DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Management of Technology Education in Korea: Examining the Development and Characteristics of MOT Curriculum in Domestic Universities

우리나라 기술경영교육에 대한 고찰

  • 이인우 (성균관대학교 기술경영전문대학원) ;
  • 조근태 (성균관대학교 시스템경영공학과/기술경영전문대학원)
  • Received : 2022.11.13
  • Accepted : 2023.05.26
  • Published : 2023.05.31

Abstract

Over the past three decades, Korean universities have developed their management of technology (MOT) education, which became an independent major in the 1990s and has since spread to various institutions. However, there has been limited research that has specifically examined the development process and themes of the curriculum in MOT education. This study aims to fill this gap by examining the history of MOT education in Korea by period and analyzing the subjects and characteristics covered in the MOT curriculum of Korean universities. We categorized the educational courses offered by MOT graduate schools by subject and compared the composition of universities to analyze the current status of the MOT education program. Our analysis reveals the key characteristics of MOT education in Korea and suggests future development tasks for this field.

우리나라 기술경영 교육은 1990년대에 대학에서 독립된 형태의 전공으로 교육과정이 개설된 이후 약 30년 동안 지속적으로 발전하여 국내 여러 대학으로 확산되어 왔다. 그러나 국내 대학에서 제공되는 기술경영 교육과정의 발전과정과 주제들을 구체적으로 다룬 연구가 많지 않았다. 본 연구는 우리나라 기술경영교육의 특성을 살펴보고 이를 바탕으로 발전방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 우리나라 기술경영교육의 역사를 시기별로 살펴보고 국내 대학의 기술경영 교육과정에서 다루는 주제들과 특징을 분석하였다. 분석을 위해 대학원 과정의 기술경영교육이 제공하는 교육 과목들을 주제별로 분류하고 대학들 간 구성을 비교하는 내용분석을 실시하였다. 이를 통하여 우리나라 기술경영교육의 특성을 도출하고, 연구결과를 바탕으로 우리나라 기술경영교육의 발전과제를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 건국대학교 (2022). 건국대학교 밀러MOT스쿨 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://mot.konkuk.ac.kr/html.do?siteId=MOT&menuSeq=8070
  2. 경북대학교 (2022). 경북대학교 융합기술경영학과 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://ctm.knu.ac.kr/
  3. 경상대학교 (2022). 경상대학교 기술경영학과 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://mot.gnu.ac.kr/mot/Main.do
  4. 고려대학교 (2022). 고려대학교 기술경영전문대학원 홈페이지. Retrieved 14.08.2022 from https://mot.korea.ac.kr/
  5. 고재창.조근태.조윤호. (2013). 키워드 네트워크 분석을 통해 살펴본 기술경영의 최근 연구동향. 지능정보연구, 19(2), 101-123. https://doi.org/10.13088/JIIS.2013.19.2.101
  6. 김병윤.정철우.김길선 (2011). 미국에서의 기술경영 논의의 진화: 한국에 대한 시사점을 중심으로. 기술혁신연구 / JOURNAL OF TECHNOLOGY INNOVATION, 19(2), 129-152.
  7. 대전대학교 (2022). 대전대학교 대학원 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://www.dju.ac.kr/gdhl/cm/cntnts/cntntsView.do?mi=3979&cntntsId=2541
  8. 박용태 (1996). 기술경영의 개념정립과 체계화모형. 과학기술정책연구원
  9. 박용태.홍순기 (1994). 기술경영의 개념 정립과 체계화의 모색. 과학기술정책, 6(2), 43-60.
  10. 부경대학교 (2022). 부경대학교 기술경영전문대학원 홈페이지. Retrieved 14.08.2022 from https://mot.pknu.ac.kr/mot/1
  11. 서강대학교 (2022). 서강대학교 기술경영전문대학원 홈페이지. Retrieved 14.08.2022 from https://sgmot.sogang.ac.kr/sogangmotindex.do
  12. 서울대학교 (2022). 서울대학교 대학원 협동과정 기술경영경제정책전공 홈페이지. Retrieved 05.08.2022 from https://temep.snu.ac.kr/about/history
  13. 성균관대학교 (2022). 성균관대학교 기술경영전문대학원 홈페이지. Retrieved 05.08.2022 from https://skb.skku.edu/mot/intro/history.do
  14. 연세대학교 (2022). 연세대학교 대학원 기술경영학 협동과정 홈페이지. Retrieved 05.08.2022 from http://ysmot.yonsei.ac.kr/bbs/board.php?tbl=bbs12
  15. 울산과학기술원 (2022). 울산과학기술원 기술경영전문대학원 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://mot.unist.ac.kr/
  16. 이공래.송위진 (1998). 한국 국가혁신체제의 구조와 특성. 기술혁신연구, 6(2), 1-31.
  17. 이인우 (2009). 우리나라 기술경영학의 연구동향: 계량서지학적 접근. 성균관대학교 일반대학원.
  18. 이재하.나원식 (2012). 기업활용수준을 반영한 기술경영 연구방법론 교과도출을 위한 사전 연구. 산업경영시스템학회지, 35(2), 212-219.
  19. 이진주.배종태 (1992). 기술관리/정책의 교육 및 연구현황과 발전방향. 기술경영경제학회 학술발표회,
  20. 전북대학교 (2022). 전북대학교 융합기술경영학과 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://mot.jbnu.ac.kr/mot/index.do
  21. 정선양 (2018). 기술과 경영 (Vol. 3). 시대가치.
  22. 차민석.김영배.배종태 (2009). 사용자중심의 기술혁신시스템과 정부정책. 기술혁신연구(특별호), 1-36.
  23. 최세호.임종빈.정선양 (2010). 기술경영(MOT) 교육의 선진화 방안에 대한 탐색적 연구. 한국기술혁신학회 학술대회, 2010(5), 140-156.
  24. 최종인.Alden, S. B. (1999). 우리나라의 기술경영 프로그램: 현황과 과제. 기술혁신연구, 7(2), 37-56.
  25. 충북대학교 (2022). 충북대학교 융합기술경영혁신센터 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://biomot.cbnu.ac.kr/
  26. 한국기술교육대학교 (2021). 2021학년도 대학원 통합교과과정 운영기준. In: 한국기술교육대학교.
  27. 한국산업기술진흥협회 (2007). 선진국 기술경영교육 현황조사 및 한국의 기술경영 교육체계 발전방안.
  28. 한양대학교 (2022). 한양대학교 기술경영전문대학원 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://mot.hanyang.ac.kr/
  29. 호서대학교 (2022). 호서대학교 기술경영전문대학원 홈페이지. Retrieved 14.08.2022. from https://mot.hoseo.ac.kr/
  30. KAIST (2022). KAIST 경영대학 홈페이지. Retrieved 05.08.2022 from https://www.business.kaist.ac.kr/whyKCB/010601
