DOI QR코드

DOI QR Code

The effects of group coaching program based on self-affirmation theory to improve undergraduate students' career exploration

진로탐색행동 개선을 위한 자기가치확인 기반 그룹코칭 프로그램 개발 및 효과성 검증

  • 권영미 (한국에너지공과대학교 에너지 공학부) ;
  • 김면수 (마인드디자인연구소) ;
  • 용정순 (성균관대학교 심리학과)
  • Received : 2023.04.24
  • Accepted : 2023.05.19
  • Published : 2023.08.31

Abstract

The current study aimed to develop and evaluate the effectiveness of a group coaching program to improve college students' career exploration behaviors based on the self-affirmation theory. Participants were undergraduate students at a University in Seoul and volunteered in the program during the break. The group coaching program was conducted twice a week during three weeks, a total of six times, and each session lasted 2 to 2.5 hours. In this study, the effect of self-affirmation embedded in the group coaching program on various psychological variables and college students' career exploration behaviors were examined. A mixed-randomized analysis was conducted to compare the pre, post, and follow-up tests of the experimental, comparison, and no-treatment control groups, each consisting of 18 participants. The results showed that participants in the experimental group coaching condition showed more significant improvements in psychological resources, career self-efficacy, openness, problem-focused coping, and career exploration behaviors compared to the comparison and control groups, and these results were maintained even after the program ended. The implications of this study for coaching theory and practice, as well as limitations and future research directions, were discussed.

본 연구는 자기가치확인 이론(self-affirmation theory)을 기반으로 대학생들의 진로탐색행동 개선을 위한 그룹코칭 프로그램을 개발하고 효과성을 검증할 목적으로 진행되었다. 참가자들은 서울 소재 대학의 재학생들로, 방학기간 동안 각 프로그램에 자발적으로 참여를 희망한 학생들이었다. 그룹코칭 프로그램은 3주간 주 2회, 총 6회 실시되었고, 1회기의 시간은 2~2.5시간이었다. 그룹코칭 프로그램이 자기가치확인과 관련된 다양한 심리적 변수와 대학생들의 진로탐색행동에 미치는 영향을 분석하기 위하여, 각 18명으로 구성된 실험집단, 비교집단, 무처치 통제집단의 사전, 사후, 추후 검사를 비교한 혼합변량분석을 실시했다. 그 결과, 실험집단인 그룹코칭 참가자들이 비교집단과 통제집단 참가자들에 비해 긍정심리자본, 진로 자기효능감, 개방성, 문제해결중심 대처 및 진로탐색행동에서 유의하게 높았으며, 이러한 결과는 대부분 프로그램 종료 4주 후까지 유지되었다. 마지막으로 연구 결과가 이론이나 현장에 갖는 의의와 시사점, 그리고 제한점과 앞으로의 연구 방향이 논의되었다.

