DOI QR코드

DOI QR Code

중국 동영상 플랫폼 Bilibili의 탄막 현상 분석- 헨리 젠킨스의 참여문화 개념을 중심으로

Analysis of the Danmu Phenomenon on the Chinese Video Platform Bilibili - Focused on Henry Jenkins' Concept of Participatory Culture

  • HUANG SHIYI (Sungkyunkwan University Dept. of Film, TV & Multimedia) ;
  • Kwon Hochang (Korea National University of Art)
  • 투고 : 2023.06.23
  • 심사 : 2023.07.24
  • 발행 : 2023.08.02

초록

본 논문은 헨리 젠킨스가 제안한 참여문화 개념으로 탄막 현상을 분석한다. 탄막은 다른 댓글이나 달리 이용자들이 동영상을 볼 때 익명으로 글을 올릴 수 있도록 하고, 그 시간에 올린 댓글은 곧바로 화면에 뜨는 동시에 다른 시청자도 볼 수 있게 하는 기능으로, 2006년에 일본의 유명한 동영상 사이트인 나코니코(Niconico)에서 처음으로 서비스를 시작하였다. 본 논문에서는 중국 동영상 플랫폼 Bilibili에서의 탄막 현상을 세가지 측면에 집중하여 분석한다. 첫째, 집단지성 하의 창작 공유 측면에서는 사용자들이 자신의 창작물을 만들어 탄막을 통해 다른 이용자들과 공유하는 것이 어떻게 이루어지는지 탐구한다. 둘째, 대중 참여 하의 협력 모델에서는 사용자들이 상호작용을 통해 집단적인 협력을 구현하는 방법과 그 의미에 대해 다룬다. 셋째, 상업자본의 재력 지원 측면에서는 탄막 동영상이 상업적인 이익을 창출하는 영향력을 사례로 분석한다. 또한, Bilibili에서 나타나는 참여문화의 부정적 측면과 도전 과제를 분석한다. 참여격차, 저작권 침해, 그리고 탄막의 과도한 사용과 익명성의 문제와 같은 부정적 측면들을 검토하고 참여문화로서 탄막의 가능성을 실현하기 위한 주요 도전 과제들을 제안하였다. 본 논문은 문헌조사, 사례연구 등 연구 방법을 활용하여 탄막을 종합적으로 분석하고, 이를 통해 참여문화와 탄막이 현대사회에서 어떻게 상호작용하며 진화하는지에 대한 통찰을 도출하고자 하였다. 탄막은 참여적인 매체로서 개인과 집단의 창작과 상호작용을 촉진하는 중요한 도구로서 미디어 산업과 사용자들 사이의 새로운 경계를 개척하고 있지만 그 가능성을 실현하기 위해서는 여러 과제를 해결해야 함을 논의하였다.

This paper analyzes the danmu phenomenon with the concept of participatory culture proposed by Henry Jenkins. Unlike other comments, Danmu is a function that allows users to post anonymously while watching a video, and comments posted at that time are immediately displayed on the screen and can be viewed by other viewers. The service was first launched by Niconico. In this paper, the danmu phenomenon in the Chinese video platform Bilibili is analyzed by focusing on three aspects. First, in terms of creative sharing under collective intelligence, we explore how users create their own creations and share them with other users through danmu. Second, in the collaboration model under public participation, the method and meaning of collective cooperation through users' interaction is dealt with. Third, in terms of financial support of commercial capital, the influence of danmu videos to create commercial profits is analyzed as a case. In addition, the negative aspects and challenges of participatory culture in Bilibili are analyzed. Negative aspects such as participation gap, copyright infringement, excessive use of danmu and problems of anonymity were reviewed, and major challenges to realize the potential of danmu as a participatory culture were suggested. This paper comprehensively analyzes danmu using research methods such as literature review and case studies, and through this, tries to derive insights on how participatory culture and danmu interact and evolve in modern society. Danmu, as a participatory medium, is an important tool that promotes individual and collective creation and interaction, and is pioneering a new boundary between the media industry and its users.

