DOI QR코드

DOI QR Code

공학교육에서 학습자 질문 촉진을 위한 온라인 소통 창구의 활용과 효과에 관한 연구

A Study on the Utilization and Effect of Online Communication Channels to Promote Learner Questions in Engineering Education

  • 홍수민 (서울대학교 사범대학 교육학과) ;
  • 유재혁 (서울대학교 학습과학연구소 미래교육혁신센터) ;
  • 김한휘 (대전용산초등학교) ;
  • 임영섭 (서울대학교 공과대학 조선해양공학과) ;
  • 임철일 (서울대학교 사범대학 교육학과 )
  • Hong, Sumin (Department of Education, Seoul National University) ;
  • Yoo, Jaehyuk (Center for Future Education Innovation, Seoul National University) ;
  • Kim, Honey (Dajeon Yongsan Elementary School) ;
  • Lim, Youngsub (Department of Naval Architecture and Ocean Engineering, Seoul National University) ;
  • Lim, Cheolil (Department of Education, Seoul National University)
  • 투고 : 2023.05.15
  • 심사 : 2023.06.01
  • 발행 : 2023.07.31

초록

In engineering education, stimulating students' questions and encouraging learning participation are crucial for achieving higher-order thinking abilities. This study aims to investigate the use and effect of an online communication channel in fostering engineering students' questioning abilities. Consequently, in this research, we gauged students' satisfaction with an engineering class that implemented a communication channel, and scrutinized the changes in their perceptions regarding the significance of questions, their engagement in learning, and their academic self-efficacy. In addition, we interviewed the students who participated in the class. The outcomes are as follows: Firstly, student satisfaction improved compared to the previous semester's class where the communication channel was not utilized. Secondly, learners' understanding of the importance of asking questions positively escalated, alongside their actual frequency of posing questions. Thirdly, there was an improvement in learners' active engagement in their studies and their academic self-confidence. The findings of this research suggest that communication channels should be employed to motivate learners to pose questions and involve students in effective learning.