Keywords

References

  1. 건강보험심사평가원 (2022). 최근 5년(2017~2021년) 우울증과 불안장애 진료현황 분석[2022년 6월 24일 보도자료]. https://www.hira.or.kr/bbsDummy.do?pgmid=HIRAA020041000100&brdScnBltNo=4&brdBltNo=10627
  2. 고숙희, 선혜영, 심미영, 탁진국 (2020). 커리어 코칭프로그램이 대학생의 경력정체성과 진로결정수준에 미치는 효과. 청소년학연구, 27(2), 73-100.
  3. 김미경 (2012). 대학생들의 커리어코칭프로그램이 진로준비행동에 미치는 영향. 광운대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김성경 (2003). 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.
  5. 김세정 (2008). 대학생의 통재소재와 역기능적 진로사고에 따른 진로탐색행동. 진로교육연구, 21(2), 93-107.
  6. 김수현, 임황빈 (2019). 전문대학생의 사회적지지가 진로준비행동에 미치는 영향: 긍정심리자본 매개효과 검증. 한국산학기술학회논문지, 20(11), 368-375. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.11.368
  7. 김유천, 신인수 (2021). 대학생 진로․커리어 코칭프로그램의 효과성에 관한 메타분석. 코칭연구, 14(1), 49-69.
  8. 김이지, 정신영, 김지애, 김지윤, 이동귀 (2011). 대학생의 진로스트레스 대처전략과 진로결정수준 간의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(4), 971-993.
  9. 김정량, 김혜연 (2019). 대학생의 학습 및 진로코칭프로그램에 대한 효과분석 - 3UP 학습 및 진로코칭을 중심으로 -. 코칭연구, 12(1), 5-32.
  10. 박미진, 김진희, 정민선 (2009). 취업준비 대학생의 스트레스에 대한 질적 연구. 상담학연구, 10(1), 417-435. https://doi.org/10.15703/KJC.10.1.200903.417
  11. 박선희, 박현주 (2009). 대학생의 진로스트레스와 대처방식이 진로결정수준에 미치는 영향. 한국심리학회지: 학교, 6(1), 67-81.
  12. 박유리, 안세영, 최보영 (2017). 대학생 진로준비행동 관련변인에 대한 메타분석. 한국심리학회지: 학교, 14(3), 381-397.
  13. 방희원, 손승민, 조규판 (2020). 대학생의 진로탐색 집단상담 프로그램이 진로성숙도, 진로동기 및 진로준비행동에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 20(16), 547-568.
  14. 서광열 (2019). 대학생의 진로탐색이 진로결정과 취업준비행동에 미치는 영향. 취업진로연구, 9(4), 95-114. https://doi.org/10.35273/JEC.2019.9.4.005
  15. 서영숙, 정추영 (2016). 진로코칭프로그램이 간호대학생의 진로결정 자기효능감, 셀프리더십 및 취업스트레스에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 17(12), 138-145. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.12.138
  16. 서진숙 (1998). 대학생의 진로탐색행동 측정도구 개발에 관한 연구. 서울대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 신혜진, 김창대 (2002). 스트레스 대처 전략 검사(Coping Strategy Indicator)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(4), 919-935.
  18. 안도희 (2017). 부모의 진로관련 행동과 대학생의 진로탐색 및 진로결정 어려움 간의 관계: 진로결정 여부에 따른 다집단 분석. 진로교육연구, 30(1), 201-223.
  19. 오경화, 탁진국 (2020). 그릿향상 그룹코칭 프로그램이 여대생의 진로준비행동 및 진로태도성숙 향상에 미치는 영향. 한국심리학회지: 코칭, 4(1), 21-46. https://doi.org/10.51457/KJCP.2020.06.4.1.21
  20. 유계숙, 신동우 (2013). 대학생의 학업․취업스트레스 대처방식과 학업 스트레스로 인한 소진 및 취업 스트레스 간의 관련성에 관한 연구. 상담학연구, 14(6), 3849-3869. https://doi.org/10.15703/KJC.14.6.201312.3849
  21. 윤정진, 김경은 (2012). 대학생의 외향성, 경험에의 개방성과 창의성이 학교생활적응에 미치는 영향. 한국지역사회생활과학회지, 23(2), 117-128.
  22. 이기학, 이학주 (2000). 대학생의 진로 태도 성숙 정도에 대한 예언 변인으로서의 자기 - 효능감 효과 검증에 대한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 12(1), 127-136.
  23. 이윤선 (2022). 대학생의 진로교육 프로그램이 진로탐색행동과 프로티언 경력태도에 미치는 영향: 진로성숙도의 매개효과를 중심으로. 직업과 자격 연구, 11(3), 65-82.
  24. 이은희 (2004). 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울: 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 25-48.
  25. 이현주 (2001). 대학생의 심리 사회적 특성과 진로탐색활동의 인과관계 연구. 교육심리연구, 15(3), 257-280.
  26. 이현주 (2008). 대학생의 성별 및 사회불안 수준에 따른 진로개방성, 진로탐색활동, 진로정체감의 차이. 교육학연구, 46, 79-99.
  27. 임성우, 정헌식, 송민선 (2021). 대학생들의 긍정심리자본과 교수지지가 진로준비행동에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 22(4), 386-395. https://doi.org/10.5762/KAIS.2021.22.4.386
  28. 임정섭, 최영임, 김교헌 (2013). 코칭프로그램이 대학생들의 역기능적 진로사고와 진로성숙도 및 진로결정자기효능감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 32(2), 429-454.
  29. 임태홍 (2014). 한국판 긍정심리자본척도(KPPC) 타당화 검증. 코칭능력개발지, 16(3), 157-166.
  30. 전미리, 김봉환 (2018). 사회인지 진로 자기관리 모형에 따른 부모진로지지와 대학생의 성실성․개방성 및 진로탐색 간의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 30(2), 443-462. https://doi.org/10.23844/KJCP.2018.05.30.2.443
  31. 정미경 (2015). 대학생의 진로장벽과 진로결정간 관계에서 진로결정 자기효능감과 진로준비행동의 매개효과 분석. 한국교육학연구 (구 안암교육학연구), 21(3), 85-106.
  32. 정승환, 송계영 (2019). 대학생 선후배간 코칭의 효과성 분석: 대학생활적응, 진로결정 자기효능감, 진로결정수준을 중심으로. 코칭연구, 12(4), 35-57.
  33. 조규판, 주희진 (2009). 에니어그램을 활용한 진로탐색 프로그램이 대학생의 진로결정 자기효능감에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 9(2), 273-291.
