 이성미 (2019). 어린이집 교사의 여가활동과 여가만족이 조직몰입에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문.
  23. 이주연, 지명원, 김경화 (2011). 보육교사의 직무스트레스와 직무몰입이 심리적 복지감에 미치는영향에서 셀프리더십의 조절효과 연구. 한국보육학회지, 11(1), 41-57.
  24. 이재완, 강혜진 (2018). 워라밸과 삶의 만족: 세대 간 차이를 중심으로. 지방정부연구, 22(3), 267-291. https://doi.org/10.20484/klog.22.3.11
  25. 이혜상, 이은희 (2020). 일-가족 갈등, 가족-일 갈등이 소진에 미치는 영향. 여성연구, 107(4), 167-196. http://dx.doi.org/tws.2020.107.4.007 107.4.007
  26. 임동호 (2012). 보육교사의 조직몰입이 직무만족에 미치는 영향. 한국보육학회지, 12(3), 21-38.
  27. 임수진, 여은진, 이혜원 (2013). 영유아 교사의 직무만족, 교사효능감, 조직몰입이 행복에 미치는영향에 대한 연구. 유아교육연구, 33(3), 301-318. https://doi.org/10.18023/KJECE.2013.33.3.013
  28. 장희선 (2017). 영유아교사의 성격강점과 삶의 만족도의 관계에서 자기결정성의 매개효과 연구. 한국영유아보육학, 102, 23-50.
  29. 정계숙, 류수민, 조리경 (2015). 예비보육교사의 자기효능감과 학습성과와의 관계에서 삶의 만족도의 매개효과. 한국영유아보육학, 90, 217-241.
  30. 정미선, 채영란 (2019). 유아교사의 사회적 지지가 조직몰입과 행복감에 미치는 영향. 인문사회 21, 10(3), 1883-1896. https://doi.org/10.22143/HSS21.10.3.136
  31. 조경서, 김은주 (2013). 어린이집 교사의 자기결정성 요인이 삶의 만족여부에 미치는 영향. 유아교육학논집, 17(6), 191-206.
  32. 진보래 (2021). 언론인의 자율성, 소진, 그리고 오보: 자원 보존 이론과 직무 요구-자원 모형의 적용. 한국언론학보, 65(6), 47-87. https://doi.org/10.20879/kjjcs.2021.65.6.002
  33. 최병태, 김이영 (2013). 개인특성과 사회지지가 어린이집 교사의 삶의 만족도에 미치는 영향: 직무만족도와 업무스트레스를 매개로. 유아교육.보육복지연구, 17(1), 5-24.
  34. 최양미, 김보현, 이홍재 (2022). 유아교사가 지각한 원장의 진정성 리더십과 사회적 지지, 교사효능감의 구조적 관계. 한국보육지원학회지, 18(3), 1-18. https://doi.org/10.14698/jkcce.2022. 18.03.001
  35. 황해익, 이강훈 (2017). 유아교사의 교사효능감, 조직몰입, 교수몰입, 행복플로리시 간의 구조관계분석. 열린유아교육연구, 22(1), 325-352. https://doi.org/10.20437/KOAECE22-1-13
  36. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  37. Bornstein, M. H. (2007). Parenting science and practice. In K. S. Renninger & I. E. Sigel (Eds.), Handbook of child psychology (6th ed.). (pp. 893-949). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0422
  38. Chalofsky, N., & Cavallero, E. (2019). To have lived well. In R. Yeoman, C. Bailey, A. Madden, & M. Thompson. (Eds.), The Oxford handbook of meaningful work (pp. 100-116). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198788232.013.9
  39. Cumming, T. (2017). Early childhood educators' well-being: an updated review of the literature. Early Childhood Education Journal, 45, 583-593. https://doi.org/10.1007/s10643-016-0818-6
  40. David, S. A., Boniwell, I., & Ayers, A. C. (2014). Introduction. In S. A. David, I. Boniwell, & A. C. Ayers (Eds.), The Oxford handbook of happiness (pp. 1-8). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199557257.013.0001
  41. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Hedonia, eudaimonia, and well-being: An introduction. Journal of Happiness Studies, 9, 1-11. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9018-1
  42. Demirel, H. (2014). An investigation of the relationship between job and life satisfaction among teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4925-4931. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1051
  43. Diener, E., Emmons, R., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  44. Diener, E., Suh, E. M. , Lucas, R. R., & Smithe, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276
  45. Disabato, D. J., Goodman, F. R., Kashdan, T. B., Short, J. L., & Jarden, A. (2016). Different types of well-being? A cross-cultural examination of hedonic and eudaimonic well-being. Psychological Assessment, 28(5), 471-482. https://doi.org/10.1037/pas0000209
  46. English, B., Morrison, D. & Chalon, C. (2010). Moderator effects of organizational tenure on the relationship between psychological climate and affective commitment. Journal of Management Development, 29(4), 394-408. https://doi.org/10.1108/02621711011039187
  47. Erdamar, G., & Demirel, H. (2014). Investigation of work-family, family-work conflict of the teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4919-4924. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1050
  48. Erdogan, B., Bauer, T. N., Truxillo, D. M., & Mansfield, L. R. (2012). Whistle while you work: A review of the life satisfaction literature. Journal of Management, 38(4), 1038-1083. https://doi.org/10.1177/0149206311429379
  49. Hall-Kenyon, K. M., Bullough, R. V., MacKay, K. L., & Marshall, E. E. (2014). Preschool teacher well-being: A review of the literature. Early Childhood Education Journal, 42(3), 153-162. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0595-4
  50. Hascher, T., & Waber, J. (2021). Teacher well-being: A systematic review of the research literature from the year 2000-2019. Educational Research Review, 34, 100411. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100411