  31. Antonio Adrian Arcienaga, M., Janni, N., Hernan Alberto, B., Silvia Irene, M., Sergio Takeo, K., & Juan Francisco Garcia, D. (2018). Technology and Innovation Management in Higher Education-Cases from Latin America and Europe. Administrative Sciences, 8(2), 11-11. https://doi.org/10.3390/admsci8020011
  32. Badawy, M. K. (1998). Technology Management Education: ALTERNATIVE MODELS. California Management Review, 40(4), 94-116. https://doi.org/10.2307/41165966
  33. Becker, P. R. (2007). A Comparative Analysis of Undergraduate Engineering and Technology Management Education Programs in the United States. PICMET '07 - 2007 Portland International Conference on Management of Engineering & Technology, Management of Engineering and Technology, Portland International Center for, 1491.
  34. Bellamy, A., Becker, P., & Kuwik, P. (2003). Developing a Technology Management Curriculum from the Perspective of Strategic Intent. The Journal of Technology Studies, 29(1/2), 103.
  35. Hang, C.-C., Ang, M., Wong, P.-K., & Subramanian, A. M. (2009). Technology Management Educational Initiatives in Asia: A Case Study from the National University of Singapore. Academy of Management Learning & Education, 8(3), 444.
  36. Horwitch, M., & Stohr, E. A. (2012). Transforming technology management education: Value creation-learning in the early twenty-first century. Journal of Engineering and Technology Management, 29(4), 489-507.
  37. Kameoka, A., Collins, S. W., Meng, L., & Hashimoto, M. (2003). Emerging MOT education in Japan. IEMC '03 Proceedings. Managing Technologically Driven Organizations: The Human Side of Innovation and Change, 296-300. https://doi.org/10.1109/IEMC.2003.1252280
  38. Khalil, T. M. (1998). Management of Technology: Future Directions and Needs for the New Century. C. G. The University of Miami, FL.
  39. Khalil, T. M., & Bayraktar, B. (1988). Challenges and Opportunities for Research in the Management of Technology. NSF/University of Miami Report.
  40. Kim, W. (2015). The current transition in management of technology education: The case of Korea. Technological Forecasting & Social Change, 100, 5-20. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2015.03.018
  41. Kocaoglu, D. F. (1994). Technology management: educational trends. IEEE Transactions on Engineering Management, Engineering Management, IEEE Transactions on, IEEE Trans. Eng. Manage., 41(4), 347-349. https://doi.org/10.1109/17.364557
  42. Kocaoglu, D. F., Sarihan, H. I., Sudrajat, I., & Hernandez, I. P. (2003). Educational trends in engineering and technology management (ETM). PICMET '03: Portland International Conference on Management of Engineering and Technology Technology Management for Reshaping the World, 2003., 153-159.
  43. Mallick, D. N., & Chaudhury, A. (2000). Technology management education in MBA programs: a comparative study of knowledge and skill requirements. Journal of Engineering and Technology Management, 17(2), 153-173.
  44. Mignogna, R. (2002). An historical perspective on management education in the technology era. http://www.temi.com/MoTEducationArticle.htm on, 7(24), 04.
  45. Mustar, P. (2009). Technology management education: Innovation and entrepreneurship at MINES ParisTech, a leading French engineering school. Academy of Management Learning & Education, 8(3), 418-425.
  46. Nambisan, S., & Wilemon, D. (2002). Graduate management of technology education: A global survey, critical issues and emerging trends. International Journal of Technology Management, 24(1), 106.
  47. Nambisan, S., & Wilemon, D. (2003). A global study of graduate management of technology programs. Technovation, 23(12), 949-962. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(03)00109-3
  48. National Research Council (1987). Management of Technology: The Hidden Competitive Advantage. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/doi:10.17226/18890
  49. Thamhain, H. J. (2005). Management of Technology: Managing Effectively in Technology-Intensive Organizations. Hoboken, NJ: Wiley.
  50. The International Association for Management of Technology (2007). Program Guidelines for Management of Technology (MOT) Graduate Level Academic Institutions' Accreditation Certification Certification. (2007). Technovation, 27(4), 236-238. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2007.01.002
  51. Yanez, M., Khalil, T. M., & Walsh, S. T. (2010). IAMOT and Education: Defining a Technology and Innovation Management (TIM) Body-of-Knowledge (BoK) for graduate education (TIM BoK). Technovation, 30(7), 389-400. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2010.03.007
  52. Zehner, W. B., II. (2000). The Management of Technology (MOT) Degree: A Bridge between Technology and Strategic Management. Technology Analysis and Strategic Management, 12(2), 283-291. https://doi.org/10.1080/713698470