  34. 조성진 (2014). 코칭이 대학생의 자기효능감, 진로준비행동 및 진로성숙도에 미치는 영향에 관한 현장실험연구. 코칭능력개발지, 16(1), 87-96.
  35. 조성진 (2018). 코칭 효과 검증을 위한 현장실험연구: 코칭과자아존중감, 진로결정자기효능감 및 진로준비행동간의 관계. 직업교육연구, 37(5), 101-121.
  36. 조지연, 탁진국 (2016). 긍정심리기반 강점 코칭 프로그램이 대학생들의 자기효능감, 진로의사결정 및 진로결정수준에 미치는 영향. 청소년학연구, 23(1), 279-304.
  37. 최동선, 정철영 (2003). 대학생의 진로탐색행동과 동기 요인 및 애착의 관계 분석. 직업교육연구, 22, 115-142.
  38. 최옥현, 김봉환 (2006). 대학생의 진로낙관성과 진로적응성: Career Futures Inventory (CFI) 의 타당화 연구. 상담학연구, 7(3), 821-833.
  39. 탁진국, 임그린, 정재희 (2014). 행복증진을 위한 긍정심리기반 코칭프로그램 개발 및 효과성 검증. 한국심리학회지: 일반, 33(1), 139-166.
  40. Amirkhan, J. H. (1990). A factor analytically derived measure of coping: The Coping Strategy Indicator. Journal of Personality and Social Psychology, 59(5), 1066-1074. https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.5.1066
  41. Baluku, M. M., Mugabi, E. N., Nansamba, J., Matagi, L., Onderi, P., & Otto, K. (2021). Psychological capital and career outcomes among final year university students: The mediating role of career engagement and perceived employability. International Journal of Applied Positive Psychology, 6, 55-80. https://doi.org/10.1007/s41042-020-00040-w
  42. Belle, M. A., Antwi, C. O., Ntim, S. Y., Affum-Osei, E., & Ren, J. (2022). Am I gonna get a job? Graduating students' psychological capital, coping styles, and employment anxiety. Journal of Career Development, 49(5), 1122-1136.
  43. Betz, N. E., & Hackett, G. (1986). Applications of Self-Efficacy Theory to Understanding Career Choice Behavior. Journal of Social and Clinical Psychology, 4(3), 279-289.
  44. Betz, N. E., Klein, K. L., & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of a short form of the career decision-making self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4(1), 47-57. https://doi.org/10.1177/106907279600400103
  45. Blascovich, J., & Tomaka, J. (1996). The bopsychosocial model of arousal regulation. Advances in Experimental Social Psychology, 28, 1-51. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60235-X
  46. Blustein, D. L. (1997). A context-rich perspective of career exploration across the life roles. The Career Development Quarterly, 45(3), 260-274. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1997.tb00470.x
  47. Brady, S. T., Reeves, S. L., Garcia, J., Purdie-Vaughns, V., Cook, J. E., TaborskyBarba, S., Tomasetti, S., Davis, E. M., & Cohen, G. L. (2016). The psychology of the affirmed learner: Spontaneous self-affirmation in the face of stress. Journal of Educational Psychology, 108(3), 353-373.
  48. Churchill, S., Jessop, D. C., Green, R., & Harris, P. R. (2018). Self-affirmation improves self-control over snacking among participants low in eating self-efficacy. Appetite, 123, 264-268. https://doi.org/10.1016/j.appet.2017.12.028
  49. Cohen, G. L., & Sherman, D. K. (2014). The psychology of change: Self-affirmation and social psychological intervention. The Annual Review of Psychology, 65, 333-371.
  50. Correll, J., Spencer, S. J., & Zanna, M. P. (2004). An affirmed self and an open mind: Self-affirmation and sensitivity to argument strength. Journal of Experimental Social Psychology, 40(3), 350-356.
  51. Creswell, J. D., Welch, W. T., Taylor, S. E., Sherman, D. K., Gruenewald, T. L., Mann, T. (2005). Affirmation of personal values buffers neuroendocrine and psychological stress responses. Psychological Science, 16(11), 846-851. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2005.01624.x
  52. Dutcher, J. M., Eisenberger, N. I., Woo, H., Klein, W. M. P., Harris, P. R., Levine, J. M., & Creswell, J. D. (2020). Neural mechanisms of self-affirmation's stress buffering effects. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 15(10), 1086-1096. https://doi.org/10.1093/scan/nsaa042
  53. Dyer, J. G., & McGuinness, T. M. (1996). Resilience: Analysis of the concept. Archives of Psychiatric Nursing, 10(5), 276-282. https://doi.org/10.1016/S0883-9417(96)80036-7
