Abstract
This study is an empirical study on the influence of workpieces on the research results until it became a marketing field, and a total of 94 questionnaires were used as research analysis data for the Chungcheongnam-do area. As a result of the analysis, first, among marketing orientations, business orientation was found to have a significant effect on growth (β=.405) and customer satisfaction (β=.330). Customer satisfaction of business orientation shows a low number, so there is a need for improvement. Second, customer satisfaction and growth showed a high correlation coefficient of .746, and showed a significant correlation of p<.01 or higher, so the correlation between variables was confirmed to be appropriate. Third, it was confirmed that there was a significant difference between groups in customer satisfaction according to the age and work experience of the survey subjects. The significance probability was .006, which showed a statistically significant result. This study is meaningful in providing basic data for improving the management strategy and actual performance of SMEs as a research on marketing orientation and management performance.
본 연구는 마케팅 지향성이 중소기업 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증적 연구로 충남지역을 대상으로 설문지 총 94부를 연구 분석 자료로 활용하였다. 분석결과, 첫째, 마케팅 지향성 중 기업 지향성은 성장성(β=.405)과 고객만 족(β=.330)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기업 지향성의 고객만족은 낮은 수치를 보이고 있어 개선의 필요성이 있다. 둘째, 고객만족과 성장성은 .746으로 높은 상관계수의 수치로 나타났고, p<.01 이상의 유의한 상관관계를 보이고 있어 변수들 간의 상관관계는 적합한 것으로 확인되었다. 셋째, 조사대상자의 연령과 근무경력은 고객만족에 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 확인하였다. 유의확률은 .006으로 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 본 연구는 마케팅 지향성과 경영성과 연구로 중소기업의 경영 전략과 실제적인 성과 향상을 위한 기초자료를 제공하는데 의미가 있다.