DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Operational Indicators for the Introduction of Digital Transformation

디지털 트랜스포메이션 도입을 위한 운영 지표 개발에 관한 연구

  • 김승언 (경희대학교 일반대학원 경영학) ;
  • 박주석 (경희대학교 경영학과) ;
  • 진정숙 (경희대학교 빅데이터연구센터)
  • Received : 2023.06.07
  • Accepted : 2023.08.18
  • Published : 2023.08.31

Abstract

Digital transformation(DT) is about reinventing the enterprise, completely changing its vision, strategy, organizational structure, processes, capabilities, and culture. Therefore, companies preparing or embarking on DT must be able to identify their current status and assess their level for successful DT. In this study, we developed indicators to diagnose and evaluate the current level of a company for successful DT. The current level was actually evaluated by using the evaluation indicators developed for the financial industry (insurance, securities, etc.), an industry where DT is currently being successfully introduced. The most important aspect of this study is that it provides metrics to evaluate the adoption an progress of digital transformation when reinvention a company, rather than a partial view.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2020S1A5B8103855).

References

  1. 금융감독원, "금융회사의 디지털 전환(Digital Trans formation) 추진 현황", 2019 https://eiec.kdi.re.kr/policy/materialView.do?num=188436.
  2. 김우진, "국내 은행금융그룹의 디지털 네트워크 확대 방안", 주간금융브리프, 제27권, 제12호, 2018, 12-13.
  3. 김정인, "정부조직의 근무환경 디지털 전환: 디지털 전환 형성 요인과 결과를 중심으로", 한국행정논집, 제34권, 제1호, 2022, 29-51. https://doi.org/10.21888/KPAQ.2022.3.34.1.029
  4. 김종철, 고영희, "디지털 트랜스포메이션 성공요인 우선순위에 대한 기업과 정부의 인식차이 연구", Korea Business Review, 제24권 제3호, 2020, 105-124. https://doi.org/10.17287/kbr.2020.24.3.105
  5. 김준연, 유재흥, 박강민, "제4차 산업혁명과 산업의 디지털 전환:위기와 전략", 소프트웨어정책연구소 연구보고서, 2016-003, 2017, 1-92.
  6. 김화연, 오현규, "업무자율성, 근무환경, 혁신지향문화가 공무원의 혁신행동에 미치는 영향: 스마트워크센터 이용 만족도에 따른 영향력 차이 검증을 중심으로", 사회과학연구, 제29권 3호, 2018, 243-266. https://doi.org/10.16881/jss.2018.07.29.3.243
  7. 머니투데이, "2022년도 ICT시장 화두", 2021,https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=202.
  8. 박선우, 윤혜현, "외식서비스 기업의 혁신적 조직문화가 고객참여행동에 미치는 영향: 조직몰입과 조직시민행동의 교차수준 매개효과", 호텔경영학연구, 제28권 제8호(통권 제120호), 2019, 125-144. https://doi.org/10.24992/KJHT.2019.12.28.08.125.
  9. 박우성, 양재완, "인공지능 시대의 지속 가능한 인재관리 전략", Korea Business Review, 24(신년특별호), 2020, 189-209. https://doi.org/10.17287/kbr.2020.24.0.189
  10. 서원진, 이수민, 김미리혜, 김제중, "탐색적 요인분석 연구의 현황과 제언: 심리학 분야를 중심으로", 사회과학연구, 제29권 1호, 2018, 177-193. https://doi.org/10.16881/jss.2018.01.29.1.177
  11. 엄한주, "요인분석 모형의 이해와 적용: 주성분모형과 공통요인모형의 방법론적 비교", 한국체육측정평가학회지, 제3권 1호, 2001, 101-130.
  12. 여현덕, 신다혜, "음원 스트리밍 플랫폼의 '인공지능 트랜스포메이션(AIT)' 사례연구: 멜론과 스포티파이의 AI(인공지능) 기반의 고객경험(CX)을 중심으로", 글로벌문화콘텐츠, 제46호, 2021, 181-202.
  13. 이영준, 요인분석의 이해, 석정, 서울, 2002.
  14. 이찬, 유영주, 박신윤, 한성주, "디지털 트랜스포메이션(Digital Transformation)시대 인재전환을 위한 역량모델링", 학습자 중심교과 교육연구, 제21권, 16호, 2001, 265-284.
  15. 임진영, "항공기 객실서비스의 고객경험(CX)이 객실서비스만족도 및 고객충성도에 미치는 영향", 관광학연구, 제44권 제5호(통권 1779호), 2020, 209-228. https://doi.org/10.17086/JTS.2020.44.5.209.228
  16. 정강옥, "디지털 트랜스포메이션을 통한 도미노피자 혁신 사례 연구", 프랜차이징 저널, 제7권, 제2호, 2021, 31-52. https://doi.org/10.22985/KASOF.2021.7.2.002