키워드

참고문헌

  1. 권호천(2009). 온라인 학습자 상호작용과 학업성취도의 관계: 사이버대학 수업 질문답변 게시판을 중심으로. 사이버커뮤니케이션학보, 26(2), 5-37.
  2. 김수란(2014). 대학 수업에서 학습자 질문저해요인 척도 타당화 연구. 열린교육연구, 22(3), 249-271.
  3. 김수란.송인섭(2014). 대학 수업에서 학습자의 질문과정 및 질문제해요인과 문제해결력 간의 구조적 관계. 교육심리연구, 28(2), 269-290.
  4. 김영민.최진수(2022). 과학영재 대학생의 질문에 대한 인식 분석: KAIST 학부 재학생을 중심으로. 영재교육연구, 32(3), 383-406.
  5. 류지헌.조형정.윤수정(2007). 학습자 질문 생성에 영향을 주는 요인탐색. 교육연구, 30, 109-129.
  6. 배수정(2017). 학습자가 만든 탐색적 질문에 대한 평가가 질문의 양과 질에 미치는 영향: 평가 예고와 동료 평가의 효과를 중심으로. 박사학위논문. 서울대학교.
  7. 양미경(2007). 질문 창출 노력의 교육적 의의와 한계. 열린교육연구, 15(2), 1-20.
  8. 유지원.강명희(2011). 대학생의 학습참여에 영향을 주는 사회적 요인, 심리적 욕구 요인, 동기 요인 간의 구조적 관계. 교 육학연구, 49(4), 55-85.
  9. 유지원.송윤희(2013). 이러닝에서 학습자의 학습참여 및 학습 지속의향에 대한 과제가치와 학업적 자기효능감 변인의 상호 작용 효과 탐색. 학습자중심교과교육연구, 13(3), 91-112.
  10. 유현숙.고장완.임후남(2011). 대학생의 의사소통능력 및 종합적 사고력에 영향을 주는 학습과정 요인 분석. 교육행정학연구, 29(4), 319-337.
  11. 이준문(2023. 1. 11.). 클라썸, 연세대학교 전교 도입 후 학습 소통량 2배 높여...학내 자발적 소통 문화 확산. 뉴스탭. http://www.newstap.co.kr/news/articleView.html?idxno=183815
  12. 임경화.안정현(2016). 공학생의 문제해결력 향상을 위한 질문 생성 전략 활용 플립러닝 수업 설계. 실천공학교육논문지, 8(2), 75-81. https://doi.org/10.14702/JPEE.2016.075
  13. 임규연.김희준.박하나(2014). 웹기반 협력학습에서 참여와 상호작용의 차이에 대한 고찰. 컴퓨터교육학회 논문지, 17(4), 69-78.
  14. 임철일(2012). 교수설계 이론과 모형. 교육과학사.
  15. 임철일.김동호.한형종(2022). 원격교육과 사이버교육 활용의 이해(2판). 교육과학사.
  16. 임철일.홍미영.이선희(2011). 공학교육에서의 창의성 증진을 위한 학습 환경 설계모형. 공학교육연구, 14(4), 59-66.
  17. 임철일 외(2014). 국내 공학교육에서의 창의성연구 동향과 발전 과제. 공학교육연구, 17(5), 33-40. https://doi.org/10.18108/JEER.2014.17.5.33
  18. 정영란.배재희(2002). 질문 강화 수업이 중학생들의 질문 수준과 학업 성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 22(4), 872-881.
  19. 정제영 외(2023). 챗GPT 교육혁명. 포르체.
  20. 조일주.정재엽(2007). 웹 기반 동시적 토론학습에서 학습능력 및 성격특성에 따른 집단구성이 학습자의 상호작용에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 7(2), 233-255.
  21. 최정아.권성호(2013). 학습자의 상호작용 증진을 위한 페이스 북 활용 교수전략에 관한 연구. 평생학습사회, 9(2), 155-180.
  22. 최정윤.신혜숙(2010). 한국 대학에서의 교수-학생 상호작용의 성격과 대학교육 학습성과에 대한 영향 분석: 대학 특성 효과 분석을 중심으로. 한국교육, 37(2), 131-154. https://doi.org/10.22804/JKE.2010.37.2.006
  23. 최정윤.이병식(2009). 대학생의 학습성과에 대한 영향 요인 탐색: 대학의 효과분석을 중심으로. 교육행정학연구, 27(1), 199-222.
  24. 충남교육청(2023). 대화형 AI챗봇 활용 도움자료.
  25. 홍경선(2012). 설계기반연구방법을 적용한 학생생성 질문촉진 수업모형 개발 연구. 지역발전연구, 11(2), 215-246.
  26. 홍경선.김동익(2011). 공학교육에서 학생 생성 질문 교수학습 방법을 적용한 수업 사례연구. 공학교육연구, 14(6), 24-30. https://doi.org/10.18108/JEER.2011.14.6.24
  27. 홍수민 외(2022). 비대면 공학교육에서공개 및 실명 여부에 따른 학습자 질문 방식의 전략과 효과에 관한 연구. 공학교육연구, 25(3), 26-34. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.3.26
  28. 홍수민.임철일(2021). 인공지능 스피커를 활용한 언어교육에서 교수자의 스캐폴딩 전략 개발. 교육공학연구, 37,(2), 309-341.
  29. 황청일.이성호(2011). 대학 강의식 수업에서 학습자가 경험한 질문 저해요소 분석 연구. 교육과학연구, 42(1), 181-212.
  30. Anderson, T. et al.(2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2), 1-18.
  31. Balakrishnan, V.(2014). Using social networks to enhance teaching and learning experiences in higher learning institutions. Innovations in Education and Teaching International, 51(6), 595-606. https://doi.org/10.1080/14703297.2013.863735
  32. Clifton, A., & Mann, C.(2011). Can YouTube enhance student nurse learning?. Nurse education today, 31(4), 311-313. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.10.004
  33. Cooper, G.(2023). Examining science education in chatgpt: An exploratory study of generative artificial intelligence. Journal of Science Education and Technology, 32, 1-9. https://doi.org/10.1007/s10956-023-10039-y
  34. Dailey-Hebert, A.(2018). Maximizing interactivity in online learning: Moving beyond discussion boards. Journal of Educators Online, 15(3), n3.
