DOI QR코드

DOI QR Code

Revitalization and Support Policies of Closed Schools at the Age of Low Fertility and Super-Aging - Focusing on Closed School in Japan -

저출산·초고령화시대의 폐교 활용 및 지원시책 연구 - 일본의 사례를 중심으로 -

  • 변경화 ((전)국가균형발전위원회) ;
  • 유창균 (목포대학교 공과대학 건축학과)
  • Received : 2023.07.09
  • Accepted : 2023.08.15
  • Published : 2023.08.25

Abstract

This study aims to provide implications for Korea's efficient application policies for closed schools by identifying the current status of how closed schools are revitalized in Japan and their supportive measures. In Japan, a total of 2,215 schools have closed from 1992 to 2001, and 8,580 schools from 2002 to 2020, with 10,709 closures occurring from 1992 to 2020. The average number is about 369 per year. In terms of the overall trend, the number of closed schools have been put into use and the numbers have increased from 70% in 2013 to 74% in 2020. To summarize the characteristics of the use, first, there is a complex phenomenon in which the use of closed schools are becoming more diverse. Second, closed schools are most often revitalized as educational facilities for residents, followed by social sports facilities, social education facilities and cultural facilities. Third, the use of closed schools in the industries are increasing as they are used as "corporal facilities and start-up support facilities". In order to promote the use of closed schools, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology in Japan promoted the simplification and elasticity of property disposal procedures in 2008. Since 2010, the disclosure of information on closed facilities and matching service between providers and users have been unified through the "Let's Connect to the Future ~ Closed School for All" project. The Cabinet Office including the four offices, and five central governments are advocating the use of closed schools by promoting subsidy support projects.

Keywords

References

  1. 김한수, 폐교대학의 신속한 청산과 종합관리를 위한 법적 및 재정적 지원 방안, 기술경영, 4(2), 2019. 
  2. 김홍기, 한국과 일본의 농촌지역 폐교활용 정책 비교, 한국농촌건축학회논문집, 19(3), 2017. 
  3. 노영희, 노지윤, 폐교 시설의 효과적인 도서관 활용을 위한 폐교 발생 지역 주민의 인식 및 요구 분석에 관한 연구, 한국문헌정보학회지 53(2), 2019. 
  4. 노화동, 정석, 농촌마을 폐교위기 극복을 위한 마을공동체의 역할-제주특별자치도 8개 마을의 임대주택 제공사례를 중심으로, 한국농촌건축학회논문집, 17(3), 2017. 
  5. 농림축산식품부, 도농상생을 위한 스마트워크 복합공간 조성방안 연구, 한국농촌경제연구원, 2021.12. 
  6. 염대봉, 강인호, 폐교대학 시설활용을 위한 지방정부의 역할: 협력적 거버넌스 관점에서, 한국공공관리학보, 37(1), 2023. 
  7. 이을규, 일본의 다양한 폐교 재활용에 관한 연구, 교육시설, 25(5), 2018. 
  8. 일본 문부과학성, 폐교시설의 유효활용에 대해(문부과학성「모두의 폐교 프로젝트」(廃校施設の有効活用について), 2022.5. 
  9. 일본 문부과학성, 폐교활용사례집(미래를 연결하자, 모두의 폐교 프로젝트), 2023.5. 
  10. 일본 문부과학성, 폐교시설의 실태 및 유효 활용상황 등 조사연구보고서(廃校施設の実態及び有効活用状況等調査研究報告書), 2003.7. 
  11. 일반재단법인 일본입지센터, 2020년도 폐교 등 미이용 용지 활용 추진 조사보고서(廃校等の未利用用地活用推進調査報告書), 2021.3. 
  12. 임선빈, 학교역할에 관한 구성원의 인식-폐교위기 극복과정에서 살펴 본 학교역할, 교육행정학연구, 33(4), 2015. 
  13. 채순하, 충청북도의 초등학교 폐교유형과 그 지역적 특성, 대한지리학회지, 29(1), 1994. 
  14. 権安理, 廃校活用研究序説, 応用社会学研究, (53), 2011. 
  15. 杉本 浄, 学校の廃校と廃校の学校, 東海大学紀要文化社会学部, (9), 2023. 
  16. 교육부, 2021년 폐교재산 활용현황, https://www.moe.go.kr 
  17. 일본 총무성, https://www.soumu.go.jp 
  18. 일본 문부과학성, https://www.mext.go.jp/ 
  19. 지방교육재정알리미, http://www.eduinfo.go.kr