  17. 제이 라오, "작은 혁신부터 천천히...기업문화가 바뀐다", DBR, 128호, 2013.https://dbr.donga.com/article/view/1401/article_no/5709/ac/magazine.
  18. 주미옥, 임희영, "디지털트랜스포메이션의 혁신 조건과 경영적 과제에 관한 탐색 연구", 산업관계연구, 제32권 제1호, 2022, 59-92. https://doi.org/10.37926/KJIR.2022.03.32.1.59
  19. 차경진, 강주영, 양성병, "KBR 특별호: 디지털 트랜스포메이션과 지속가능경영", Korea Business Review, 제24권 신년 특별호, 2020, 1-5. https://doi.org/10.17287/kbr.2020.24.0.1
  20. 최우재, 신제구, 백기복, "제4차 산업혁명 시대가 요구하는 리더십은 무엇인가?," KBR, 제22권 제3호, 2018, 175-194. https://doi.org/10.17287/kbr.2018.22.3.175
  21. 한재필, "디지털 전환시대의 서비스 혁신", 국토, 제440호, 2018, 6-16.
  22. 허회, 이은실, "국내 카페 브랜드 특화 매장의 브랜드 경험 분석 연구", Journal of Integrated Design Research, 제19권, 제1호, 2020, 27-40. https://doi.org/10.21195/JIDR.2020.19.1.002
  23. 홍성우, 최윤희, 김광용, "디지털 트랜스포메이션 역량지표 개발에 관한 연구", 한국IT정책경영학회 논문지, 제11권, 제5호, 2019, 1371-1381.
  24. 홍수지, 한상린, "가상현실과 증강현실 환경에서의 쇼핑체험이 소비자 의사결정에 미치는 영향: 지각된 가치의 매개효과 분석", KBR, 제24권 신년특별호, 2020, 173-187. https://doi.org/10.17287/kbr.2020.24.0.173
  25. Kim, A. and Y.J. Kim, "Digital entrepreneurship and firm performance", Korean Management Review, Vol.50, No.1, 2021, 1-22. https://doi.org/10.17287/kmr.2021.50.1.1
  26. Bartlett, M.S., "Tests of significance in factor analysis", British Journal of Psychology, Statistical Section 3, 77-85.
  27. BCG, "금융기관의 디지털 트랜스포메이션, 어디가지 왔나?-전략없는 디지털전환기업을 위한 핵심 가이드", 2022, https://bcgblog.kr/digital-transformation-in-financial-services/.
  28. Behare, N., S. Waghulkar, and S.A. Shah, "A theoretical perspective on customer experience(CX) in digital business strategy", In 2018 International Conference on Research in Intelligent and Computing in Engineering (RICE), 2018, 1-7.
  29. Chanias, S. and T. Hess, "Understanding digital transformation strategy formation: Insights from Europe's automotive industry", In PACIS 2016 Proceedings, 2016, 296.
  30. Chanias, S., M.D. Myers, and T. Hess, "Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider", The Journal of Strategic Information Systems, Vol.28, No.1, 2018, 1-17. https://doi.org/10.1111/isj.12170
  31. Corbin, J.M. and A. Strauss, "Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria", Qualitative Sociology, Vol.13, 1990, 3-21. https://doi.org/10.1007/BF00988593
  32. Ghosh, K., M. Dohan, and H. Veldandi, "Digital transformation strategies for healthcare providers : Perspectives from senior leadership", Americas Conference on Information Systems, 2018, 1-5.
  33. Gurbaxani, V. and D. Dunkle, "Gearing up for successful digital transformation", MIS Quarterly, Executive, Vol.18, No.3, 2019, 209-221. https://doi.org/10.17705/2msqe.00017
  34. Hess, T., A. Benlian, C. Matt, and F. Wiesbock, "Options for Formulating a Digital Transformation Strategy", MIS Quarterly Executive, Vol.15, No.2, 2016, 123-139.
  35. Jones, M.D., S. Hutcheson, and J.D. Camba, "Past, present, and future barriers to digital transformation in manufacturing: A review", Journal of Manufacturing Systems, 60, 2021, 936-948. https://doi.org/10.1016/j.jmsy.2021.03.006
  36. Jones, M.D., S. Hutcheson, and J.D. Camba, "Past, present, and future barriers to digital transformation in manufacturing: A review", Journal of Manufacturing Systems, 60, 2021, 936-948. https://doi.org/10.1016/j.jmsy.2021.03.006