  54. Emanuel, A. S., Howell, J. L., Taber, J. M., Ferrer, R. A., Klein, W. M. P., & Harris, P. R. (2018). Spontaneous self-affirmation is associated with psychological well-being: Evidence from a US national adult survey sample. Journal of Health Psychology, 23(1), 95-102. https://doi.org/10.1177/1359105316643595
  55. Epton, T., & Harris, P. R. (2008). Self-affirmation promotes health behavior change. Health Psychology, 27(6), 746-752.
  56. Epton, T., Harris, P. R., Kane, R., van Koningsbruggen, G. M., & Sheeran, P. (2015). The impact of self-affirmation on health-behavior change: A meta-analysis. Health Psychology, 34(3), 187-196.
  57. Finley, A. J., Crowell, A. L., & Schmeichel, B. J. (2018). Self-affirmation enhances processing of negative stimuli among threat-prone individuals. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 13(6), 569-577. https://doi.org/10.1093/scan/nsy036
  58. Gattuso, S. M., Litt, M. D., & Fitzgerald, T. E. (1992). Coping with gastrointestinal endoscopy: Self-efficacy enhancement and coping style. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60(1), 133-139. https://doi.org/10.1037/0022-006X.60.1.133
  59. Greenhaus, J. H., Seidel, C., & Marinis, M. (1983). The impact of expectations and values on job attitudes. Organizational Behavior and Human Performance, 31(3), 394-417. https://doi.org/10.1016/0030-5073(83)90132-0
  60. Heslin, P. A., & Klehe, U. C. (2006). Self-efficacy. Encyclopedia Of Industrial/Organizational Psychology, SG Rogelberg, ed, 2, 705-708.
  61. Howell, A. J. (2017). Self-affirmation theory and the science of well-being. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 18(1), 293-311. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9713-5
  62. Jackson, D. N. (1976). Jackson Personality Inventory (Manual). Goshen, NY: Research Psychologists Press.
  63. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.
  64. Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., Norman, S. M., & Combs, G. M. (2006). Psychological capital development: Toward a micro-intervention. Journal of Organizational Behaviour, 27, 387-393. https://doi.org/10.1002/job.373
  65. Luthans, F., Avolio, B., Avey, J. B., & Norman, S. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personal Psychology, 60, 541-572. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
  66. Luthans, B. C., Luthans, K. W., & Jensen, S. M. (2012). The Impact of business school students' psychological capital on academic performance. Journal of Education for Business, 87(5), 253-259. https://doi.org/10.1080/08832323.2011.609844
  67. Martens, A., Johns, M., Greenberg, J., & Schimel, J. (2006). Combating stereotype threat: The effect of self-affirmation on women's intellectual performance. Journal of Experimental Social Psychology, 42(2), 236-243.
  68. McCrae, R. R. (1987). Creativity, divergent thinking, and openness to experience. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1258-1265 https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.6.1258
  69. McCrae, R. R., & John, O. P. (1992). An introduction to the five-factor model and its applications. Journal of Personality, 60, 175-215. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1992.tb00970.x
  70. Pauketat, J. V. T., Moons, W. G., Chen, J. M., Mackie, D. M., & Sherman, D. K. (2016). Self-affirmation and affective forecasting: Affirmation reduces the anticipated impact of negative events. Motivation and Emotion, 40(5), 750-759. https://doi.org/10.1007/s11031-016-9562-x
  71. Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44-55. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.44
  72. Riolli, L., Savicki, V., & Richards, J. (2012). Psychological capital as a buffer to student stress. Psychology, 3(12), 1202-1207. https://doi.org/10.4236/psych.2012.312A178