  51. Ko, J. W., Price, J. L., & Mueller, C. W. (1997). Assessment of Meyer and Allen's three-component model of organizational commitment in South Korea. Journal of Applied Psychology, 82(6), 961-973. https://doi.org/10.1037/0021-9010.82.6.961
  52. Koo, B., Yu, J., Chua, B. L., Lee, S., & Han, H. (2020). Relationships among emotional and material rewards, job satisfaction, burnout, affective commitment, job performance, and turnover intention in the hotel industry. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 21(4), 371-401. https://doi.org/10.1080/1528008X.2019.1663572
  53. Lakey, B. (2013). Perceived social support and happiness: The role of personality and relations processes. In S. A. David, I. Boniwell, & A. C. Ayers (Eds.), The Oxford handbook of happiness (pp. 847-859). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199557257.013.0062
  54. Li, X., Lin, X., Zhang, F., & Tian, Y. (2021). Playing roles in work and family: Effects of work/family conflicts on job and life satisfaction among junior high school teachers. Frontiers in Psychology, 12, 772025. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.772025
  55. Lopez, S. J., & Snyder, C. R. (2008). 긍정심리평가(이희경, 이영호, 조성호, 남종호 옮김). 학지사. (원판 2003).
  56. Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 20-52. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1842
  57. Netemeyer, R. G., Boles, J. S., & McMurrian, R. (1996). Development and validation of work-family conflict and family-work conflict scales. Journal of Applied Psychology, 81(4), 400-410. https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.4.400
  58. OECD. (n.d.). Better life index, Retrieved July 31, 2023 from https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=BLI
  59. OECD. (2019). Future of Education and Skills 2030: OECD Learning Compass 2030 - A series of concept notes. Retrieved July 31, 2023 from https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-andlearning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_concept_note.pdf
  60. Orgambidez, A., & Benitez, M. (2021). Understanding the link between work engagement and affective organisational commitment: The moderating effect of role stress. International Journal of Psychology, 56(5), 791-800. https://doi.org/10.1002/ijop.12741
  61. Parvar, M. R. F., Allameh, S. M., & Ansari, R. (2013). Effect of quality of work life on organizational commitment by SEM (case study: OICO company). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(10), 135-144. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v3-i10/285
  62. Proctor, C. L., Linley, P. A. & Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10, 583-630. https://doi.org/10.1007/s10902-008-9110-9
  63. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141-166. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141
  64. Shabir, S., & Gani, A. (2020). Impact of work-life balance on organizational commitment of women health-care workers: Structural modeling approach. International Journal of Organizational Analysis, 28(4), 917-939. https://doi.org/10.1108/IJOA-07-2019-1820
  65. Stinglhamber, F., Marique, G., Caesens, G., Desmette, D., Hansez, I., Hanin, D. et al. (2015). Employees' organizational identification and affective organizational commitment: An integrative approach. PloS One, 10(4), e0123955. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0123955
  66. Thorsteinsen, K., & Vitterso, J. (2018). Striving for wellbeing: The different roles of hedonia and eudaimonia in goal pursuit and goal achievement. International Journal of Wellbeing, 8(2). https://doi.org/10.5502/ijw.v8i2.733
  67. Vitterso, J. (2013). Introduction to psychological approaches in happiness. In S. A. David, I. Boniwell, & A. C. Ayers (Eds.), The Oxford handbook of happiness (pp. 10-16). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199557257.013.0002
  68. Yahaya, R., & Ebrahim, F. (2016). Leadership styles and organizational commitment: literature review. Journal of Management Development, 35(2), 190-216. https://doi.org/10.1108/JMD-01-2015-0004
  69. Yuh, J. (2022). The impact of affective commitment and leisure satisfaction on employees' quality of life. The Open Psychology Journal, 15(1), 1-9. https://doi.org/10.2174/18743501-v15-e2205111
  70. Zhao, X., Sun, T., Cao, Q., Li, C., Duan, X., Fan, L. et al. (2013). The impact of quality of work life on job embeddedness and affective commitment and their co-effect on turnover intention of nurses. Journal of Clinical Nursing, 22(5-6), 780-788. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2012.04198.x