  35. Gareis, E.(2006). Virtual teams: A comparison of online communication channels. The Journal of Language for International Business, 17(2), 6.
  36. Ghanbari-Baghestan, A. et al.(2016). Preferred communication channels used by students to interact with their lecturers. International Journal of Innovation and Learning, 19(2), 227-241. https://doi.org/10.1504/IJIL.2016.074476
  37. He, Y. C. J.(2009). Self-determination among adult Chinese English language learners: The relationship among perceived autonomy support, intrinsic motivation, and engagement. University of Southern California.
  38. Luu, T. M. V.(2022). Readiness for Online Learning: Learners' Comfort and Self-Directed Learning Ability. International Journal of TESOL & Education, 2(1), 213-224. https://doi.org/10.54855/ijte.222113
  39. Maskill, R., & de Jesus, H. P.(1997). Pupils' questions, alternative frameworks and the design of science teaching. International Journal of Science Education, 19(7), 781-799. https://doi.org/10.1080/0950069970190704
  40. Meishar-Tal, H., & Pieterse, E.(2019). Faculty-Students Online Communication Channels. International Association for Development of the Information Society.
  41. Munoz, C., & Towner, T.(2009, March). Opening Facebook: How to use Facebook in the college classroom. In Society for information technology & teacher education international conference (pp. 2623-2627). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  42. Phillips, A. et al.(2020). Implementing an adaptive intelligent tutoring system as an instructional supplement. Educational Technology Research and Development, 68, 1409-1437. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09745-w
  43. Phirangee, K., & Malec, A.(2017). Othering in online learning: An examination of social presence, identity, and sense of community. Distance Education, 38(2), 160-172. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1322457
  44. Qadir, J.(2022). Engineering Education in the Era of ChatGPT: Promise and Pitfalls of Generative AI for Education. TechRxiv preprint. https://www.techrxiv.org/ articles/preprint/Engineering_Education_in_the_Era_of_Chat GPT_Promise_and_Pitfalls_of_Generative_AI_for_Education/ 21789434
  45. Toledo, C. A.(2006). "Does Your Dog Bite?": Creating Good Questions for Online Discussions. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18(2), 150-154.
  46. Turnbull, D., Chugh, R., & Luck, J.(2021). Learning management systems and synchronous communication tools: enablers of online education during COVID-19. In Online Teaching and Learning in Higher Education during COVID-19 (pp. 39-49). Routledge.
  47. Minstrell, J., & Van Zee, E. H.(2000). Inquiring into inquiry: learning and teaching in science. American Association for the Advancement of Science.
  48. Van Zee, E., & Minstrell, J.(1997). Using questioning to guide student thinking. The Journal of the Learning Sciences, 6(2), 227-269. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0602_3
  49. Watanabe, R., Ehara, H., & Aoki, E.(2013). Study and Practice on Information Technology in an Educational Field Using a Cloud Service and SNS. 2013 Seventh International Conference on Complex, Intelligent, and Software Intensive Systems, 760-765.
  50. White, J. et al.(2023). A prompt pattern catalog to enhance prompt engineering with chatgpt. arXiv preprint arXiv:2302.11382. https://arxiv.org/abs/2302.11382
  51. Zan, N.(2019). Communication Channel between Teachers and Students in Chemistry Education: WhatsApp. Online Submission, 9(1), 18-30.