  73. Robitschek, C., & Cook, S. W. (1999). The influence of personal growth initiative and coping styles on career exploration and vocational identity. Journal of Vocational Behavior, 54(1), 127-141.
  74. Roth, S., & Cohen, L. J. (1986). Approach, avoidance, and coping with stress. American Psychologist, 41(7), 813-819. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.7.813
  75. Schmeichel, B. J., & Vohs, K. (2009). Self-affirmation and self-control: Affirming core values counteracts ego depletion. Journal of Personality and Social Psychology, 96(4), 770-782. https://doi.org/10.1037/a0014635
  76. Seligman, M. E. P. (2006). Learned optimism: How to change your mind and your life. New York: Knopf.
  77. Sharouni, T. J., McClymont, R. G., Alcorn, C., Rebar, A. L., Law, K. H., Jackson, B., Caltabiano, N., & Dimmock, J. A. (2022). Within-and between-person relationships between spontaneous self-affirmations, coping style, and wellbeing. Stress and health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, 38(5), 940-949. https://doi.org/10.1002/smi.3145
  78. Sherman, D. K., Bunyan, D. P., Creswell, J. D., & Jaremka, L. M. (2009). Psychological vulnerability and stress: The effects of self-affirmation on sympathetic nervous system responses to naturalistic stressors. Health Psychology, 28(5), 554-562.
  79. Sherman, D. K., & Cohen, G. L. (2006). The psychology of self-defense: Self-affirmation theory. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology, Vol. 38 (p. 183-242). Elsevier Academic Press.
  80. Sherman, D. K., & Hartson, K. A. (2011). Reconciling self-protection with self-improvement: Self-affirmation theory. In M. D. Alicke & C. Sedikides (Eds.), Handbook of self-enhancement and self-protection (pp. 128-151). The Guilford Press.
  81. Sherman, D. K., Hartson, K. A., Binning, K. R., Purdie-Vaughns, V., Garcia, J., TaborskyBarba, S., Tomassetti, S., Nussbaum, A. D., & Cohen, G. L. (2013). Deflecting the trajectory and changing the narrative: How self-affirmation affects academic performance and motivation under identity threat. Journal of Personality and Social Psychology, 104(4), 591-618. https://doi.org/10.1037/a0031495
  82. Sherman, D. A. K., Nelson, L. D., & Steele, C. M. (2000). Do messages about health risks threaten the self? Increasing the acceptance of threatening health messages via self-affirmation. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(9), 1046-1058. https://doi.org/10.1177/01461672002611003
  83. Siegel, P. A., Scillitoe, J., & Parks-Yancy, R. (2005). Reducing the tendency to self-handicap: The effect of self-affirmation. Journal of Experimental Social Psychology, 41(6), 589-597.
  84. Siu, O., Bakker, A., & Jiang, X. (2014). Psychological capital among university students: Relationships with study engagement and intrinsic motivation. Journal of Happiness Studies, 15(4), 979-994.
  85. Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570-585. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.4.570
  86. Solberg, V. S., Good, G. E., & Nord, D. (1994). Career search self-efficacy: Ripe for applications and intervention programming. Journal of Career Development, 21, 63-72. https://doi.org/10.1177/089484539402100106
  87. Steele, C. M. (1988). The psychology of self-affirmation: Sustaining the integrity of the self. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental psychology (Vol. 21, pp. 261-302). San Diego, CA: Academic Press.
  88. Taylor, K. M., & Betz, N. E. (1983). Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 22(1), 63-81. https://doi.org/10.1016/0001-8791(83)90006-4
  89. Wakslak, C. J., & Trope, Y. (2009). Cognitive consequences of affirming the self: The relationship between self-affirmation and object construal. Journal of Experimental Social Psychology, 45(4), 927-932.
  90. You, D., Hettie, G., Darnall, B. & Ziadni, M. (2023). Spontaneous self-affirmation: an adaptive coping strategy for people with chronic pain. Scandinavian Journal of Pain.