DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Elementary School Preservice Teachers' Mathematical Modeling Problem Creation Activities

초등학교 예비교사들의 수학적 모델링 문제 만들기 활동에 대한 사례연구

  • Received : 2023.04.13
  • Accepted : 2023.06.27
  • Published : 2023.07.31

Abstract

Recently, in school mathematics, classes using mathematical modeling are attracting attention to improve students' mathematical problem-solving skills. However, existing preceding studies have been conducted mainly on elementary, middle, and high school or in-service teachers, so it may be limited to apply the contents and results of the research as it is to pre-service teachers, who are future professors. Therefore, this study examined the school days' experiences of mathematical modeling for pre-service elementary school teachers. In addition, in order to provide a positive experience for mathematical modeling, mathematical modeling problem creation activities were conducted through group activities, and the results and their perceptions were examined. As a result of the study, elementary school preservice teachers had very little experience with mathematical modeling activities during their elementary, middle, and high school days. It was found that there is a deficiency in creating an appropriate mathematical modeling problem suitable for the level of elementary school students. In addition, it was found that they had a positive perception of mathematical modeling after participating in the study. Based on these results, implications for the training process for preservice teachers were suggested.

최근 학교수학에서는 학생들의 수학적 문제해결력 향상을 위해 수학적 모델링을 활용한 수업이 주목을 받고 있다. 하지만 기존의 선행연구들은 초·중·고등학교 또는 현직 교사들을 중심으로 진행되어 미래의 교수자인 예비교사들에게 그 연구의 내용 및 결과들을 적용하는 것은 제한적일 수도 있다. 따라서 본 연구는 초등학교 예비교사들을 대상으로 수학적 모델링에 대한 학창시절 경험들을 살펴보고 수학적 모델링에 대한 긍정적인 경험을 제공하기 위해 모둠 활동을 통한 수학적 모델링 문제 만들기 활동을 진행하여 그에 대한 결과물들과 그들의 인식을 살펴보았다. 연구 결과 초등학교 예비교사들은 초·중·고등학교 학창시절 수학적 모델링 활동에 대한 경험이 매우 적었으며, 초등학교 학생들의 수준에 맞는 적절한 수학적 모델링 문제를 만드는 것에 부족한 면이 있는 것으로 나타났다. 또한, 연구에 참여한 후 수학적 모델링에 대한 긍정적인 인식을 갖게 된 것으로 나타났으며, 학습자와 교수자의 입장을 동시에 고려할 수 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 예비교사 양성과정에서의 시사점을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 강옥기(2010). 수학적 모델링의 정교화 과정 연구. 수학교육학연구, 20(1), 73-84.
  2. 교육부(2021). 2022 개정 교육과정 총론 주요사항[시안]. 교육부[교육과정정책과]
  3. 교육부(2022). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2022-33호 [별책 8].
  4. 김민경, 민선희, 강선미(2009). 초등교사들의 수학적 모델링에 대한 인식 조사연구. 한국학교수학회논문집, 12(4), 411-431.
  5. 김선희(2005). 문제 중심 학습의 방법으로서 수학적 모델링에 대한 고찰. 학교수학, 7(3), 303-308.
  6. 김용석(2022). 수학적 모델링에 대한 초등학교 예비교사들의 인식변화. 초등수학교육, 25(1), 101-123.
  7. 노경섭(2014). 제대로 알고 쓰는 논문 통계분석. 한빛 아카데미.
  8. 박선화(2015). 수학교과 핵심역량과 수학과의 성격 및 목표 시안. 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 정책 연구 공개 토론회, 17-40.
  9. 박진형, 이경화(2013). 수학적 모델링 과정에서 수학화의 기호학적 분석. 수학교육학연구, 23(2), 95-116.
  10. 박형주(2023). 고등학생들의 수학 문제의 이해에 관한 연구. 이화여자 대학교 박사학위논문.
  11. 손행미(2017). 질적내용분석의 이해와 적용. 대한질적 연구학회지, 2, 56-63.
  12. 손홍찬, 류희찬(2005). 함수 지도와 수학적 모델링 활동에서 스프레드시트의 활용. 수학교육학연구, 15(4), 505-522.
  13. 신문승(2019). 능동적 학습자의 학업성취에 영향을 미치는 초등 프로젝트기반학습의 효과 분석. 학습자 중심교과교육연구, 19(7), 813-830.
  14. 신승용(2021). 지식정보화사회에서 SNS 의 사회적 기능 향상에 따른 부작용 해결방안을 위한 멀티미디어-리터러시 교육 법제화의 당위성에 관한 연구 (Ajzen 의 계획된 행위 이론을 기반으로). 문화기술의 융합, 7(3), 89-94. https://doi.org/10.17703/JCCT.2021.7.3.89
  15. 신은주, 이종희(2004). 모델링 과정에서 지각적, 인지적, 메타인지적 활동의 상호작용에 관한 사례연구. 학교수학, 6(2), 153-179.
  16. 오영열, 박주경(2019). 초등수학에 적용된 수학적 모델링 과제 탐색. 한국초등교육, 30(1), 87-99. https://doi.org/10.20972/KJEE.30.1.201903.87
  17. 이윤형(2019). 수학적 모델링에 대한 초등 교사들의 인식 조사. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문