  37. Kaiser, H., "An index of factorial simplicity", Psychometrika, Vol.39, No.1, 1974, 31-36. https://doi.org/10.1007/BF02291575
  38. Karl, S., R. Warner, and M. Wager, "Building dynamic capabilities for digital transformation: An ongoing process of strategic renewal", Long Range Planning, Vol.52, No.3, 2019, 326-349. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2018.12.001
  39. KB 금융지주경영연구소, "선택이 아닌 필수가 되어 버린 디지털 트랜스포메이션", KB지식비타민, 2021, 1-12.
  40. Kim, Y.J., Ondemand Business Revolution, Sam & Parkers, Seoul, 2018.
  41. KMA, "DX역량과 디지털 트랜스포메이션", 2020,https://www.dx-cademy.com/post/dx%EC%97%AD%EB%9F%89%EA%B3%BC-%EB%94%94%EC%A7%80%ED%84%B8-%ED%8A%B8%EB%9E%9C%EC%8A%A4%ED%8F%AC%EB%A9%94%EC%9D%B4%EC%85%98.
  42. Kontic, L. and D. Vidicki, "Strategy for digital organization: Testing a measurement tool for digital transformation", Strategic Management, Vol.23, No.1, 2018, 29-35. https://doi.org/10.5937/StraMan1801029K
  43. Kylaheiko, K., A. Jantunen, K. Puumalainen, S. Saarenketo, and A. Tuppura, "Innovation and internationalization as growth strategies: The role of technological capabilities and appropriability", International Business Review, Vol.20, No.5, 2011, 508-520. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2010.09.004
  44. Mahmood, F., A.Z. Khan, and M.B. Khan, "Digital organizational transformation issues, challenges and impact: A systematic literature review of a decade", Abasyn Journal of Social Science, Vol.12, No.2, 2019, 231-249. https://doi.org/10.34091/AJSS.12.2.03
  45. Matt, C., T. Hess, and A. Benlian, "Digital Transformation Strategies", Business & Information Systems Engineering, Vol.57, No.5, 2015, 339-343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
  46. N뉴스, "적에서 동지로, 핀테크에 손 내미는 보험사", 2021. https://n.news.naver.com/mnews/article/417/0000701764?sid=101.
  47. Olanrewaju, T., "The rise of the digital bank", McKinsey Digital, 2014, https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-rise-of-the-digital-bank#/.
  48. Sahu, N., H. Deng, and A. Mollah, "Investigating the critical success factors of digital transformation for improving customer experience", Association for Information Systems, CONF-IRM 2018 Proceedings, 2018, 1-13.
  49. SAMSUNG SDS, "Digital Transformation의 성공적 시작", 2021. https://www.samsungsds.com/kr/insights/dta.html.
  50. Sebastian, I.M., J.W. Ross, C. Beath, M. Mocker, K.G. Moloney, and N.O. Fonstad, "How big old companies navigate digital transformation", MIS Quarterly Executive, Vol.16, No.3, 2017, 197-213.
  51. Wang, H., J. Feng, H. Zhang, and X. Li, "The effect of digital transformation strategy on performance: The moderating role of cognitive conflict", International Journal of Conflict Management, Vol.31 No.3, 2020, 441-462. https://doi.org/10.1108/IJCMA-09-2019-0166
  52. West, S.G., J.F. Finch, and P.J. Curran, "Structural equation models with nonnormal variables: Problems and remedies", In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications (pp.56-75), Sage Publications, Inc., 1995.