키워드

참고문헌

  1. 헨리 젠킨스, 「컨버전스 컬처: 올드미디어와 뉴미디어의 충돌」, 김정희원, 김동신 역, 비즈앤비즈, 2008.
  2. 헨리 젠킨스, 「팬, 블로거, 게이머: 참여문화에 대한 탐색」, 정현진 역, 비즈앤비즈, 2008.
  3. Jenkins, H ,Sangita Shresthova, Gabriel Peters-Lazaro, 「Popular Culture and the Civic Imagination: Case Studies of Creative Social Change (Hardcover)」, New York University Press, 2020.
  4. 석형란, 최은경, 「중국 2차원문화 환경에서의 '탄막(弹幕)'현상」, 「만화애니메이션 연구」, 2018. http://dx.doi.org/10.7230/KOSCAS.2017.50.023
  5. 조가흔, 「중국 젊은 층의 탄막(彈幕) 이용에 대한 탐색적 연구 : 이용과 충족 이론과 정보시스템 성공모형의 결합을 중심으로」, 국내석사학위논문 성균관대학교 일반대학원, 2019.
  6. 유진의, 「탄막(弹幕) 동영상의 시청 동기가 시청몰입 및 시청 만족도에 미치는 영향」, 국내석사학위논문 중앙대학교 예술대학원, 2021.
  7. 정찬, 「참여문화 현상에 관한 연구」, 국내석사학위논문 동의대학교 대학원, 2021.
  8. 염영영, 김종무, 「중국 웹 드라마에서 탄막(彈幕) 사용자의 이용동기, 획득충족, 이용행위에 관한 연구」, 「커뮤니케이션 디자인학연구」, 2019. http://dx.doi.org/10.25111/jcd.2019.67.32
  9. 양수아, 조희정, 이혜은, 「미디어 노출 신체이미지와 탄막 이용이 다이어트 의도에 미치는 영향 , 중국 비리비리(Bilibili) 동영상 사이트를 중심으로」, 「한국콘텐츠학회논문지」, 2020.
  10. 권호창, 「트랜스미디어 향유와 문화정치적 관점에서의 대안적 수용자의 재구성에 관한 연구」, 「Trans-」, 2021.
  11. 염배옥, 「탄막(弹幕) 동영상에 대한 시청동기가 몰입 및 행동의도에 미치는 영향」, 국내석사학위논문 중앙대학교 예술대학원, 2021.
  12. 정춘미, 「중국 동영상 플랫폼에서 탄막이용자의 이용 동기, 개인적 성향과 인지된 개혁 특성이 탄막 이용 몰입 경험과 만족도에 미치는 영향」, 국내석사학위논문 중앙대학교 대학원, 2021. 
  13. 侯君荔, 「商品化视⾓下的"弹幕"研究」, 「中国电视」, 2022.
  14. 周荣庭, 管华骥, 「参与式⽂化:⼀种全新的媒介⽂化样式」, 「新闻爱好者」, 2010. http://dx.doi.org/10.16017/j.cnki.xwahz.2010.12.052
  15. 陈⼀, 曹圣琪, 王彤, 「透视弹幕网站与弹幕族:⼀个青年亚⽂化的视⾓」, 「青年探索」, 2013. http://dx.doi.org/10.13583/j.cnki.issn1004-3780.2013.06.006
  16. 满瑜, 「亨利.詹⾦斯"参与性⽂化"理论研究」, 天津师范⼤学硕⼠学位论⽂, 2022. http://dx.doi.org/10.27363/d.cnki.gtsfu.2022.000078
  17. 岳改玲, 「新媒体时代的参与式⽂化研究」, 武汉⼤学博⼠学位论⽂, 2010.
  18. 王佳琪, 「基于弹幕视频网站的弹幕⽂化研究」, ⼭东师范⼤学硕⼠学位论⽂, 2015.
  19. ⽂蕾, 「哔哩哔哩弹幕视频网站的使⽤与满⾜理论研究」, 西南交通⼤学硕⼠学位论⽂, 2016. 
  20. Bilibili 웹 플랫폼 https://www.bilibili.com/
  21. Bilibili 사이트 규범 설명 https://member.bilibili.com/platform/convention/
  22. 南⽅⼈物周刊 https://www.nfpeople.com/article/3038
  23. 헨리 젠킨스의 웹 사이트 http://henryjenkins.org/2006/10/confronting_the_challenges_of.html#sthash.M71NcRAS.dpuf