DOI QR코드

DOI QR Code

A study on program development for character web drama production

캐릭터 웹드라마 제작을 위한 프로그램 개발 연구

  • 이현수 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 김민하 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 서지원 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 조성진 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 이종원 (성결대학교 미디어소프트웨어학과) ;
  • 김정이 (성결대학교 미디어소프트웨어학과)
  • Received : 2023.07.30
  • Accepted : 2023.09.05
  • Published : 2023.09.30

Abstract

This study developed a program that can produce videos easily and conveniently, focusing on teenage media producers. Through user research, we identified the needs and problems of teenage producers, and implemented a character customization function desired by users and an emotion and action recommendation system using GPT. In the rendering process, the final image was created by combining audio and video using OpenCV and FFmpeg. Teenage users who do not have expertise in video production can customize web drama characters through a simple interface and receive recommendations for emotions and actions with the help of GPT. The program of this study is expected to be a tool that can help teenage users who do not have expertise in editing and directing to produce high-quality videos, lower the entry barrier to video production, and contribute to the development of the one-person media industry. do. In the future, we plan to provide a video production environment considering mobile or vertical resolution versions.

본 연구는 10대 1인 미디어 제작자를 중점으로 하여 쉽고 편리하게 영상을 제작할 수 있는 프로그램을 개발하였다. 사용자 조사를 통해 나타난 10대 제작자들의 요구사항과 문제점을 파악하여 사용자가 원하는 캐릭터 커스터마이징 기능과 GPT를 활용한 감정 및 행동 추천 시스템을 구현하였다. 렌더링 과정에서는 OpenCV와 FFmpeg를 사용하여 오디오와 영상을 결합하여 최종 영상을 생성하였다. 영상 제작에 전문성이 없는 10대 사용자들은 간단한 인터페이스를 통해 웹드라마 캐릭터를 커스터마이징하고, GPT의 도움을 받아 감정과 행동을 추천받을 수 있다. 본 연구의 프로그램은 편집 및 연출에 전문성이 없는 10대 사용자들을 대상으로 양질의 영상 제작을 돕고, 영상 제작에 대한 진입장벽을 낮춰주며, 1인 미디어 산업의 발전에 기여할 수 있는 도구가 될 것으로 기대된다. 향후 모바일이나 세로해상도 버전의 영상을 고려한 영상 제작 환경을 제공할 수 있도록 할 예정이다.

Keywords

References

  1. J. H. Park. "Status and development potential of the domestic single-person media market," Korea Evaluation Institute of Industrial Technology (KIET), Vol.223, pp.44-53, 2017.
  2. Media & Future Institute, https://welcon.kocca.kr/cmm/fms/CrawlingFileDown.do?atchFileId=FILE_ea2038dd-4e98-4b14-9ec9-41aed99a2d35&fileSn=1.
  3. KOCCA(Korea Creative Content Agency), "A survey on individual media contents creator in korea," Industry White paper, Vol.5, No.3, pp.83, 2021.
  4. S. H. Pyo, S. I. Kim, "A study on video production behavior of teenage creator," The Korea Society of Digital Policy & Management(SDPM), Vol.17, No.4, pp. 319-325, 2019.
  5. T. Brown, "Language models are few-shot learners," Advances in Neural Information Processing Systems 33(NeurlPS), pp. 1877-1901, 2020. DOI: 10.48550/arXiv.2005.14165
  6. Hye-Yoon Song, "15-34ages YouTube Creator Video Usage Behavior and Recognition Research Report," University tomorrow 20's lab, 2018.
  7. Hyungji-Elite, "Product Consumption Propensity in Youth Video Content," 2018.
  8. J. W. Seo, J. Y. Kim, "An Analysis of Uncanny Valley Effects in Virtual Character Graphics - Focusing on the character modeling of Unreal Engine Marketplace - ," The Journal of the Institute of Internet, Broadcasting and Communication(JIIBC), Vol.23, No.1, pp. 1-6, 2023. DOI: 10.7236/JIIBC.2023.23.1.1
  9. K. H. Kang, "User segmentation research for mobile phone user interface customization," Master's Theses, Ewha Womans University, pp.38-50, 2008.
  10. S. H. Song, "An Analysis on the Relation between MMORPG [Aion] Player Types and Character Customizing," Master's Theses, Hongik University, pp.21-30, 2009.
  11. O'Brien, L., Murnane, J., "An investigation into how avatar appearance can affect interactions in a virtual world," International Journal of Social and Humanistic Computing, Vol. 1, No. 2, pp.192-202, 2009. https://doi.org/10.1504/IJSHC.2009.031007
  12. S. H. Jung, W. B. Lee and B. P. Kyung, "Character Customizing System Based on Physiognomy - Focused on AION Character Creation System -," The Korea Game Society, Vol.10, No.6, 3-14, 2010.
  13. K. T. Nam, "A Study on Game Character Personality Model Considering the Interaction," Journal of Korean Game Society, Vol. 20, No. 2, p p.27-34, 2020. https://doi.org/10.7583/JKGS.2020.20.2.27
  14. H. S. Lee, "A Study on the Development of Emotional Content through Natural Language Processing Deep Learning Model Emotion Analysis", The Journal of the Convergence on Culture Technology(JCCT), Vol.9, No.4, pp.687-692, 2023. DOI: 10.17703/JCCT.2023.9.4 687
  15. J. W. Seo, "A Study on Lip Sync and Facial Expression Development in Low Polygon Character Animation", The Journal of the Convergence on Culture Technology(JCCT), Vol.9 No.4, pp.409-414, 2023. DOI: 10.17703/JCCT.2023.9.4 09