DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of LED Light Color on Mid Beta Wave Activities of QEEG in Learning State

LED 광색이 학습상태 정량뇌파의 미드베타파 활성에 미치는 영향

  • 이호성 (인테리어디자인과, 한양여자대학교)
  • Received : 2023.08.11
  • Accepted : 2023.08.21
  • Published : 2023.09.15

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to find out whether the color change of the LED light source has a significant effect on the beta wave activity of EEG in the learning state. Methods: The subjects of the experiment were 20 male and female college students between the ages of 19 and 25 who routinely perform their studies. In the created learning environment, the EEG change according to the change in the lighting color was measured while solving the Mensa thinking ability problem while sitting on a desk with LED lights installed on the top and a chair with a footrest to stabilize the legs. The light source consisted of 3 ready-made colors and 6 newly created colors. A total of 9 color light stimuli were given for 2 minutes each, and the EEG change of the subject was observed. After the experiment, the correlation was analyzed based on the mid-beta wave data recorded on the QEEG according to the color change of light and the Mensa problem score. Results: It was found that the activation of mid-beta waves was stimulated in the temporal lobes (T5, T3, T6, T4) and occipital lobes (O1, O2) of all subjects who focused on solving Mensa thinking problems. As a result of comparing the top 20% and the bottom 20% of problem solving scores, the upper group had no effect of lighting, while the lower group showed increased beta wave activity in response to color light stimulation in the order of T4, T6, and T5. Implications: It was confirmed that the color of light that activates the middle beta wave varies greatly depending on the subject's attention and learning ability, and it is judged that the color of light including the green wavelength is helpful in activating the middle beta wave in the group with low learning ability.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2020년도 한양여자대학교의 연구지원을 받아 수행되었음(과제번호:2020-2-006)

References

  1. 고병진, 심준영, 2012, "청소년 뇌발달 프로그램이 집중력 수준에 따른 두뇌 부위별 뇌파 변화와 정신력에 미치는 영향",청소년시설환경
  2. 김대식, 최장욱, 2001, "뇌파검사학", 고려의학, 서울
  3. 김병남, 유선국, 2014, "독립성분 분석기법에 의한 집중상태 뇌파의 주파수 요소 특성", 한국산학기술학회논문지 제15군 제4호
  4. 김용진, 2000, "학습의 뇌파분석에 기초한 두뇌순환 학습모형의 개발과 과학 학습에의 적용", 서울대학교대학원, 박논
  5. 박경신, 구자영, 2007, "가상현실 교육설계방식에 따른 학습자 주의와 학습기억에 관한 연구", 정보처리학회논문지
  6. 박상남, 2001, "신경생리검사학", 고려의학, 서울
  7. 백승헌, 2009, "LED광원의 색온도가 작업자의 시작업 성능 및 선호도에 미치는 영향", 경희대학교 대학원 건축공학과, 석논
  8. 서은지, 이중엽, 김도형, 이진숙, 2016, "주의집중력에 따른 학습유형별 적정 조명환경 도출에 관한 연구", 한국색채학회 학술발표논문집
  9. 신동준, 김주연, 2017, 뇌파 선행 실험연구 분석에 의한 색채반응에 관한 연구 한국색채학회논문집, Vol 31, No 4
  10. 이선아, 2021, "뇌파를 이용한 학습자의 인지학습활동 분석", 충북대학교대학원, 박논
  11. 이재원, 2019, "중독과 정량뇌파", 대한신경정신의학회, 58(2)호
  12. 이진숙, 류지선, 이희원, 2016, "조명의 색채가 뇌파반응에 미치는 영향에 관한 선행연구 분석", 한국색채학회논문집, Vol 30, No2.
  13. 이진숙, 이희원, 김한나, 류지선, 2014, "청소년의 주의집중력에 따른 Red, Blue, Green, White 색자극에서의 생리반응에 관한 기초연구", 한국색채학회논문집, Vol 28, No1
  14. 전현진, 이승환, 2016, "학습과 기억의 뇌파", 대한생물정신의학회, Vol 23
  15. 정희석, 2018, "IES TM-30-15 평가방법 기반의 백색 가변 LED 조명 색품질 예측모델", 숭실대학 대학원, 박논
  16. 지순덕, 김채복, 2014, "이완집중 시 LED 조명의 색온도에 따른 학습요인의 뇌파분석", 한국교육시설학회 논문집, 제21권 제6호
  17. 최윤식, 2014, "호흡명상을 병행한 뉴로피드백 훈련이 뇌 기능 활성화에 미치는 영향", 부산대학교대학원, 박논
  18. 황태경, 2012, "뇌의 부위별 언어 자극유형에 따른 뇌파 분석 연구", 창원대학교 대학원, 박논
  19. Christina Artemenko; Mojtaba Soltanlou; Silke M. Bieck; Ann-Christine Ehlis; Thomas Dresler; Hans-Christoph Nuerk, 2019, "Individual Differences in Math Ability Determine Neurocognitive Processing of Arithmetic Complexity: A Combined fNIRS-EEG Study", Frontiers in Human Neuroscience, Vol 13, Article 227
  20. Onton, J. A. Delorme; Makeig, S., 2005, "Frontal midline EEG dynamics during working memory", Neuroimage
  21. Ray, W. J.; Cole, H. W., 1985, "EEG alpha activity reflects attentional demands, and beta activity reflects emotional and cognitive process", Science
  22. Shi Xiong; Chen Cheng; Xia Wu; Xiaojuan Guo; Li Yaob; Jiacai Zhang, 2014, "Working memory training using EEG neurofeedback in normal young adults", Bio-Medical Materials and Engineering 24