DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Awareness and Actual Condition of Metaverse Utilization in Education for Design Major Students : Focusing on D-University

메타버스 활용 교육에 대한 디자인 전공생의 인식 및 실태 분석 : D 대학교를 중심으로

  • Received : 2023.08.14
  • Accepted : 2023.09.05
  • Published : 2023.09.30

Abstract

This study analyzed the awareness and actual condition on metaverse utilization in education for design major students. An online survey was conducted for 14 days from May 10 to 23, 2023, targeting 120 students majoring in design at D University. The evaluation method of the questionnaire was a nominal scale and a 5-point scale, and the questionnaire results were analyzed through SPSS 29.0. First, it is necessary to sufficiently share the advantages of metaverse utilization in education with students, and to provide basic literacy programs utilizing the characteristics of metaverse and supporting class activities. Second, students' response will be higher in studio classes where practical training is conducted rather than information delivery or understanding-oriented lectures. Third, in order for the metaverse to become a means of education in the digital transformation era rather than just a temporarily medium in COVID-19 era, specific and systematic design education programs reflecting the characteristics of the metaverse need to be continuously developed. In addition, it is important for instructors to actively review the use of the metaverse and search for various ways to utilize it.

본 연구에서는 메타버스 활용 교육에 대한 디자인 전공생들의 인식과 실태를 알아보고자 하였다. D대학교 디자인 전공생 120명을 대상으로 2023년 5월 10일부터 23일까지 14일간 온라인 설문 조사를 실시하였다. 설문의 평가 방법은 명목 척도, 5점 척도로 하였고, 설문 결과에 대하여는 SPSS 29.0 통계 프로그램을 이용한 빈도 분석을 통해 분석하였다. 분석 결과, 첫째 메타버스 활용 교육에 대한 장점이 학생들과 충분히 공유될 필요가 있으며, 메타버스의 특성을 이해하고 수업 활동을 지원할 수 있는 기본 소양 프로그램이 제공되는 것도 필요하다고 보여진다. 둘째, 단순 정보 전달이나 이해 위주의 강의보다는 실기를 진행하는 스튜디오 수업 등에서 학생들의 호응이 높을 것으로 보여 진다. 셋째, 메타버스가 코로나19 시대에 일시적으로 유행했던 매체에 그치지 않고 디지털 전환 시대의 교육적 수단으로 자리 잡기 위해서는 메타버스의 특성을 반영한 구체적이고 체계적인 디자인 교육 프로그램이 지속적으로 연구되고 개발될 필요가 있다. 또한 교수자 역시 메타버스의 활용을 적극적으로 검토하여 메타버스의 다양한 활용 방안을 모색하는 것이 중요하다고 판단된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2023년도 동아대학교 교내연구비 지원에 의하여 연구되었음.

References

  1. Ministry of Science and ICT, "Digital New Deal leads the digital transformation after COVID-19!", Jun 2023, retrieved from http://www.molit.go.kr/USR/NEWS/m_71/dtl.jsp?id=95084166.
  2. J. Kim, "A Study on the Metaverse as an Arts Educational Medium - Focusing on Ifland of the SKT Metaverse Platform", The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 7, No. 4, pp. 391-396, Nov 2021.
  3. J.E. Lee, "Proposal for The Direction of Design Education Based on the Metaverse Environment", Journal of Brand Design Association of Korea, Vol. 20, No. 2, pp. 333-342, Jun 2022.
  4. J.H. Kim, B.S. Lee, S.J. Choi, "A Study on metaverse construction and use cases for non-face-to-face education", The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 8, No. 1, pp. 483-497, Jan 2022.
  5. H.J. Kang, "NFT Art-Tech that anyone can do", Seoul:Arachne, 2023.
  6. S.L. Han, Y.J. Noh, "Analyzing Higher Education Instructors' Perception on Metaverse-based Education", Journal of Digital Contents Society, Vol. 22, No. 11, pp. 1793-1806, Nov 2021.
  7. B.K. Kye, N.R. Han, E.J. Kim, Y.J. Park, S.Y. Cho, "The educational applications of metaverse : Possibilities and limitations", 2021 KERIS Issue Report, 2021.
  8. D.K. Lee, D.W. Kim, S.J. Byeon, "Analysis of the Status and Perception of Elementary and Secondary School Students on the Metaverse in Education", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 22, No. 12, pp. 443-458, Jun 2022. https://doi.org/10.22251/jlcci.2022.22.12.443
  9. J.Y. Kim, "A Case Study of Metaverse-Based College Campuses of Major Universities in Korea", Journal of the Korea Institute of Spatial Design, Vol. 18, No. 1, pp. 279-288, Feb 2023.