  18. 이종희, 이아름(2012). 중학교 학생들의 수학적 모델링 과정 분석. 교과교육학연구, 16(3), 815-838. https://doi.org/10.24231/RICI.2012.16.3.815
  19. 정승요, 박만구(2016). 수학과 교육과정의 변화에 따른 초등학교 3, 4 학년 교과서의 수학적 모델링 관련 제시 방법 분석. 한국학교수학회논문집, 19(1), 103-122.
  20. 최희선, 한혜숙(2018). 수학적 모델링 기반 수업이 중학교 1학년 학생들의 수학적 문제제기 능력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 18(14), 755-782.
  21. 홍진곤, 장보윤, 김경록, 진석언(2008), 초등학교 수학영재의 수학교과 선행학습 정도와 수학 창의적 문제해결력의 관계. 열린교육연구, 16(3), 123-138.
  22. 황혜정(2007). 수학적 모델링의 이해-국내 연구 결과 분석을 중심으로-. 학교수학, 9(1), 65-97.
  23. Biembengut, M. S., & Hein, N. (2013). Mathematical modeling: Implications for teaching. In Modeling Students' Mathematical Modeling Competencies: ICTMA 13 (pp. 481-490). Springer Netherlands.
  24. Blum, W. & Ferri, R. B. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt?. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-58.
  25. Cirillo, M., Pelesko, J. A., Felton-Koestler, M. D., & Rubel, L. (2016). Perspectives on modeling in school mathematics. In C. R. Hirsch, & A. R. McDuffie (Eds.), Mathematical modeling and modeling mathematics (pp. 3-16). NCTM.
  26. Common Core State Standards Initiative. (CCSSI: 2010). Common Core State Standards for Mathematics(CCSSM). Retrieved from http://www.corestandards.org/Math/
  27. Doerr, H. (2016). Designing sequences of model development tasks. In C. R. Hirsch, & A. R. McDuffie (Eds.), Mathematical modeling and modeling mathematics (pp. 197-205). NCTM.
  28. Gann, C., Avineri, T., Graves, J., Hernandez, M., & Teague, D. (2016). Moving students from remembering to thinking: The power of mathematical modeling. In C. R. Hirsch, & A. R. McDuffie (Eds.), Mathematical modeling and modeling mathematics (pp. 97-106). NCTM.
  29. Gould, H. T. (2013). Teachers' conceptions of mathematical modeling, Columbia University.
  30. Harrison, T. P., & Ketz, J. E. (1989). Modeling learning effects via successive linear programming. European Journal of Operational Research, 40(1), 78-84. https://doi.org/10.1016/0377-2217(89)90274-9
  31. Lesh, R. E., & Doerr, H. M. (2003). Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  32. Maki, D. P., & Thompson, M. (1973). Mathematical models and applications: with emphasis on the social life, and management sciences (No. 511.8 M3).
  33. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (1980). An agenda for action: Recommendations for school mathematics of the 1980's. NCTM.
  34. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (1989). Curriculum and evaluation standards for school Mathematics. NCTM.
  35. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (1991). Mathematical modeling in the secondary school curriculum, In Frank Swetz and J. S. Hartzler (Eds.). NCTM.
  36. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
  37. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. NCTM.
  38. Niss, M. (1989). Aims and scope of applications and modeling in mathematics curricula. Applications and Modelling in Learning and Teaching Mathematics, 22-31.
  39. Pollak, H. (2003). A history of the teaching of modelling. In G. Stanic & J. Kilpatrick (Eds.), A History of School Mathematics (pp. 647-671). NCTM.
  40. Pollak, H. (2007). Mathematical modelling-a conversation with Henry Pollak. In W. Blum, P. Galbraith, H. W. Henn, & M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education: the 14th ICMI Study(pp. 109 -120). Springer.
  41. Silver, E. A. (1993). On mathematical problem posing. In N. Nohda & F. L. Lin (Eds.). Proceedings of the Seventeenth Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Educaticn, Vol. 1 (pp.66-85), Tsukuba, Japan.