DOI QR코드

DOI QR Code

Business Intelligence Design for Strategic Decision Making for Small and Midium-size E-Commerce Sellers: Focusing on Promotion Strategy

중소 전자상거래 판매상의 전략적 의사결정을 위한 비즈니스 인텔리전스 설계: 프로모션 전략을 중심으로

  • Received : 2023.11.27
  • Accepted : 2023.12.14
  • Published : 2023.12.31

Abstract

As the e-Commerce gets increased based on the platform, a lot of small and medium sized sellers have tried to develop the more effective strategies to maximize the profit. In order to increase the profitability, it is quite important to make the strategic decisions based on the range of promotion, discount rate and categories of products. This research aims to develop the business intelligence application which can help sellers of e-Commerce platform make better decisions. To decide whether or not to promote, it is needed to predict the level of increase in sales after promotion. I n this research, we have applied the various machine learning algorithm such as MLP(Multi Layer Perceptron), Gradient Boosting Regression, Random Forest, and Linear Regression. Because of the complexity of data structure and distinctive characteristics of product categories, Random Forest and MLP showed the best performance. It seems possible to apply the proposed approach in this research in support the small and medium sized sellers to react on the market changes and to make the reasonable decisions based on the data, not their own experience.

온라인 플랫폼을 통한 전자상거래 활성화에 따라 수많은 중소 판매상들은 수익성 향상을 위해 다양한 노력을 기울이고 있다. 이를 위해서는 프로모션이나 이벤트의 범위와 할인 수준, 품목 등에 대한 전략적 의사결정이 매우 중요하다. 본 연구는 중소 전자상거래 판매상들이 효과적인 프로모션 전략을 수립하기 위한 의사결정을 지원하기 위한 도구를 개발하고자 한다. 프로모션의 시행 여부를 판단하기 위해서는 프로모션에 의한 매출 증대 수준을 예측할 수 있어야 한다. 본 연구에서는 다양한 기계학습기법 중 MLP(Multi Layer Perceptron), Gradient Boosting Regression, Random Forest, Linear Regression 모델을 통해 프로모션 시행 후의 매출변화를 예측하기 위한 모델을 개발하였다. 프로모션 데이터가 가진 복잡성과 품목의 특성이 뚜렷한 영향력을 가지는 것으로 확인되었으며, 여러 기법 중 Random Forest 모델과 MLP 모델이 가장 성능이 좋은 것으로 나타났다. 본 연구에서 개발된 방법을 통해 중소 전자상거래 판매상이 시장 변화에 능동적으로 대응하고, 데이터 기반 의사결정을 지원할 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 산업통상자원부의 지원을 받아 연구과제로 수행되었습니다.(연구개발 과제번호:20015463, 과제명: 2세부 온라인 유통과 물류시스템 연계를 위한 표준정보시스템 개발)

References

  1. Ethan Cramer-Flood, "Worldwide e-commerce growth drops to single digits, while overall retail muddles through", Insider intelligence, Aug2. 2022,
  2. 통계청, "2023년 3월 온라인쇼핑동향", 2023.
  3. 하나금융경영연구소, "데이터 연결 분석이 중요한 시대", 하나Knowledge, 2023.
  4. 권영옥. (2014). 비즈니스 인텔리전스 시스템의 활용 방안에 관한 연구. 지능정보연구, 20(4), 155-169. https://doi.org/10.13088/JIIS.2014.20.4.155
  5. 이종주, "'데이터 격차', 다가올 중소벤처기업의 위험", 소프트웨어 정책연구소 산업동향, 2021. pp4-11.
  6. 김근환, 권태훈, 전승표, "공공 정보지원 인프라 활용한 제조 중소기업의 특징과 성과에 관한 연구", J Intell Inform Syst, Vol.25 NO.4, December 2019. pp.1-33.
  7. (주)원제로소프트, "(2세부) 온라인 유통과 물류 시스템 연계를 위한 표준정보시스템 개발". 지식서비스산업기술개발. 산업통상자원부. 제2021-51호.
  8. 이재훈. "이커머스 시장의 수요 트렌드 예측을 위한 딥러닝 모델에 대한 연구." 국내석사학위논문 인천대학교 동북아물류대학원, 2021. 인천 2021.
  9. 유루루. "머신러닝을 활용한 온라인 약국 의약품 판매량 예측 모형 개발." 국내석사학위논문 전남대학교, 2021. 광주.
  10. 박성철. "시계열 분석을 통한 중개 사이트에서의 쇼핑몰 매출액 예측 모형 구축." 국내석사학위논문 연세대학교 공학대학원, 2015. 서울.
  11. 오지연. "빅데이터 분석을 활용한 온라인 판매수요 예측." 국내석사학위논문 한신대학교 대학원, 2019. 경기도.
  12. 이강현, 방선호, 장지영, 신광섭. (2022). 기계학습 기법을 활용한 수요 예측 모형 개발 -몽골 유통 기업 사례-. 물류학회지, 32(6), 111-120.
  13. 정윤재. "소비자 직접판매 D2C 패션산업의 수요예측 및 초도발주량 최적화." 국내석사학위논문 인천대학교 동북아물류대학원, 2021. 인천.
  14. 김광호, 장병훈, 최황규. (2019). 원-핫 인코딩을 이용한 딥러닝 단기 전력수요 예측모델. 전기전자학회논문지, 23(3), 852-857. https://doi.org/10.7471/IKEEE.2019.23.3.852
  15. 김영남, 모혜란, 이지홍, 류상천, 김현. (2022). e커머스 풀필먼트 비즈니스를 위한 멀티 조합 수요예측 모델 연구. 대한전자공학회 학술대회.
  16. 주종문(Jong-Moon Ju),and황승국(Seung-Gook Hwang). "전자상거래 효율화를 위한 Web Mining기반 수요예측방법." 한국지능시스템 학회 학술발표 논문집 14.1 (2004): 7-12.
  17. 안세희, 정재윤. (2023). Temporal Fusion Transformer를 이용한 대형마트 판매량의 다단계 시계열 수요예측. 한국전자거래학회지, 28(3), 43-53, 10.7838/jsebs.2023.28.3.043
  18. 유지현. (2019). 머신러닝을 이용한 관중 수요 예측에 관한 연구. 전기전자학회논문지, 23(4), 128-134.
  19. 정원희, 정다운, 강아영, 구영현, and 유성준. "수요 패턴 별 최적 머신러닝 수요예측 모델 성능 비교." 한국차세대컴퓨팅학회 논문지 16.6 (2020): 76-89. https://doi.org/10.23019/KINGPC.16.6.202012.008
  20. 정세훈. "머신러닝 회귀 모델 알고리즘을 적용 한 기업의 판매량 예측 연구 및 분석." 국내석사학위논문 부경대학교, 2021. 부산.
  21. 조성일. "두유제품의 수요예측 정확도 향상에 관한 연구." 국내석사학위논문 인하대학교 물류전문대학원, 2019. 인천.
  22. 임설아. "홈쇼핑 매출 알고리즘 개발에 관한 연구." 국내박사학위논문 세종대학교 대학원, 2021. 서울