DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Flipped Learning Education on Academic Motivation and Class Satisfaction in Physical Therapy Students

플립러닝을 활용한 교육이 물리치료학과 학생들의 학습동기와 수업만족도에 미치는 영향

  • Do-Hyun Kim (Dept. of Physical Therapy, Ansan University)
  • 김도현 (안산대학교 물리치료학과)
  • Received : 2022.12.28
  • Accepted : 2023.03.07
  • Published : 2023.09.30

Abstract

Background: This study aimed to investigate the effects of flipped learning education on academic motivation and class satisfaction in physical therapy students. Design: Cross-sectional study. Methods: Participants included 72 physical therapy students (experimental group=36, control group=36). In order to compare the effects of flipped learning education, flipped learning and lecture-style learning were provided in a class titled Acticities of Daily Living and Practice. An independent t-test was used to compare academic motivation and class satisfaction between two groups. Results: The flipped learning group showed a significantly higher level of academic motivation and class satisfaction compared to the traditional learning group (p<0.05). Conclusion: These results showed that flipped learning education is an effective learning strategy for improving the academic motivation and class satisfaction of physical therapy students.

Keywords

References

  1. 권구경, 정현미. 플립러닝 환경에서 학업적 자기효능감, 과제가치, 학습참여도, 학업성취도, 학습만족도 간의 관계 분석. 교육공학연구. 2018;34(3):407-439.
  2. 김세경. 플립러닝 기반의 문제중심학습 수업이 대학생의 수업참여, 문제해결력, 인성에 미치는 효과. 한국수산해양교육학회. 2019;31(3):703-716.
  3. 김진경. 플립드러닝(Flipped Learning) 학습법이 치위생 실습수업 만족도에 미치는 영향. 한국임상보건과학회지. 2020;8(1):1355-1361. https://doi.org/10.15205/KSCHS.2020.06.30.1355
  4. 김현우, 송창호. 물리치료학 수업에서의 문제중심학습(PBL)의 모듈 개발과 적용. 대한고유수용성신경근촉진법학회. 2019;17(2):223-236.
  5. 김해란, 김은정. 플립드 러닝 기반 건강사정 교육이 간호학생의 학업성취도에 미치는 효과. 한국산학기술학회논문지. 2018;19(8):201-210. https://doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.8.201
  6. 손은주, 박정혜, 임인철, 등. 대학수업에 적용된 플립러닝(Flipped Learning)이 대학생의 학습 동기에 미치는 효과. 인지발달중재학회지. 2015;6(2):97-117.
  7. 이경희, 김지연. 대학생의 학업적 자기효능감, 학습동기, 수업만족도와 학업성취도 간의 관계에 관한 연구. 한국성인교육학회. 2014;17(4):33-57.
  8. 이내영, 한지영. 플립수업과 강의식 수업에서 간호대학생의 학습동기와 수업참여도 및 수업만족도. 학습자중심교과교육학회지. 2017;17(8):253-267.
  9. 이외선, 노윤구. 플립러닝 교수-학습법이 간호대학생의 학습동기, 학업적 자기효능감 및 비판적 사고성향에 미치는 효과. 한국디지털정책학회지. 2019;17(3):253-260
  10. 이지은. 대학 교수의 성공적인 수업에 대한 인식과 수업성찰. 교육방법연구. 2013;25(1):127-146. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2013.25.1.127
  11. 이은주. 여성건강간호학수업에서 팀기반학습 적용 효과. 인문사회과학기술융합학회. 2018;8(11):685-696.
  12. 이지혜, 하정윤. 학업적 자기효능감, 학습동기, 학습전략이 학업성취도에 미치는 영향: 교수자 중심 수업과 학습자 중심 수업 비교. 학습자중심교과교육연구. 2016;16(5):259-278.
  13. 정은정. 플립 러닝(Flipped learning)이 전문대학교 물리치료과 학생들의 자기주도 학습과 수업만족도에 미치는 영향. 대한통합의학회지. 2018;6(4):63-73. https://doi.org/10.15268/KSIM.2018.6.4.063
  14. 조미경, 김미영. 플립러닝을 활용한 건강사정 및 실습 교육 효과. 한국산학기술학회논문지. 2016;17(12);81-90. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.12.81
  15. 차주애, 김진희. 플립러닝이 간호학생의 비판적 사고성향, 학업성취도 및 학업적 자기효능감에 미치는 효과: 혼합연구 설계 적용. 한국간호교육학회지. 2020;26(1):25-35. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2020.26.1.25
  16. 최문실. 치위생 전공 수업에서의 플립러닝 융합 사례 연구 : 학습자의 인식과 학업성취도를 중심으로. 융합정보논문지. 2019;9(12):252-263.
  17. 최유나. 플립드 러닝(flipped learning)을 적용한 수업이 대학생의 자기 주도적 학습, 학습동기, 수업만족도에 미치는 영향. [석사학위논문] 건국대학교 일반대학원; 2016.
  18. Elliott, KM & Shin, D. Student Satisfaction: An alternative approach to assessing this important concept. Journal of Higher Education Policy and Management. 2002;24(2):197-20.
  19. Maureen JL, Glenn JP, Michael T. Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education. 2010;31(1):30-43.